صفحه اصلی / مطالب و مقالات / روشهای غیرجراحی درمان درد / شاک ویوتراپی برای درد مچ و پاشنه پا

شاک ویوتراپی برای درد مچ و پاشنه پا

شاک ویو تراپی می‌تواند انواع مختلفی از بیماری‌ها را درمان کند اما بیشتر برای افرادی که دچار آسیب‌های مزمن (یعنی بیش از شش هفته) هستند و به درمان‌های مرسوم پاسخ نداده‌اند مناسب است. در بیش‌تر موارد شاک ویو تراپی درمانی موفقیت‌آمیز برای التهاب فاسیای کف پا و اکثر اختلالات مربوط به تاندون از جمله تاندینوپاتی‌های آشیل، همسترینگ، کشکک، گلوتئال و آرنج تنیس‌بازان محسوب می‌شود.

طی شاک ویو تراپی از ژنراتور پنوماتیک برای انتقال فیزیکی موج ضربه‌ای از طریق پوست به بدن استفاده می‌شود. امواج آکوستیک با انرژی کوتاه که از طریق سطح پوست منتقل می‌شوند به صورت مدور در بدن پخش می‌شوند و بدن با افزایش فعالیت متابولیک در اطراف ناحیه درد واکنش نشان می‌دهد. شاک ویو تراپی راه حلی سریع و جایگزین برای عمل جراحی است. شاک ویو تراپی دوره نقاهتی ندارد و می‌توانید در همان روز پس از درمان به فعالیت‌های عادی خود بازگردید.شاک ویوها امواج صوتی هستند که دارای خصوصیات فیزیکی خاصی هستند، از جمله غیرخطی بودن، یک فشار بالا که همراه با فشار پایین می‌باشد و همچنین طول موج‌های کوتاه. آنها دارای یک پالس واحد، دامنه فرکانس گسترده (0-20 مگاهرتز) و دامنه فشار بالا (0-120 مگاپاسکال) هستند.

این ویژگی‌ها فاز مثبت و منفی شاک ویو را ایجاد می‌کنند. فاز مثبت، نیروهای مکانیکی مستقیم را تولید می‌کند، در حالی که فاز منفی حفره‌هایی با فضای خالی و گاز ایجاد می‌کند که در پی آن با سرعت زیاد منفجر می‌شوند و موج دوم شاک ویو را ایجاد می‌کنند.در مقایسه با امواج اولتراسوند، حداکثر فشار شاک ویو تقریباً 1000 برابر بیشتر از فشار حداکثری یک موج اولتراسوند است.

امروزه برای درمان بسیاری از مشکلات و آسیب های اندام، از روشهای غیر جراحی استفاده می‌شود که یکی از موثرترین آنها شوک ویوتراپی است. شاک ویو تراپی در اصفهان با نتایج بسیار درخشان توسط دکتر سلمان فلاح، متخصص طب فیزیکی و توانبخشی انجام می‌شود. لطفا جهت ارتباط با کلینیک طب فیزیکی دکتر فلاح ازطریق تماس با شماره تلفن 91011414 - 031 اقدام فرمایید. همچنین می‌توانید از طریق واتساپ شماره 09303970020 ،با ذکر دقیق شرح حال و ارسال مدارک پزشکی خود، مشاوره بگیرد.

فواید شاک ویو تراپی

پس از ارزیابی توسط متخصص فیزیوتراپی و تشخیص منشاء درد، گزینه مناسب درمانی انتخاب می‌شود. در صورت نیاز به انجام شاک ویو تراپی مقداری ژل توسط پزشک روی ناحیه مورد نظر پخش می‌شود. یک پرتابه با حرکت سریع که توسط کمپرسور کار می‌کند در قسمت دسته وجود دارد. این پرتابه برای تولید امواج ضربه‌ای شعاعی، انرژی را به اپلیکاتور منتقل می‌کند. در نهایت امواج از طریق بدن منتشر و جذب می‌شوند. امکان تغییر قدرت امواج وجود دارد.

امواج ضربه‌ای درد را تا حدودی از طریق پردازش ماده P و تحریک بیش از حد گیرنده‌های درد به حداقل می‌رسانند. بدن بافت‌های آلوده را بازسازی می‌کند. بازسازی بافت‌های آلوده منجر به بروز اثرات زیر می‌شود:

کاربردهای درمانی شاک ویو تراپی

شاک ویو تراپی در ابتدا برای درمان سنگ کلیه اختراع شد و هنوز هم برای درمان این مشکل استفاده می‌شود (برای خرد کردن بافت‌های سخت و تبدیل آن‌ها به قطعات کوچک‌تر تا آسان‌تر عبور کنند). پس از اثبات اثربخشی شاک ویو تراپی، محققان شروع به بررسی اثرات دستگاه در تنظیمات مختلف کردند. سپس طی مطالعات مختلف از شاک ویو تراپی برای درمان بافت آهکی و بافت اسکار در بدن استفاده شد. یافته‌های حاصل از مطالعات نشان می‌دهند که شاک ویو تراپی برای درمان اکثر بیماری‌های اسکلتی عضلانی بدن بسیار مؤثر است.

تعدادی از بیماری‌هایی که در آن‌ها از شاک ویو تراپی به طور موفقیت‌آمیزی جهت بازگرداندن عملکرد طبیعی اندام استفاده شده است عبارتند از:

عوارض شاک ویو

مزایای درمان با شاک ویو تراپی

برای بیمارانی که مدت‌های طولانی است از مشکلات مزمن رنج می‌برند، شاک ویو تراپی مزایای متعددی دارد. شاک ویو تراپی ناراحتی و استرس کمتری برای بیمار دارد و بیشتر بر ویژگی‌های خود درمانی بدن متمرکز است. این درمان جایگزینی قوی و کاربردی برای داروهای ضد درد و عمل‌های جراحی بزرگ محسوب می‌شود.

مزایای شاک ویو تراپی عبارتند از:

موارد منع انجام شاک ویو تراپی

در برخی موارد نباید از شاک ویو تراپی استفاده کرد:

عوارض شاک ویو تراپی

تا کنون عوارض خاص و طولانی برایشوک ویو تراپیمطرح نشده است و مقالات، اختلال یا عارضه‌ای که توسط این موج به بدن وارد شود را تایید نکرده‌اند. از جمله اختلالات و عوارض این موج می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

1. مقداری درد در حین اعمال این درمان (که حدودا 3 تا 5 دقیقه زمان می‌برد)، که به محض تمام شدن شاک‌ها این درد وجود نخواهد داشت.
  2. احتمال وجود درد بسیار خفیف، حداکثر 1 الی 2 روز بعد از درمان
  3. کبودی
  4. قرمزی
  5. ورم خفیف

توجه داشته باشید که این علائم فقط احتمال دارد بروز کند و بروز آنها فطعی نیست، و همچنین در صورت بروز، کوتاه مدت و گذرا هستند و در بافت باقی نمی‌مانند.

درمان(درد مچ و پاشنه پا) خار پاشنه با دستگاه شاک ویو

خار پاشنه در اصل یک اختلال ارتوپدی می‌باشد که در نتیجه التهاب plantar fascia (نواری که استخوان پاشنه و انگشتان پا را به هم متصل می‌کند) و از دست دادن انعطاف پذیری آن رخ می‌دهد. در این ناحیه، یک بر آمدگی استخوانی به شکل خار تشکیل می‌شود.

برای شروع درمان خار پاشنه با شاک ویو ابتدا به کمک معاینه فیزیکی یا سونوگرافی، ناحیه آسیب دیده و دردناک مشخص خواهد شد. سپس پزشک منطقه درمانی را مشخص نموده و ژل تماسی را بر روی ناحیه اعمال می‌کند.پزشک به کمک ابزار دستی امواج شاک ویو را به آرامی بر روی ژل، به نحوی که امواج مماس با سطح آسیب دیده است، قرار می‌دهد. این درمان تنها چند دقیقه طول می‌کشد و بعد از گذشت چند روز، کاهش درد در پاشنه پا احساس خواهد شد.معمولا بین 2 تا 3 جلسه، بیماران می‌توانند برای درمان خار پاشنه اقدام کنند.

درمان آرتروز مچ پا با شاک ویو تراپی

شاک ویوها امواج صوتی پرانرژی قابل شنیدن هستند که از سال 1980 در دنیای پزشکی از آن‌ها به منظور از بین بردن سنگ‌های کلیه استفاده می‌شود. در روش‌های مدرن درمان درد، انرژی شاک ویو روی قسمت‌های دردناک بدن اعمال می‌شود تا بتوان از خاصیت شفابخشان استفاده کرد. شاک ویوها فرایند بهبودی را در بدن تسریع کرده، متابولیسم را تحریک می‌کنند، گردش جریان خون را بهبود بخشیده و به کمک آن بافت آسیب‌دیده بازسازی شده و به طور کامل بهبود می‌یابد. تجربه سال‌های گذشته نشان می‌دهد که برخی تغییرات پاتالوژیکی در تاندون‌ها، رباط‌ها، کپسول‌ها، عضلات و استخوان‌ها که به عبارت دیگر ریشه‌های درد هستند را می‌توان با این روش درمانی غیرتهاجمی به طور سیستماتیک از بین برد. اگر شاک ویو تراپی توسط یک درمانگر متخصص انجام شود، یک روش بسیار مؤثر در درمان درد با حداقل خطرات احتمالی و عوارض جانبی است.

آماده‌سازی قبل از انجام شاک ویو تراپی

شما باید مصرف داروهای ضدالتهابی غیراستروئیدی مانند آسپیرین را 24 ساعت قبل از انجام درمان قطع کنید.

شاک ویو تراپی چگونه انجام می‌شود؟

درمانگر محل درد را با زدن ضربه روی ناحیه دردناک با کمک شما مشخص می‌کند. یک ژل پوستی روی ناحیه درمان مالیده می‌شود که باعث می‌شود شاک ویوها بدون اتلاف انرژی وارد بدن شوند. پس از این آماده‌سازی، شاک ویوها با حرکت دادن دوار و گردشی سر دستگاه روی ناحیه دردناک اعمال می‌شوند.

پس از درمان

شما می‌توانید به فعالیت‌های روزمره خود ادامه دهید اما باید تا 2 روز پس از درمان از انجام فعالیت‌های ورزشی که باعث ایجاد درد می‌شوند خودداری کنید. روی ناحیه درمان شده نباید یخ قرار دهید و همچنین نباید داروهای ضدالتهابی غیراستروئیدی نظیر آسپیرین، ایبوپروفن یا دیکلوفناک مصرف کنید زیرا فرایند التهابی و بهبودی که با شاک ویو تراپی آغاز شده را متوقف می‌کنند. درد شما ممکن است بلافاصله پس از درمان برطرف شود اما اثرات بلند مدت این روش درمانی معمولاً پس از سه ماه احساس می‌شود. شما سه ماه پس از درمان دوباره باید کلینیک مراجعه کرده و ویزیت شوید.

نوار عصب و عضله که به عنوان تکمیل کننده معاینات فیزیکی جهت تشخیص میوپاتی در بیماران مشکوک انجام می‌شود؛ در کلینیک طب فیزیکی دکتر سلمان فلاح با دقت بالا قابل انجام است. لطفا جهت ارتباط با کلینیک طب فیزیکی دکتر فلاح در اصفهان ازطریق تماس با شماره تلفن 91011414 - 031 اقدام فرمایید. همچنین می‌توانید از طریق واتساپ شماره 09303970020 ، با ذکر دقیق شرح حال و ارسال مدارک پزشکی خود، مشاوره بگیرد.

نظرات کاربران درباره این مطلب :رضایی [ 1402-05-18 ]
دکتر پیچ خوردگی مچ پا به چند وقت استراحت نیاز دارد؟

تاندونیت یا التهاب تاندون چیست؟تاندونیت یا التهاب تاندون چیست؟

التهاب تاندون ها یا تاندونیت، یک نوع پاسخ التهابی در درون تاندون می باشد درحالی که لایه خارجی بدون التهاب است. این عارضه می تواند همراه با یک سری پارگی های میکروسکوپی باشد. ... ادامه مطلب

علائم، علل و روشهای پیشگیری از سندروم گیر افتادگی شانهعلائم، علل و روشهای پیشگیری از سندروم گیر افتادگی شانه

سندرم گیر افتادگی شانه عارضه ای است که به دلیل آسیب فضای ساب آکرومیال در اثر اختلال در ثبات دینامیک و استاتیک شانه رخ می دهد ... ادامه مطلب

توانبخشی پس از اعمال جراحی رفع اختلالات عضلانی و اسکلتیتوانبخشی پس از اعمال جراحی رفع اختلالات عضلانی و اسکلتی

توانبخشی بعد از عمل فرآیندی است که به بیمار کمک می کند تا پس از جراحی، به عملکرد طبیعی خود بازگردد. ... ادامه مطلب

تنگی کانال نخاعی چه علائمی دارد؟تنگی کانال نخاعی چه علائمی دارد؟

یکی از مشکلات شایع ستون فقرات کمر و گردن ، تنگی کانال نخاعی است. نخاع دارای یک سری اعصاب است که سیگنال ها را به مغز و سایر نقاط بدن می رسانند. هرگاه یک توده به نخاع فشار وارد کند، می گوییم تنگی کانال نخاعی رخ داده است. در ادامه این مقاله به بررسی دقیق تر علائم تنگی کانال نخاعی میپردازیم. ... ادامه مطلب