دکتر سلمان فلاح
صفحه اصلی / مطالب و مقالات / زانو / علت درد و التهاب جلوی زانو و زیر کشک

علت درد و التهاب جلوی زانو و زیر کشک

کندرومالاسی کشکک زانو Chondromalacia patellae به عنوان زانوی دونده شناخته می‌شود، وضعیتی است که در آن غضروف در سطح زیرین کشکک زانو خراب و نرم می‌شود. این بیماری در بین افراد جوان و ورزشکار شایع است اما ممکن است در افراد مسن که آرتروز زانو دارند نیز ایجاد شود.

آنچه در این مطلب میخوانید

کندرومالاسی اغلب به عنوان یک آسیب شدید در ورزش دیده می‌شود و گاهی اوقات چند روز دوری از تمرین می‌تواند نتایج خوبی را به همراه داشته باشد. در موارد دیگر علت این اتفاق، هم‌ترازی نامتناسب زانو است که تنها با استراحت تسکین نمی‌یابد. علائم کندرومالاسی شامل درد زانو و احساس ساییدگی است اما اغلب افراد مبتلا هرگز به دنبال درمان پزشکی نیستند.

آرتروز زانو به عنوان یکی از شایعترین علل درد زانو محسوب می‌شود. امروزه این بیماری با روشهای غیرجراحی در کلینیک های طب فیزیکی و توانبخشی بهبود یافته و روند رو به افزایش آن متوقف می‌شود. کلینیک طب فیزیکی و توانبخشی دکتر سلمان فلاح در اصفهان ارائه دهنده انواع متدهای درمانی غیر جراحی درمان درد زانو و آرتروز زانو می‌باشد. لطفا جهت ارتباط با این مرکز ازطریق تماس با شماره تلفن 91011414 - 031 اقدام فرمایید. همچنین می‌توانید از طریق واتساپ شماره 09303970020 ،با ذکر دقیق شرح حال و ارسال مدارک پزشکی خود، مشاوره بگیرد.

علت ایجاد کندرومالاسی کشکک

کشکک زانو به طور معمول در قسمت جلویی مفصل زانو قرار دارد. وقتی زانو را خم می‌کنید، قسمت پشتی زانو روی غضروف ران یا استخوان ران در زانو می‌لغزد. تاندون‌ها و رباط‌ها، زانو را به استخوان ساق پا و ماهیچه ران متصل می‌کنند. وقتی هریک از این اجزا به درستی حرکت نکند، می‌تواند باعث شود که زانو به استخوان ران شما برسد. این مالش غیرطبیعی باعث وخامت کشکک زانو شده و نهایتا منجر به کندرومالاسی کشکک یا زانوی دونده می‌شود.

حرکت نامناسب کشکک زانو ممکن است ناشی از موارد زیر باشد:

درد زانو

شرایط پر خطر در ابتلا به کندرومالاسی کشکک

عوامل مختلفی وجود دارد که ممکن است خطر ابتلا به کندرومالاسی کشکک را افزایش دهد.

نوجوانان و جوانان در معرض خطر بالای این بیماری هستند. در طول جهش رشد، ماهیچه‌ها و استخوان‌ها به سرعت رشد کرده که ممکن است به عدم تعادل ماهیچه‌ای کوتاه مدت کمک کند.

زنان بیشتر از مردان دچار زانوی دونده می‌شوند، زیرا معمولاً حجم عضلانی کمتری نسبت به مردان دارند که می‌تواند باعث ایجاد موقعیت غیرطبیعی زانو و همچنین فشار بیشتر (جانبی) بر روی زانو شود.

داشتن صافی کف پا ممکن است بیشتر از داشتن قوس‌های بالاتر به مفاصل زانو فشار وارد کند.

آسیب قبلی به زانو مانند دررفتگی، می‌تواند خطر ابتلا به زانوی دونده را افزایش دهد.

اگر سطح فعالیت بالایی دارید یا تمرینات مکرری را انجام می‌دهید که به مفاصل زانو فشار وارد می‌کند، می‌تواند خطر مشکلات زانو را افزایش دهد.

زانوی دونده همچنین می‌تواند یکی از علائم آرتریت (شرایطی که باعث التهاب مفصل و بافت می‌شود) باشد. التهاب می‌تواند مانع عملکرد صحیح زانو شود.

علائم کندرومالاسی کشکک

Chondromalacia patellae معمولاً به صورت درد در ناحیه زانو ظاهر می‌شود. هنگام خم شدن یا کشیدن زانو ممکن است احساس ساییدگی یا ترک خوردگی داشته باشید. درد ممکن است بعد از نشستن طولانی مدت یا در حین فعالیت‌هایی که فشار زیادی به زانو وارد می‌کند، مانند ایستادن طولانی مدت یا ورزش تشدید شود.

تشخیص و درجه بندی کندرومالاسی کشکک

پزشک شما نقاط متورم زانو را بررسی می‌کند. آن‌ها همچنین ممکن است نحوه هم‌تراز شدن کشکک زانو با استخوان ران را بررسی کنند. عدم هم‌ترازی می‌تواند نشانگر کندرومالاسی کشکک باشد. همچنین ممکن است پزشک برای تعیین حساسیت و شدت آن، به کشکک که در حالت کشیده قرار دارد، فشار مقاومتی وارد کند.

پس از آن، پزشک شما ممکن است یکی از آزمایش‌های زیر را برای کمک به تشخیص و درجه بندی تجویز کند:

چهار درجه وجود دارد که شدت کندرومالاسی کشکک را مشخص می‌کند. درجه 1 کمترین شدت را دارد در حالی که درجه 4 بیشترین شدت را نشان می‌دهد.

درمان زانوی دونده

یخ ممکن است برای کاهش درد در التهاب حاد مفید باشد اما نه به عنوان یک پروتکل درمانی طولانی مدت. NSAIDها (داروهای ضد التهاب غیر استروئیدی) همچنین ممکن است در کوتاه مدت برای تسکین درد مفید باشند تا عملکرد و تحرک زانو عادی شود و یک برنامه ورزشی شروع شود.

ضربه زدن به کشکک برای تاثیرگذاری بر حرکت آن ممکن است باعث تسکین کوتاه مدت شود. از تکنیک‌های متداول McConnell taping یا Kinesio taping است.

حمایت از کشکک و مفصل زانو با بستن بریس راه دیگری برای کاهش درد و علائم است اما مسیر حرکت کشکک را تغییر داده و عملکرد فعال چهارسر ران را کاهش می‌دهد. مهاربندی ممکن است در کوتاه مدت برای ارائه حمایت و تسکین درد به بیماران کمک کند تا از حرکات دردآور جلوگیری کرده و راه رفتن را تا حد ممکن عادی کند. بریس همچنین می‌تواند قبل و بعد از عمل استفاده شود اما یک بریس باید در فشار و کشش داخلی کشکک تغییر ایجاد کند. پوشیدن بریس تنظیم مجدد کشکک و انجام فیزیوتراپی تأثیر هم‌افزایی بر بیماران مبتلا به کندرومالاسی کشکک دارد.

اینستاگرام دکتر سلمان فلاح

ارتزهای پا گزینه دیگری برای تسکین درد است اما فقط در مواردی که مکانیک اندام تحتانی به درد زانو کمک می‌کند. دلایل زیر ممکن است در این مورد دخیل باشد:

ممکن است جراحی آرتروسکوپی برای بررسی مفصل و تعیین وجود عدم هم‌ترازی در زانو ضروری باشد. این جراحی شامل قرار دادن یک دوربین در داخل مفصل زانو از طریق یک برش کوچک است. یکی از روش‌های رایج، رهاسازی جانبی است. این عمل شامل برش برخی از رباط زانو برای رهایی تنش و امکان حرکت بیشتر است. سایر گزینه‌های جراحی شامل صاف کردن پشت کاسه زانو، پیوند غضروف و جابجایی عضله ران است.

در مبتلایان به بیماری ام اس ، دکتر سلمان فلاح متخصص طب فیزیکی و توانبخشی در اصفهان با بررسی وضعیت، حرکت و عملکرد بیمار متوجه می‌شوند که عملکرد بیمار ممکن است با خستگی، درد یا عوامل دیگر محدود شود. لذا یک برنامه شخصی تنظیم کرده که به راحتی در خانه انجام شود و با بهبودی بیمار توام باشد. درمان چندرشته‌ای برای بیماران ام اس منجر به اثرات مثبت می‌شود. لطفا جهت ارتباط با کلینیک دکتر فلاح ازطریق تماس با شماره تلفن 91011414 - 031 اقدام فرمایید. همچنین می‌توانید از طریق واتساپ شماره 09303970020 ،با ذکر دقیق شرح حال و ارسال مدارک پزشکی خود، مشاوره بگیرد.


آدرس مطب : اصفهان ، خیابان حکیم نظامی ، خیابان شریعتی غربی ، نبش کوچه 16 ، جنب مسجد امام حسن عسکری ، طبقه اول
تلفن : 91011414 - 031


درباره این موضوع مطالب بیشتری بخوانید

نظرات کاربران درباره این مطلب :زیرا سلگی [ 1402-05-19 ]
سلام خسته نباشید . دکتر مدتی هست دچار تورم و درد زانو شدم قسمت زیر کشکک. علتش چیه؟

برای متن پیام فقط از حروف فارسی استفاده کنید .
این فرم صرفا جهت دریافت نظرات ، پیشنهادات و انتقادات کاربران در مورد مطلب فوق میباشد .
به سوالات پزشکی در این بخش پاسخ داده نمیشود .
از ارسال پیام های تبلیغاتی در این بخش خودداری نمایید .
حداکثر طول مجاز برای متن پیام 500 کاراکتر است .
نام و فامیل :
تلفن :
ایمیل :
متن پیـام :
کف پای صاف چیست و روشهای درمان آن کدام است؟کف پای صاف چیست و روشهای درمان آن کدام است؟

صافي کف پا از جمله بيماري هاي شايع پاست، در اين بيماري، قوس کف پا صاف مي شود يعني بيماران فاقد خميدگي کف پا هستند که میتواند باعث بروز عوارضي مانند خارپاشنه، درد ساق، زانودرد، کمر درد و سردرد مي شود. ... ادامه مطلب

علائم و درمان التهاب رباط کف پاعلائم و درمان التهاب رباط کف پا

التهاب کف پا یکی از شایع‌ترین بیماری‌ هایی است که باعث درد پاشنه پا می‌ شود. فاسیا پلانتار نواری است از بافت سخت و فیبری که در امتداد کف پا قرار دارد. فاسیای کف پا به استخوان پاشنه و به پایه انگشتان پا می‌ چسبد. این به حمایت از قوس پا کمک کرده و نقش مهمی در مکانیک طبیعی پا در حین راه رفتن دارد ... ادامه مطلب

درمان دردهای ستون فقرات با روش تراکشن یا کشش ستون فقراتدرمان دردهای ستون فقرات با روش تراکشن یا کشش ستون فقرات

تراکشن باعث می‌ شود تا دیگر روش‌ های درمانی اثر بیشتری داشته و فرایند بهبودی بدن به نحو بهتری انجام شود. در ترکشن، نیروی وارد شده به ستون فقرات از طریق جاذبه‌ ی زمین برداشته شده و ستون فقرات کشیده می‌ شود. ... ادامه مطلب

تشخیص و درمان در رفتگی مادرزادی مفصل هیپ در نوزادان و بزرگسالانتشخیص و درمان در رفتگی مادرزادی مفصل هیپ در نوزادان و بزرگسالان

دررفتگی مادرزادی لگن در سه نوع دررفتگی شدید، دررفتگی قابل جا بجایی و دررفتگی خفیف دسته بندی می شود.هر چه شدت ضایعه بیشتر باشد،عوارض آن بیشتر است . ... ادامه مطلب