دکتر سلمان فلاح
صفحه اصلی / مطالب و مقالات / روشهای غیرجراحی درمان درد / تفاوت لیزر پرتوان با لیزر کم توان

تفاوت لیزر پرتوان با لیزر کم توان

لیزر درمانی نوعی درمان پزشکی در فیزیوتراپی است که در آن از پرتوهای قوی و به خصوصی از نور برای درمان و فیزیوتراپی استفاده می شود و امروزه برای درمان بسیاری از بیماری ها مورد استفاده قرار می گیرد . به صورت کلی نور لیزر درمانی انرژی الکترومغناطیس است که به صورت فوتون به بدن تابش می شود. دسته فوتون های نور در یک راستا و کنار هم باقی می مانند.

لیزر به صورت کلی به دو گونه لیزر کم توان و یا Low level laser و لیزر پر توان و یا High power laser دسته بندی می شود. تفاوت این دو گونه در عمق نفوذ و انرژی تابش آنها می باشد. روش عمل این دستگاه به این صورت می باشد که منبع نور در برابر پوست قرار می گیرد و فوتون ها به چند سانتی متری نفوذ کرده و توسط میتوکندری جذب می شود. این انرژی پاسخ مثبت فیزیولوژیک ایجاد می کند. از آنجا که پرتوی لیزر بسیار کوچک و دقیق است، به ارائه دهندگان خدمات لیزر اجازه می دهد تا بدون آسیب، بافت را درمان کنند.

یک مزیت بزرگ لیزر درمانی، درمان بدون درد است. از دیگر مزایای لیزر درمانی این است که پرتوی نور لیزر، خطری برای سلامتی بیمار و تیم پزشکی ایجاد نمی کند. به علاوه با استفاده از لیزر درمانی در فیزیوتراپی به جای عمل جراحی، خطرات شامل درد، خونریزی و ایجاد زخم به حداقل ممکن می رساند.

آنچه در این مطلب میخوانید

مزایای لیزر درمانی

مزایای لیزر درمانی در فیزیوتراپی بسیار زیاد می باشد که این مزایا عبارتند از:

لیزرتراپی پرتوان چیست؟

از طریق توسعه سیستم های لیزری قدرتمند، با آزمایشات متقابل و قابل تنظیم، لیزر با میدان نوری بالا و طول موج کوتاه، به وجود آمد. آزمایشاتی در حیطه پزشکی وجود دارند که نیاز به اشعه لیزر با توان بالا دارند. اخیراً این تکنولوژی با نام لیزر پرتوان (HPLT)، عملی شده است. لیزر پرتوان به دلیل قدرت بالاتر باعث ایجاد گرما در سطح پوست می شود، به همین علت به آن لیزر داغ نیز می گویند. بر اساس بررسی ها، توان خروجی کمتر از 5/0 وات با عنوان لیزر کم توان (LLLT) طبقه بندی می شود در حالی که لیزر با توان خروجی بیش از 5/0 وات، لیزر پرتوان (High Power Laser Therapy)یا HPLT نامیده می شوند.

کاربرد لیزر درمانی پرتوان

طی مطالعات تحت عنوان اثربخشی لیزر پرتوان در درمان اختلالات اسکلتی عضلانی، نتیجه گیری شد که لیزر پرتوان (HPLT) برای درد کمر، ستون فقرات و گردن به طور قابل توجهی باعث بهبود درد و ناتوانی می شود. از لیزر پرتوان در جراحی نیز استفاده می شود. با پیشرفت لیزر، نیاز به ایجاد برش یا عمل کاهش پیدا کرده است. همچنین مطالعات اخیر نشان می دهد که با استفاده از لیزر درمانی در عمل های جراحی، درد، عفونت و یا زخم در مقایسه با روش های سنتی، سریع تر از بین می روند.

ثابت شده است که لیزر درمانی در فیزیوتراپی با قدرت بالا ابزاری است که پزشک را قادر می سازد تا یک برنامه درمانی ارائه دهد که نتایج بهتری برای بیمار حاصل شود. همچنین، لیزر پرتوان (HPLT) به عمق بافت نفوذ می کند و باعث افزایش متابولیسم در پوست شده و محیط بهینه را برای بهبودی بافت فراهم می کند. لیزر تراپی داغ (لیزر پرتوان) می تواند بیماری های مختلفی را درمان کند، از جمله:

تفاوت لیزر پرتوان با لیزر کم توان

لیزر تراپی کم توان چیست؟

لیزر کم توان (LLLT)، یک درمان از منبع نوری با قدرت کم است که یک طول موج کوتاه ایجاد کرده و هیچ گرما، صدا و لرزشی از خود ساطع نمی کند. به این نوع از لیزر فوتوبیولوژی یا تحریک زیستی نیز گفته می شود. لیزر کم توان به عنوان یک عامل ضد التهاب عمل می کند. از LLLT معمولاً با عنوان لیزر سرد نیز یاد می شود؛ زیرا در طول درمان احساس گرما ایجاد نمی کند.

کاربرد لیزر تراپی سرد یا کم توان

اثرات لیزر کم توان (LLLT) برای فیزیوتراپی قابل توجه است و این ابزار در فیزیوتراپی و لیزر درمانی، بسیار مفید و کمک کننده است. کاربرد لیزر کم توان (LLLT) در فیزیوتراپی شامل تسکین درد، تسریع در ترمیم بافت و کاهش التهاب است. شرایطی که بیمار با ابتلا به آن تحت درمان لیزر کم توان (LLLT) قرار می گیرد عبارت است از:

بررسی ها و تحقیقات طی سال های اخیر نشان دهنده آن است که LLLT یک روش درمانی مؤثر برای کاهش درد و تسریع بهبودی در بیماران بزرگسال مبتلا به اختلالات اسکلتی عضلانی است. همچنین گزینه های درمانی مؤثر برای دردهای اسکلتی عضلانی در مراقبت های اولیه نشان داد که شواهد در مورد اثر لیزر درمانی برای درد حاد و مزمن بی نتیجه است؛ اما در بیشتر موارد، لیزر تراپی ممکن است فواید بیشتری نسبت به ورزش درمانی یا جراحی داشته باشد.

مکانیسم لیزر درمانی

  1. ابتدا بیمار توسط فیزیوتراپیست معاینه میشود و محل درد مورد بررسی قرار میگیرد.
  2. براساس محل درد و شدت درد فیزیوتراپیست شدت امواج لیزر را تنظیم میکند.
  3. سپس دستگاه را در بازه زمانی مشخص در نزدیکی محل درد و یا به طور مستقیم روی محل درد قرار میدهد.
  4. بهتر است هنگام درمان با لیزر بیمار چشم های خود را ببندد یا از عینک مخصوص استفاده کند.
  5. برخی بیماران در ساعت های ابتدایی پس از درمان با لیزر کمی احساس سوزش و قرمزی در محل درمان دارد که اغلب طی 48 ساعت بهبود می یابد.

تفاوت لیزر پر توان و کم توان

موارد منع استفاده از لیزر درمانی

توصیه می‌شود که در بیماران زیر از استفاده از لیزر درمانی پرهیز شود:

اینستاگرام دکتر سلمان فلاح

عوارض لیزر درمانی

هزینه لیزر درمانی

هزینه درمان بستگی به مهارت فیزیوتراپیست، میزان آسیب، نواحی آسیب، تعداد جلسات، بیمه و محل درمان دارد.

برای کسب اطلاعات درباره انواع کفی طبی برای اصلاح مشکلات پا ، روی لینک کلیک کنید.


آدرس مطب : اصفهان ، خیابان حکیم نظامی ، خیابان شریعتی غربی ، نبش کوچه 16 ، جنب مسجد امام حسن عسکری ، طبقه اول
تلفن : 91011414 - 031


نظرات کاربران درباره این مطلب :فاتح [ 1402-08-09 ]
من گرقتگی عضلات داشتم در ناحیه گردن و کمر و دکتر بهم لیزر پر توان رو پیشنهاد دادن خدا رو شکر بهترم

برای متن پیام فقط از حروف فارسی استفاده کنید .
این فرم صرفا جهت دریافت نظرات ، پیشنهادات و انتقادات کاربران در مورد مطلب فوق میباشد .
به سوالات پزشکی در این بخش پاسخ داده نمیشود .
از ارسال پیام های تبلیغاتی در این بخش خودداری نمایید .
حداکثر طول مجاز برای متن پیام 500 کاراکتر است .
نام و فامیل :
تلفن :
ایمیل :
متن پیـام :
بالجینگ دیسک گردن چیست و چگونه درمان میشود؟بالجینگ دیسک گردن چیست و چگونه درمان میشود؟

در اکثر موارد، بیرون زدگی دیسک گردن خود به خود و بدون آنکه دلیل آن مشخص شود، اتفاق می افتد. ... ادامه مطلب

شکستگی استخوان شانه ؛ علت و درمان بدون جراحی با طب فیزیکیشکستگی استخوان شانه ؛ علت و درمان بدون جراحی با طب فیزیکی

شکستگی های ترقوه یا سر استخوان بازو می توانند به دلیل ضربه مستقیم ناشی از سقوط، برخورد یا حوادث رانندگی بروز کنند. استخوان کتف، به دلیل محافظت شدن توسط قفسه سینه و عضلات اطراف آن به راحتی نمیشکند. اغلب شکستگی های کتف با آسیب دیدگی قفسه سینه مرتبط هستند. ... ادامه مطلب

تفاوت زانوی ضربدری و پرانتزی چیست؟تفاوت زانوی ضربدری و پرانتزی چیست؟

زانویی که کاملاً تراز باشد، محور تحمل بار خود را بر روی یک خط که از وسط پا، از میان لگن، زانو و مچ پا به سمت پایین می‌ رود، قرار می‌ دهد؛ اما زمانی که زانو کاملاً تراز نباشد و از حالت استاندارد خود خارج شود به دو شکل واروس یا پای پرانتزی و والگوس یا پای ضربدری توصیف می‌ شود. ... ادامه مطلب

درد، مورمور و گزگز بین انگشتان پا (مورتون نوروما)درد، مورمور و گزگز بین انگشتان پا (مورتون نوروما)

عارضه مورتون نوروما، نورمای بین انگشتی، نورما اینترمتاتارس یا نورمای سینه پا نیز نامیده می شود. عارضه ای است که بر اثر بزرگ شدن عصبی که بین انگشتان قرار دارد، ایجاد می شود. این عصب سیگنال های حسی را به انگشتان پا انتقال می دهد. ... ادامه مطلب