دکتر سلمان فلاح
صفحه اصلی / مطالب و مقالات / کتف و شانه / آناتومی عضلات روتاتور کاف شانه

آناتومی عضلات روتاتور کاف شانه

روتاتور کاف گروهی از چهار عضله است که بازوی شما را در جای خود در شانه نگه می‌دارد. این به شما کمک می‌کند تا تمام حرکات بازو و شانه خود را انجام دهید. سر استخوان بازوی شما که به آن هومروس نیز می‌گویند، در حفره تیغه شانه یا کتف شما قرار می‌گیرد. هنگامی که بازوی خود را به سمت خارج از بدن خود دراز می‌کنید، عضلات روتاتور کاف مانع از بیرون آمدن آن از حفره یا گلنوئید می‌شوند.صدمات روتاتور کاف بسیار شایع است، به ویژه در افراد بالای 40 سال، ورزشکاران و افرادی که کارشان شامل بلند کردن مکرر بازوها از بالای سر است. درمان‌های محافظه‌کارانه معمولا موفقیت‌آمیز هستند.

آنچه در این مطلب میخوانید

چهار عضله و تاندون‌های متصل به آن‌ها روتاتور کاف را تشکیل می‌دهند. هر کدام از آن‌ها به حرکت خاصی از شانه شما کمک می‌کند. همه آن‌ها با هم کمک می‌کنند تا بازوی شما را در جای خود در حفره شانه نگه دارید. هر چهار ماهیچه از تیغه شانه شما منشا می‌گیرند اما انتهای دیگر عضله به قسمت‌های مختلف استخوان بازوی شما منتهی می‌شود.

درمان شانه درد با توجه به علت ایجاد آن و همچنین میزان و نوع آسیب‌دیدگی شانه متفاوت است. متخصصین طب فیزیکی انواع دردهای شانه را بدون جراحی و با بکارگیری روشهای کم تهاجمی بهبود بخشیده و درمان می‌نماید. شما می‌توانید برای بهره مندی از این روشها به کلینیک طب فیزیکی و توان بخشی دکتر سلمان فلاح در اصفهان مراجعه نمایید.
شماره تلفن کلینیک : 91011414 - 031

این چهار عضله عبارتند از:

آناتومی عضلات روتاتور کاف شانه

صدمات رایج عضلات روتاتور کاف شانه:

بسیاری از افرادی که با درد شانه به پزشک مراجعه می‌کنند، در روتاتور کاف خود مشکل دارند. آسیب روتاتور کاف ممکن است به طور ناگهانی رخ دهد، مانند افتادن روی بازوی دراز شده. یا می‌تواند به آهستگی ایجاد شود که ناشی از حرکات تکراری یا انحطاط مربوط به سن است.
در اینجا به برخی از انواع آسیب‌های روتاتور کاف اشاره می‌کنیم:

درد در داخل و اطراف تاندون‌ها است. تاندونیت و تاندونوز متفاوت هستند. تاندونیت روتاتور کاف خفیف‌ترین شکل آسیب روتاتور کاف در نظر گرفته می‌شود. می‌تواند در اثر موارد زیر باشد:

  1. انحطاط مرتبط با سن
  2. استعمال مفرط
  3. حرکت تکراری
  4. تروما

این زمانی اتفاق می‌افتد که قسمت بالای شانه (آکرومیون) به تاندون و بورس ساییده می‌شود و روتاتور کاف را تحریک می‌کند. تصور می‌شود که بین 44 و 64 درصد از همه دردهای شانه ناشی از سندرم گیرافتادگی ساب آکرومیال (SAIS) است که شایع‌ترین اختلال شانه است.

بورس اطراف روتاتور کاف می‌تواند پر از مایع شده و متورم شود.

تاندون آسیب‌دیده یا ساییده‌شده است اما از استخوان جدا نمی‌شود.

تاندون به طور کامل از استخوان جدا شده است. دژنراسیون مزمن معمولا دلیل این اتفاق است.

زمانی که تاندون‌های روتاتور کاف روی استخوان‌های شانه مالیده می‌شوند، می‌توانند ایجاد شوند. خارهای استخوانی همیشه باعث آسیب روتاتور کاف نمی‌شوند.

علائم آسیب عضلات روتاتور کاف شانه

علائم آسیب روتاتور کاف در افراد مختلف متفاوت است که ممکن است شامل موارد زیر باشند:

  1. درد در ناحیه شانه که معمولا به عنوان یک درد مبهم توصیف می‌شود
  2. مشکل در حرکت بازو در فعالیت‌های روزانه، مانند شانه کردن مو
  3. ضعف یا سفتی در عضلات شانه شما
  4. دردی که در شب افزایش می‌یابد و خوابیدن در سمت آسیب دیده را دشوار می‌کند
  5. هنگامی که بازوی خود را حرکت می‌دهید صدای ترک خوردن یا ترکیدن می‌آید
  6. برخی از افراد مبتلا به آسیب روتاتور کاف ممکن است هیچ دردی را احساس نکنند. این وضعیت می‌تواند پیشرونده باشد و دژنراسیون به آرامی رخ می‌دهد. تنها یک سوم از پارگی‌های روتاتور کاف باعث درد می‌شود.

عوامل خطرساز برای آسیب‌های عضلات روتاتور کاف شانه

حرکات و فعالیت‌های خاصی وجود دارد که احتمال آسیب دیدگی روتاتور کاف شانه را افزایش می‌دهد که شامل موارد زیر است:

درمان آسیب عضلات روتاتور کاف شانه

درمان آسیب روتاتور کاف به نوع آسیب بستگی دارد. برای اکثر آسیب‌های روتاتور کاف، پزشکان درمان محافظه‌کارانه را تجویز می‌کنند.

اینستاگرام دکتر سلمان فلاح

درمان محافظه‌کارانه شامل

انواع جدیدتر درمان محافظه‌کارانه که اکنون تحت مطالعه قرار دارند، عبارتند از:

تحقیقات تخمین می‌زنند که در 73 تا 80 درصد موارد پارگی روتاتور کاف با ضخامت کامل، درمان محافظه‌کارانه موثر است. اکثر افراد بعد از 4 تا 6 ماه دامنه حرکتی و قدرت خود را به دست می‌آورند .

درد در استخوان دنبالچه با روشهای متعددی درکلینیک طب فیزیکی دکتر سلمان درمان میشود. جهت ارتباط با این مرکز ازطریق تماس با شماره تلفن 91011414 - 031 اقدام فرمایید. همچنین می‌توانید از طریق واتساپ شماره 09303970020 ،با ذکر دقیق شرح حال و ارسال مدارک پزشکی خود، مشاوره بگیرد.


آدرس مطب : اصفهان ، خیابان حکیم نظامی ، خیابان شریعتی غربی ، نبش کوچه 16 ، جنب مسجد امام حسن عسکری ، طبقه اول
تلفن : 91011414 - 031


درباره این موضوع مطالب بیشتری بخوانید

نظرات کاربران درباره این مطلب :محمد حسینی [ 1402-05-18 ]
دکتر من یه مدت مفصل شانه ام صدا میداد تزریق پی آر پی انجام دادم خوب بود الان دوباره همون مشکل رو دارم.

برای متن پیام فقط از حروف فارسی استفاده کنید .
این فرم صرفا جهت دریافت نظرات ، پیشنهادات و انتقادات کاربران در مورد مطلب فوق میباشد .
به سوالات پزشکی در این بخش پاسخ داده نمیشود .
از ارسال پیام های تبلیغاتی در این بخش خودداری نمایید .
حداکثر طول مجاز برای متن پیام 500 کاراکتر است .
نام و فامیل :
تلفن :
ایمیل :
متن پیـام :
آناتومی استخوان ترقوه (کلاویکل)آناتومی استخوان ترقوه (کلاویکل)

مفصل استرنوکلاویکولار یکی از چهار مفصلی است که شانه را کامل میکند. مفصل در نقطه ای قرار دارد که ترقوه (استخوان ترقوه) با جناغ (استخوان سینه) در ... ادامه مطلب

علت درد گودی کف پا چیست؟علت درد گودی کف پا چیست؟

تشخیص علت درد کف پا برای انتخاب روش درمان مهم است . در این مقاله به بررسی علل به وجود آمدن درد در کف پا و راه های درمان آن می پردازیم . ... ادامه مطلب

بیوفیدبک چیست و چه کاربردی دارد؟بیوفیدبک چیست و چه کاربردی دارد؟

بیوفیدبک یک روش درمانی فوق العاده در فیزیوتراپی است که شامل تکنیک های ذهن و بدن می‌شود.در واقع به افراد آموزش می دهند که چگونه با استفاده از تفسیر سیگنال های بدن سلامتی خودشان را بهبود ببخشند. ... ادامه مطلب

آرتروز گردن چیست چه علائمی دارد و چگونه درمان میشود؟آرتروز گردن چیست چه علائمی دارد و چگونه درمان میشود؟

آرتروز گردن و درد دست زمانی رخ میدهد که بیماری در حال گسترش است و نیازمند رسیدگی سریع می باشد. آرتروز گردن و سر درد نیز یکی از علائم آرتروز گردن است و در موارد پیشرفته رخ می دهد. درمان آرتروز گردن با روشهای طب فیزیکی برای بیمارانی که از آرتروز گردن رنج می برند، جهت کمک به تسکین درد اهمیت زیادی دارد. ... ادامه مطلب