دکتر سلمان فلاح
صفحه اصلی / مطالب و مقالات / خدمات در مطب / آنالیز گیت یا آنالیز راه رفتن و گام برداشتن چگونه انجام می شود

آنالیز گیت یا آنالیز راه رفتن و گام برداشتن چگونه انجام می شود

یک ویژگی بسیار مهم برای انسان ها در روند سالم بالا رفتن سن، راه رفتن می باشد. نکته مهم برای افراد مسن حفظ تحرک مطلوب در فعالیت ‌های روزمره مانند قدم زدن می باشد. همچنین یک موضوع مهم در درمان بیماران برای فیزیوتراپیست، حرکت و راه رفتن آن ها می باشد. کلیه حرکات ارادی از جمله راه رفتن در نتیجه یک فرایند پیچیده بین مغز، نخاع، اعصاب محیطی، عضلات، استخوان‌ها و مفاصل می‌باشد. با این حال، توانایی فرد در نگهداری الگوی صحیح راه رفتن در برخی شرایط نظیر قطع عضو، همی‌ پلژی، ام‌اس، پارکینسون، سال‌ خوردگی، کمر دردهای پوسچرال، دردهای مزمن و … دچار اختلال می‌ گردد.شناخت و ارزیابی حرکت به عنوان نقطه ابتدایی برای شروع درمان و توانبخشی از جایگاه مهمی برخوردار است. دستگاه آنالیز راه رفتن، از حسگرهای حرکتی استفاده می‌ کند که توانایی شما در داشتن حرکت خوب را آزمایش می‌کند. به ‌سادگی و فقط با برداشتن چند قدم، می‌توانید سرعت راه رفتن و تغییر پذیری گام خود را تجزیه‌ وتحلیل کنید.

آنچه در این مطلب میخوانید

آنالیز گیت چیست؟

آنالیز راه رفتن (Gait Analysis) که زیرمجموعه تحلیل حرکت می باشد، شامل اندازه ‌گیری عوامل مکانیکی بارگذاری مفصل، جهت گیری و عملکرد عصبی عضلانی هنگام راه رفتن است. از این جهت مباحث آنالیز راه رفتن و تحلیل حرکت بسیار مرتبط با مباحث بیومکانیک در ورزش است. آنالیز راه رفتن، به نوعی سیستم ضبط حرکت می باشد . این نوع حرکت شناسی هم در فاز خطی و هم در فاز زاویه ای با ردیابی نشانگرها در هر قسمت اندام تحتانی، کمک می کند با اندازه گیری زاویه مفصل ران و مچ پا ، آسیب‌ها یا عوامل آسیب رسان به ساختار اسکلتی و عضلانی مفصل را یافته و بتوانیم راه حل‌های مناسبی برای مقابله با این آسیب‌ ها طراحی کنیم.

مزایای آنالیز راه رفتن

از مزایای آنالیز راه رفتن می توان به بررسی نحوه حرکت تمام بدن در هر قدم، همچنین مشخص کردن اینکه پای شما چگونه می چرخد اشاره کرد که در این صورت می توان کفشی را پیشنهاد کرد که به درستی از پای شما محافظت کند.
هر فرد سبک دویدن و راه رفتن مختص خود را دارد، بنابراین تجزیه و تحلیل کل بدن برای فرد از این جهت که می تواند درکی از نیاز های خود داشته باشد بسیار مهم می باشد. انتخاب صحیح کفش اغلب بخش اصلی از این راه حل است، البته این آنالیز به توصیه هایی در مورد انعطاف پذیری، استحکام و رژیم یا برنامه ی آماده سازی بدن نیز منجر می شود.از دیگر مزایای آنالیز گیت میتوان به موارد زیر اشاره کرد:

آنالیز گیت یا آنالیز راه رفتن

کاربردهای آنالیز راه رفتن

آنالیز راه رفتن چگونه انجام می شود؟

برای انجام آنالیز راه رفتن در مرحله اول فرد باید با پای ‌برهنه بر روی زمین بایستد و زانوها را خم کند و همین کار را مجدد جلوی آینه انجام دهد تا دید بهتری به نحوه قرار گرفتن پاهای خود بر روی زمین داشته باشد. سپس بیمار با توجه به توصیه پزشک کفشی برای سطح پرونیشن به مدت کوتاهی می پوشد و بر روی یک تردمیل میدود. کل این کار در زیر 30 دقیقه طول می کشد و فرد این فرصت را دارد که با یک جفت کفش متفاوت بدود. جلسات طولانی ‌تری نیز وجود دارد که در آن کل گام و راه رفتن شما مورد توجه قرار خواهد گرفت؛ اما به‌ طورکلی کار تحلیل راه رفتن با کفش‌های ورزشی مخصوص خیلی فراتر از بررسی میزان قوس و پرونیشن کف پایتان شما در حین دویدن نمی‌رود و مراجعه به پزشک همچنان لازم است.

فرق راه رفتن و دویدن در تحلیل حرکت

دویدن هم مانند راه رفتن می باشد اما با این تفاوت که سرعت حرکت در دویدن بیش ‌تر بوده و به جای فاز double support، فاز double swing خواهیم داشت یعنی زمانی که هر دو پا رو زمین نبوده و معلق هستند.

اصلاح راه رفتن و گام برداشتن با آنالیز گیت

متخصص فیزیوتراپی با توجه به ارزیابی پارامترهای فضایی-زمانی گیت، اندازه‌ گیری کینماتیک گام، بیومکانیک ایستادن ، آنالیز سه ‌بعدی گام ، نیروی عکس‌العمل زمین در راه رفتن نرمال، گشتاور مفصل، اندازه‌گیری فشار کف‌ پایی ، عضلات، آنالیز راه رفتن نرمال و پاتولوژیک و سایر پارامترهای گیت و همچنین با دادن آموزش‌های صحیح، تمرینات ورزشی اصلاحی ، ارائه الگوی صحیح راه رفتن در کنار درمان علت زمینه‌ای اختلال، به اصلاح نحوه راه رفتن و درمان آن کمک می‌کند.

بهترین مرکز تست آنالیز راه رفتن

بهترین مرکز برای انجام تست آنالیز راه رفتن ، مراکز توانبخشی می باشد که با مهارت و تخصص بالا در این زمینه می توانید با اظمینان کامل این آنالیز را انجام دهید.

هزینه تست آنالیز راه رفتن

تعیین هزینه آنالیز گیت به عواملی مانند نوع مشکل بیمار، تخصص پزشک، مکان کلینیک و ... بستگی دارد و نمیتوان هزینه مشخصی برای آن تعیین کرد.


آدرس مطب : اصفهان ، خیابان حکیم نظامی ، خیابان شریعتی غربی ، نبش کوچه 16 ، جنب مسجد امام حسن عسکری ، طبقه اول
تلفن : 91011414 - 031


درباره این موضوع مطالب بیشتری بخوانید

نظرات کاربران درباره این مطلب :
برای متن پیام فقط از حروف فارسی استفاده کنید .
این فرم صرفا جهت دریافت نظرات ، پیشنهادات و انتقادات کاربران در مورد مطلب فوق میباشد .
به سوالات پزشکی در این بخش پاسخ داده نمیشود .
از ارسال پیام های تبلیغاتی در این بخش خودداری نمایید .
حداکثر طول مجاز برای متن پیام 500 کاراکتر است .
نام و فامیل :
تلفن :
ایمیل :
متن پیـام :