دکتر سلمان فلاح
صفحه اصلی / مطالب و مقالات / زانو / علت خالی كردن زانو چيست؟

علت خالی كردن زانو چيست؟

ممکن است در طی فعالیت های مختلف مثل بالا و پایین رفتن از پله ها، پیاده روی سطوح ناهموار و یا در حین انتقال وزن بدن از روی یک پا بر روی پای دیگر، احساس کنید که زانوی شما خالی کرده است. ممکن است این احساس را بارها در طول روز تجربه کنید و برای شما مشکل ساز شده باشد. در این زمان احساس می کنید که زانوی شما قفل کرده است و یا در حین حرکات ثبات کافی ندارد. ممکن است زانو متورم شود و با باز و بسته شدن مفصل، صدای تق تق شنیده شود و یا احساس خرد شدگی داشته باشید. این علائم به دلیل یک بیماری به نام خالی کردن و ناپایداری زانو، ایجاد می شود. در ادامه این مقاله به بررسی دقیق تر علت و درمان خالی کردن و ناپایداری زانو می پردازیم.

آنچه در این مطلب میخوانید

اغلب مشکلات زانو، بدون جراحی و با استفاده از روشهایی مانند دارو درمانی، تزریق پی آر پی ، فیزیوتراپی، شاک‌ ویو تراپی ، لیزر تراپی ، مگنت تراپی و ... در کلینیک طب فیزیکی و توانبخشی دکتر سلمان فلاح در اصفهان، درمان شده یا بهبود می‌یابند. لطفا جهت ارتباط با این مرکز ازطریق تماس با شماره تلفن 91011414 - 031 اقدام فرمایید. همچنین می‌توانید از طریق واتساپ شماره 09303970020 ،با ذکر دقیق شرح حال و ارسال مدارک پزشکی خود، مشاوره بگیرد.

خالی کردن زانو چیست؟

خالی کردن و ناپایداری زانو یک بیماری است که در آن، به دلیل احساس بی ثباتی، زانو یکباره خم می شود. این بیماری می تواند علل مختلفی داشته باشد. خالی کردن زانو دارای دو نوع اولیه و ثانویه است. پزشک پس از تعیین علت ایجاد این عارضه، می تواند یک روش درمانی مناسب به بیمار ارائه کند.

ناپایداری زانو

خالی کردن و ناپایداری زانو به چه علتی ایجاد می شود؟

این بیماری می تواند دلایل مختلفی داشته باشد که برخی از آن ها شامل موارد زیر می شوند:

  1. پارگی رباط ها: پاره شدن و آسیب دیدگی یک یا چند رباط زانو که در ثبات و پایداری آن نقش قابل توجهی ارائه می کنند، از علل شایع این بیماری است. در زانو چهار رباط اصلی وجود دارد که پارگی هر کدام از آن ها می تواند سبب لغزش استخوان ها و ناپایداری زانو شود.
  2. پارگی مینیسک : مینیسک ‌ها 2 قطعه غضروف به شکل گوه‌ هستند که میان سر استخوان فمور و سر استوان تیبیا در زانو قرار گرفته اند. مینیسک ‌ها نقش ضربه‌ گیر زانو را ایفا می کنند و در نتیجه به ثبات زانو کمک می ‌کنند. آسیب دیدن یک یا هر دو مینیسک، احتمال خالی کردن زانو را افزایش می‌ دهد.
  3. حرکت کشکک زانو: استخوان کوچک کشکک زانو ، در حالت طبیعی به سر استخوان بزرگ ران متصل شده است. این استخوان، یک سری حرکات لغزشی به سمت خارج دارد که طبیعی است و غالبا به مکان اصلی خود باز می گردد؛ اما حرکت غیر طبیعی این استخوان، می تواند سبب ناپایداری زانو شود که در این حالت به آن ناپایداری کشکک می گوییم.
  4. آرتروز: آرتروز زانو می تواند سبب ایجاد یک سری شیار و فرورفتگی در مفصل زانو شود. این ناهمواری های ایجاد شده می تواند خم و راست شدن زانو را مشکل کند؛ در نتیجه، آرتروز یکی از دلایل ایجاد ناپایداری زانو است.
  5. افزایش سن: افزایش سن سبب تضعیف عضلات و بافت های اطراف مفصل زانو می شود. همچنین وضعیت سلامت کلی فرد نیز در بروز این بیماری بسیار موثر است. بنابراین می توان گفت، فرسایش مفصل به دلیل استفاده طولانی مدت از آن، می تواند سبب بروز این بیماری شود.

ناپایداری زانو چه علائمی دارد؟

ناپایداری زانو در بیماران مسن، می تواند سبب افزایش احتمال خطر زمین خوردن و تجربه آسیب‌ های مختلف فیزیکی و روانی ناشی از زمین خوردن باشد. شناسایی نشانه های این بیماری، به منظور تعیین روش درمانی مناسب برای ناپایداری زانو، باید یک اولویت مهم در مراقبت ‌های بالینی برای بیماران مسن باشد.

اینستاگرام دکتر سلمان فلاح

خالی کردن زانو چگونه درمان می شود؟

روش درمان خالی کردن زانو، با توجه به علت ایجاد آن تعیین می شود. بنا بر درجه کلی ناپایداری و شدت آسیب دیدگی، روش های مختلفی برای درمان این بیماری ارائه می شود. غالب آسیب دیدگی های درجه یک و دو خالی کردن زانو، با روش های غیر جراحی قابل درمان است؛ اما در صورت آسیب دیدگی شدیدتر، برای درمان خالی کردن زانو می توان از جراحی کمک گرفت و به ترمیم و بازسازی این مفصل پرداخت.

توجه کنید که اگر زانویتان مکررا خالی می‌ کند، لازم است قبل از تشدید آسیب ‌دیدگی آن و نیاز به جراحی، این بیماری درمان شود. چه درد داشته باشید و چه نداشته باشید، نیاز است که علت خالی کردن زانوی شما مشخص شود.

برخی از روش های درمانی این بیماری عبارتند از:

در کلینیک طب فیزیکی و توانبخشی دکتر سلمان فلاح در اصفهان، می‌توانید با روشهای درمان بدون جراحی دیسک ، به رفع و بهبود اغلب دردها مانند دردهای ناشی از دیسک کمر و گردن بپردازید و کیفیت زندگیتان را ارتقا داده توانایی های خود را در انجام کارها و فعالیت های روزمره، که به هر دلیل دچار اشکال شده اند؛ افزایش دهید. لطفا جهت ارتباط با این مرکز ازطریق تماس با شماره تلفن 91011414 - 031 اقدام فرمایید. همچنین می‌توانید از طریق واتساپ شماره 09303970020 ،با ذکر دقیق شرح حال و ارسال مدارک پزشکی خود، مشاوره بگیرد.


آدرس مطب : اصفهان ، خیابان حکیم نظامی ، خیابان شریعتی غربی ، نبش کوچه 16 ، جنب مسجد امام حسن عسکری ، طبقه اول
تلفن : 91011414 - 031


درباره این موضوع مطالب بیشتری بخوانید

نظرات کاربران درباره این مطلب :محسن مردانی [ 1402-05-18 ]
برای خالی کردن زانو ، زانو بند مفصل دار مناسب است؟

برای متن پیام فقط از حروف فارسی استفاده کنید .
این فرم صرفا جهت دریافت نظرات ، پیشنهادات و انتقادات کاربران در مورد مطلب فوق میباشد .
به سوالات پزشکی در این بخش پاسخ داده نمیشود .
از ارسال پیام های تبلیغاتی در این بخش خودداری نمایید .
حداکثر طول مجاز برای متن پیام 500 کاراکتر است .
نام و فامیل :
تلفن :
ایمیل :
متن پیـام :
نکاتی که قبل از گرفتن نوار عصب و عضله باید بدانیدنکاتی که قبل از گرفتن نوار عصب و عضله باید بدانید

برای تشخیص مشکلات عصب و عضله نیاز به نوار عصب و عضله است تا بتوان مشکلات عصبی موجود در بدن را تشخیص داد. ... ادامه مطلب

آناتومی عضلات روتاتور کاف شانهآناتومی عضلات روتاتور کاف شانه

روتاتور کاف گروهی از چهار عضله است که بازوی شما را در جای خود در شانه نگه می‌ دارد. این به شما کمک می‌ کند تا تمام حرکات بازو و شانه خود را انجام دهید. سر استخوان بازوی شما که به آن هومروس نیز می‌ گویند، در حفره تیغه شانه یا کتف شما قرار می‌ گیرد. ... ادامه مطلب

علت و درمان درد مچ پا چیست؟علت و درمان درد مچ پا چیست؟

در صورت آسیب دیدن هرکدام از استخوان ها، تاندون ها و رباط ها در ناحیه مچ پا ممکن است درد ایجاد شود. ... ادامه مطلب

مزایا و معایب ارتوکین تراپی چیست؟مزایا و معایب ارتوکین تراپی چیست؟

ارتوکین یک درمان ضد التهابی برای درد و التهاب مفصل است. در ارتوكین تراپی تمركز فقط روی مشكلات مكانیكی در مفاصل نیست؛ بلكه در این روش التهاب كه به عنوان یكی از عوامل آسیب بافتی می باشد، رفع می شود. در این روش، پروتئین‌ های مفید استخراج شده از خون شما به مفاصل آسیب دیده تزریق می‌ شوند. ... ادامه مطلب