دکتر سلمان فلاح
صفحه اصلی / مطالب و مقالات / جراحی بسته دیسک / جراحی کم تهاجمی ستون فقرات چیست و چگونه انجام میشود؟

جراحی کم تهاجمی ستون فقرات چیست و چگونه انجام میشود؟

به طور کلی، هدف جراحی کم تهاجمی ستون فقرات (MIS) تثبیت استخوان‌های مهره‌ای و مفاصل نخاعی و یا کاهش فشار وارد شده بر اعصاب نخاعی است که اغلب در نتیجه شرایطی مانند بی ثباتی ستون فقرات، خار استخوان، فتق دیسک، اسکولیوز یا تومورهای نخاعی بوجود آمده است.

آنچه در این مطلب میخوانید

امروزه روشهای کم تهاجمی جراحی، به دلیل عوارض کمتر و دوران نقاهت کوتاه تر با اقبال بیشتری نسبت به جراحی های باز روبه رو هستند. جراحی کم تهاجمی ستون فقرات که در اصفهان توسط دکتر سلمان فلاح، متخصص طب فیزیکی و توان بخشی انجام می‌شود؛ نیز از جمله روشهایی است که با کمترین آسیب می‌تواند نتایج درمانی بسیار درخشانی داشته باشد. لطفا جهت ارتباط با کلینیک طب فیزیکی دکتر فلاح ازطریق تماس با شماره تلفن 91011414 - 031 اقدام فرمایید. همچنین می‌توانید از طریق واتساپ شماره 09303970020 با ذکر دقیق شرح حال و ارسال مدارک پزشکی خود، مشاوره بگیرد.

مزایای جراحی کم تهاجمی

برخلاف جراحی باز ستون فقرات، روش‌های جراحی کم تهاجم می‌توانند سریع‌تر، ایمن‌تر و به زمان بهبودی کم‌تری نیاز داشته باشند. به دلیل کاهش آسیب به عضلات و بافت‌های نرم (در مقایسه با روش‌های باز)، مزایای بالقوه‌ای از جمله:

علاوه بر این، برخی از جراحی‌های MIS به عنوان روش‌های سرپایی انجام شده و فقط از بی حسی موضعی استفاده می‌کنند، بنابراین خطر کمتری برای واکنش منفی به بیهوشی عمومی وجود دارد.

جراحی کم تهاجمی ستون فقرات

عوارض جراحی کم تهاجمی

مانند هر عمل جراحی، هر چقدر هم که حداقل باشد، خطرات خاصی وجود دارد که شامل موارد زیر می‌شود، اما محدود به این‌ها نیست:

همچنین احتمال کمی وجود دارد که جراحی اولیه MIS کامل نشود و نیاز به یک روش دوم یا جراحی باز کامل وجود داشته باشد.

شرایط درمان با MIS

چگونگی جراحی ستون فقرات کم تهاجم

از آن‌جا که اعصاب نخاعی، مهره‌ها و دیسک‌ها در اعماق بدن واقع شده‌اند، هر رویکردی برای دسترسی به ناحیه نخاعی مستلزم حرکت بافت ماهیچه‌ای به خارج است. به طور کلی، این امر با استفاده از یک برش یا برش‌هایی کوچک و هدایت ابزارها و یا دوربین‌های ویدئویی میکروسکوپی از طریق این برش‌ها تسهیل می‌شود. بر خلاف تصور عموم، لیزرها به ندرت در جراحی‌های MIS استفاده می‌شوند.

تعدادی از روش‌ها را می‌توان برای به حداقل رساندن ضربه در حین جراحی MIS استفاده کرد. برخی از رایج‌ترین این تکنیک‌ها عبارتند از:

این روش شامل اتساع پیش‌رونده بافت‌های نرم در مقابل برش مستقیم از طریق عضلات است. با استفاده از لوله‌ها برای دور نگه داشتن ماهیچه‌ها، جراح در معرض دید وسیع آن ناحیه کار قرار می‌گیرد. گاهی اوقات، جراح از اندوسکوپ یا میکروسکوپ متمرکز روی لوله برای کمک به انجام عمل جراحی از طریق استراتژی دسترسی حداقلی استفاده می‌کند. پس از اتمام روش، جمع کننده لوله‌ای را می‌توان برداشته و به بافت‌های متسع شده اجازه نزدیکی مجدد داد. بسته به وسعت و نوع جراحی، برش‌ها اغلب کوچک هستند.

بسته به وضعیت بیمار، ممکن است برای تثبیت ستون فقرات یا همجوشی استخوان‌های ستون فقرات، ابزارهایی مانند میله و پیچ لازم باشد. روش‌های سنتی برای قرار دادن پیچ نیاز به کنار زدن گسترده ماهیچه‌ها و سایر بافت‌ها از سطح ستون فقرات دارد.

با این حال، محل قرارگیری از طریق پوست معمولاً شامل قرار دادن میله‌ها و پیچ‌ها از طریق برش‌های نسبتاً کوچک پوست بدون کالبد شکافی عضله زیرین است. با کمک تصاویر اشعه ایکس، سیم‌های راهنما از طریق پوست و در بین مهره‌های نخاعی و در امتداد مسیرهای مورد نظر برای پیچ‌ها قرار می‌گیرند. سپس، پیچ‌ها روی سیم‌های راهنما قرار گرفته و مسیر سیم‌ها را دنبال می‌کنند. این پیچ‌ها دارای تثبیت کننده‌های موقت هستند که در خارج از پوست گسترش یافته و پس از کمک به هدایت میله‌ها برای اتصال و محکم کردن پیچ‌ها، برداشته می‌شوند.

در برخی موارد، به ویژه مواردی که ستون فقرات کمری را درگیر می‌کند، نزدیک شدن به ستون فقرات از طرفین بدن، به دلیل محدود بودن مقدار بافت عضلانی که راه را مسدود می‌کند، کاهش درد را به دنبال دارد. این رویکرد معمولاً در پهلوی بیمار انجام می‌شود. سپس، یک جمع کننده لوله‌ای در کنار ستون فقرات قرار گرفته تا دسترسی به دیسک‌ها و استخوان‌های ستون فقرات را امکان پذیر کند.

بسته به وضعیت بیمار، ممکن است لازم باشد به قسمت‌های جلوی ستون فقرات واقع در قفسه سینه و احاطه شده توسط قلب و ریه‌ها دسترسی پیدا کرد. رویکردهای دسترسی معمولی اغلب شامل باز کردن قفسه سینه از طریق برش‌های بزرگ است که ممکن است نیاز به برداشتن یک یا چند دنده داشته باشد. با این حال، دسترسی توراکوسکوپی متکی به چندین برش کوچک است که از طریق آن‌ها می‌توان پورت‌ها و دوربین‌هایی را برای تسهیل جراحی وارد کرد.

آدرس اینستاگرام دکتر سلمان فلاح

روش‌های متداول جراحی MIS

تعدادی از تکنیک‌های خاص برای جراحی MIS استفاده شده است. اگرچه این زمینه همچنان در حال توسعه است. در زیر برخی از رایج‌ترین گزینه‌ها مورد برسی قرار گرفته است:

فیوژن ستون فقرات

فیوژن ستون فقرات عملی است که یک اتحاد محکم بین دو یا چند مهره ایجاد می‌کند. این روش ممکن است باعث تقویت و تثبیت ستون فقرات شده و در نتیجه به کاهش کمر درد شدید و مزمن کمک کند.

تقریباً همه گزینه‌های درمانی جراحی برای ترکیب ستون فقرات شامل قرار دادن پیوند استخوان بین مهره‌ها است. پیوند استخوان ممکن است از لگن یا استخوان دیگری در همان بیمار (اتوگرافت) یا از استخوان شخص دیگر (آلوگرافت) گرفته شود. همچنین می‌توان از اکستندرهای پیوند استخوان و پروتئین‌های مورفوژنتیک استخوان (هورمون‌هایی که باعث رشد استخوان در داخل بدن می‌شوند) برای کاهش یا از بین بردن نیاز به پیوند استخوان استفاده کرد.

امروزه برای درمان آرتروز از روشهای غیر جراحی متعددی استفاده می‌شود که یکی از موثرترین آنها اورتوکین تراپی است. اورتوکین تراپی در اصفهان با نتایج بسیار درخشان توسط دکتر سلمان فلاح، متخصص طب فیزیکی و توانبخشی انجام می‌شود. لطفا جهت ارتباط با کلینیک طب فیزیکی دکتر فلاح ازطریق تماس با شماره تلفن 91011414 - 031 اقدام فرمایید. همچنین می‌توانید از طریق واتساپ شماره 09303970020 ،با ذکر دقیق شرح حال و ارسال مدارک پزشکی خود، مشاوره بگیرد.


آدرس مطب : اصفهان ، خیابان حکیم نظامی ، خیابان شریعتی غربی ، نبش کوچه 16 ، جنب مسجد امام حسن عسکری ، طبقه اول
تلفن : 91011414 - 031


نظرات کاربران درباره این مطلب :علی نوروزی [ 1402-05-19 ]
دکتر جایی خوندم جراحی لیزری دیسک تاثیر دائمی ندارد. درسته این مطلب؟

برای متن پیام فقط از حروف فارسی استفاده کنید .
این فرم صرفا جهت دریافت نظرات ، پیشنهادات و انتقادات کاربران در مورد مطلب فوق میباشد .
به سوالات پزشکی در این بخش پاسخ داده نمیشود .
از ارسال پیام های تبلیغاتی در این بخش خودداری نمایید .
حداکثر طول مجاز برای متن پیام 500 کاراکتر است .
نام و فامیل :
تلفن :
ایمیل :
متن پیـام :
عقب رفتگی زانو یا هایپراکستنشن چیست چه علائمی دارد و چگونه درمان می شود؟عقب رفتگی زانو یا هایپراکستنشن چیست چه علائمی دارد و چگونه درمان می شود؟

عقب زدگی زانو نیز از آسیب های شایع بوده و البته بیشتر در افراد ورزشکار و یا افرادی که تحرک بیش از حد دارند، اتفاق می افتد. ... ادامه مطلب

روش انجام و کاربرد اورتوکین تراپیروش انجام و کاربرد اورتوکین تراپی

اورتوکین تراپی در واقع نوعی تزریق اتولوگ از خون است که با کنترل کردن و بالا بردن مکانیزم های دفاعی طبیعی بدن علیه التهاب ایجاد شده ، سبب کاهش درد و بهبود عملکرد در مفصل آسیب دیده می شود . ... ادامه مطلب

افتادگی پا در اثر آسیب عصب پرونئالافتادگی پا در اثر آسیب عصب پرونئال

افتادگی پا ممکن است معضلی موقتی و یا دائمی باشد و معمولاً فقط یکی از پاها به آن دچار خواهد شد. افتادگی مچ پا علل متفاوتی دارد؛ ولی از شایعترین علل آن بیماری ها و آسیب های عصب پرونئال است. ... ادامه مطلب

درمان فتق یا پارگی دیسک کمر با روش های غیر جراحیدرمان فتق یا پارگی دیسک کمر با روش های غیر جراحی

اگر دیسک آسیب ببیند، متورم و باز می شود؛ به این حالت فتق یا پارگی دیسک می گوییم. در ادامه این مقاله به بررسی کامل تر درمان فتق یا پارگی دیسک کمر به کمک روش های غیرجراحی می پردازیم. ... ادامه مطلب