دکتر سلمان فلاح
صفحه اصلی / مطالب و مقالات / روشهای غیرجراحی درمان درد / سلول درمانی در مبتلایان آرتروز چیست و چگونه انجام می شود؟

سلول درمانی در مبتلایان آرتروز چیست و چگونه انجام می شود؟

آرتریت ( التهاب مفاصل ) به التهاب دردناک در ناحیه مفاصل گفته می‌ شود كه یكی از شایع ترین معضلاتی است كه افراد به مرور زمان و با گذشت سن با آن مواجه می‌ شوند . شایع‌ ترین درد های ناشی از آرتروز در نواحی زانو ، لگن ، ستون فقرات و دست دیده می‌ شود . آرتروز شایع ترین نوع آرتریت است و زمانی رخ می‌ دهد كه غضروف مفصل دچار ساییدگی و شكستگی شود . در صورت آسیب دیدن غضروف ، استخوان‌ ها با هم تماس پیدا می‌ كنند و منجر به درد ، سفتی و كاهش انعطاف‌پذیری در آن ناحیه می‌ شود .

آنچه در این مطلب میخوانید

سلول‌های بنیادی مادر همه سلول‌ ها هستند و توانایی تبدیل شدن به همه سلول‌ های بدن را نیز دارند . این سلول‌ها دارای توانایی خودنوسازی و تمایز به انواع سلول‌ ها همچون سلول‌ های خونی ، قلبی ، عصبی و غضروفی هستند ، در نتیجه می‌ توانند گزینه مناسبی برای درمان آرتروز باشند . در این مقاله به بررسی سلول درمانی در مبتلایان به آرتروز می پردازیم .

در کلینیک طب فیزیکی و توانبخشی دکتر سلمان فلاح در اصفهان، می‌توانید با روشهای درمان بدون جراحی، مانند سلول درمانی، به رفع و بهبود دردهای ناشی از آرتروز بپردازید و کیفیت زندگیتان را ارتقا داده توانایی های خود را در انجام کارها و فعالیت های روزمره، افزایش دهید. لطفا جهت ارتباط با این مرکز ازطریق تماس با شماره تلفن 91011414 - 031 اقدام فرمایید. همچنین می‌توانید از طریق واتساپ شماره 09303970020 ، با ذکر دقیق شرح حال و ارسال مدارک پزشکی خود، مشاوره بگیرد.

سلول درمانی چیست ؟

سلول درمانی شاخه‌ای ازعلم پزشکی ترمیمی است که در آن از تزریق سلول‌ های فرآوری شده در خارج از بدن برای ترمیم بافت و یا اعضای بدن بیمار استفاده می‌ شود . از سلول درمانی می توان برای درمان بیماری‌ های خونی و همچنین سایر بیماری‌ هایی که علت اصلی آنها از دست دادن بخشی از عملکرد بافتی است استفاده کرد .

در سلول درمانی با توجه به نوع بیماری می‌ توان از هر دو نوع سلول بدنی و یا سلول بنیادی استفاده نمود . اما در سال‌ های اخیر تمایل به استفاده از سلول‌ های بنیادی در بیماری‌ های همراه با تخریب بافتی افزایش یافته است .

سلول‌ ها می‌ توانند در محل آسیب قرار گرفته ، مواد محرک رشد را ترشح کنند و در بعضی موارد به سلول‌ های دیگری تبدیل شوند ؛ این انطباق پذیری باعث می‌ شود سلول درمانی به طور قدرتمندی عمل کند و امکان بالایی برای درمان بیماری های غیر قابل برگشت فراهم کند .

سلول درمانی

سلول درمانی در مبتلایان به آرتروز چگونه انجام می شود ؟

در این روش سلول‌ های بنیادی از نمونه مغز استخوان بیمار جدا شده در فضای آزمایشگاهی کاملا استریل تکثیر می شوند . این فرآورده سلولی که آماده تزریق به مفصل بیمار است ، محصول مزستروسل نامیده می شود . پس از تزریق محصول مزستروسل ، مراحل بهبودی اغلب پس از 6 ماه به صورت تدریجی شروع می شود که می توان نتایج آن را در تصویر برداری با MRI و رفتار حرکتی بیمار به خوبی مشاهده کرد .

با توجه به مطالعات محدود انجام شده ، تزریق دو نوبت سلول های بنیادی با فاصله 6 ماه به مفصل درگیر در بیماران مبتلا به آرتروز متوسط ، به کاهش التهاب مفصل ، کاهش درد در مفصل و کاهش سرعت پیشرفت استئوآرتریت مفصل کمک می کند . همچنین مشاهده شده که تزریق سلول های بنیادی به یکی از زانو ها در بیمار مبتلا به آرتروز در هر دو زانو ، می تواند باعث کاهش پیشرفت استئوآرتریت در هر دو زانو شود .
درمان با سلول های بنیادی به روش های زیر به بیماران مبتلا به استئوآرتریت کمک می کند :

مزیت سلول درمانی در مبتلایان به آرتروز

  1. مهم ترین مزیت سلول درمانی ، سلامت و اطمینان از درمان است چون سلول های بنیادی از بدن خود بیمار گرفته شده و با کنترل و دقت خاصی کشت داده می شوند .
  2. از سوی دیگر دوره نقاهت کوتاه مدت ، عدم نیاز به تکرار تزریق و درد بسیار کم در طول دوره درمان ، از جمله مزایای این روش درمانی می باشند .

اینستاگرام دکتر سلمان فلاح

عوارض سلول درمانی در مبتلایان به آرتروز

اگر به خواب رفتگی دست و پا دچار هستید؛ یکی از ارائه دهندگان خدمات درمانی که می‌تواند به شما کمک نماید؛ متخصص طب فیزیکی است. کلینیک طب فیزیکی و توانبخشیدکتر سلمان فلاح در اصفهان آماده ارائه خدمات تشخیصی - درمانی در این زمینه به مراجعین محترم می‌باشد. لطفا جهت ارتباط با کلینیک طب فیزیکی دکتر فلاح ازطریق تماس با شماره تلفن 91011414 - 031 اقدام فرمایید. همچنین می‌توانید از طریق واتساپ شماره 09303970020 ،با ذکر دقیق شرح حال و ارسال مدارک پزشکی خود، مشاوره بگیرد.


آدرس مطب : اصفهان ، خیابان حکیم نظامی ، خیابان شریعتی غربی ، نبش کوچه 16 ، جنب مسجد امام حسن عسکری ، طبقه اول
تلفن : 91011414 - 031


درباره این موضوع مطالب بیشتری بخوانید

نظرات کاربران درباره این مطلب :احمد شکوری [ 1402-05-18 ]
برای آرتروز زانو، پی آر پی زانو بهتر است یا سلول درمانی؟

برای متن پیام فقط از حروف فارسی استفاده کنید .
این فرم صرفا جهت دریافت نظرات ، پیشنهادات و انتقادات کاربران در مورد مطلب فوق میباشد .
به سوالات پزشکی در این بخش پاسخ داده نمیشود .
از ارسال پیام های تبلیغاتی در این بخش خودداری نمایید .
حداکثر طول مجاز برای متن پیام 500 کاراکتر است .
نام و فامیل :
تلفن :
ایمیل :
متن پیـام :
سندرم مفصل ساکروایلیاکسندرم مفصل ساکروایلیاک

در نیمه اول قرن بیستم، سندرم مفصل ساکروایلیاک شایع‌ترین تشخیص برای کمردرد بود. هر گونه درد در ناحیه کمر، باسن یا پای مجاور معمولا به عنوان سندرم مفصل SI شناخته می‌ شود. ... ادامه مطلب

ورزش برای درمان گرفتگی گردنورزش برای درمان گرفتگی گردن

گرفتگی یا اسپاسم گردن زمانی رخ می‌ دهد که ماهیچه‌ های گردن فرد به طور غیرارادی منقبض شوند.اسپاسم گردن می‌تواند بسیار دردناک باشد و ممکن است باعث سردرد یا سرگیجه شود.خوشبختانه، فرد معمولاً می‌ تواند اسپاسم گردن را با ورزش و درمان‌ های خانگی درمان کند. ... ادامه مطلب

با علائم دیسک گردن حاد آشنا شویدبا علائم دیسک گردن حاد آشنا شوید

منظور از پیشرفت دیسک گردن این است که دیسک گردن که ساختاری مقاوم و منعطف است التهاب یافته و التهاب آن درمان نشده است. ... ادامه مطلب

درد شانه و درمان آندرد شانه و درمان آن

ایمپینجمنت یکی از شایعترین علل درد شانه در بالغین است و علت آن همانطور که از اسم آن پیدا است گیر کردن تعدادی تاندون در ناحیه شانه بین دو استخوان است. ... ادامه مطلب