دکتر سلمان فلاح
صفحه اصلی / مطالب و مقالات / کتف و شانه / علائم، علل و روشهای پیشگیری از سندروم گیر افتادگی شانه

علائم، علل و روشهای پیشگیری از سندروم گیر افتادگی شانه

سندرم گیر افتادگی شانه عارضه ای است که به دلیل آسیب فضای ساب آکرومیال در اثر اختلال در ثبات دینامیک و استاتیک شانه رخ می دهد و منجر به تحت فشار قرار گرفتن ساختارهای بافت نرم شانه و بروز درد و التهاب شانه می شود. تحت فشار قرار گرفتن فضای ساب آکرومیال مهم ترین علت زمینه ای بروز این عارضه است. فعالیت های تکراری که با بالا بردن دست به بالای سر همراه هستند یکی از مهم ترین عواملی هستند که ریسک سندرم گیر افتادگی شانه را افزایش می دهند.

آنچه در این مطلب میخوانید

به همین دلیل این عارضه اغلب در افراد در سنین 30 تا 50 سال که فعالیت دست آنها زیاد است رخ می دهد. فعالیت و حرکت دادن شانه موجب تشدید درد و سایر علائم می شود که این امر موجب محدودیت های حرکتی شانه و اختلال در عملکرد طبیعی شانه می شود. شروع درد ناشی از سندرم گیر افتادگی شانه اغلب به طور تدریجی و بدون آسیب مستقیم به شانه رخ می دهد. برای جلوگیری از تشدید بیماری و بروز عوارض جدی باید درمان را هرچه سریع تر آغاز کرد

عوامل ایجاد سندروم گیر افتادگی شانه

عوامل زیادی وجود دارند که می‌توانند منجر به گیر افتادگی شانه گردند، از جمله آنها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  1. زمانی که تاندون عضله دوسر آسیب ببیند، احتمال اینکه باعث گیر افتادن عضله زیر استخوان افزایش می‌یابد.
  2. وجود حرکات غیرطبیعی در تیغه شانه
  3. حالتی که بخش‌های ریز استخوان به تاندون‌ها ضربه وارد می‌کنند.
  4. پارگی یا کشیدگی یکی از تاندون‌ها
  5. پارگی یا آسیب به لابروم
  6. در رفتگی شانه

افراد در معرض خطر سندروم گیر افتادگی شانه

افرادی که دچار فعالیت های تکرار شونده می باشند در ورزش هایی مانند والیبال، همچنین افراد مسن که شکل استخوانی شانه در آنها تغییر یافته و افرادی که دچار اختلالات ناشی از برخوردها و تصادفات می باشند در معرض این سندروم می توانند قرار گیرند.

علائم سندروم گرفتگی شانه

علائم اولیه به طور معمول خفیف هستند. بیماران اغلب در مراحل اولیه به دنبال درمان نیستند. از علائم سندرم گرفتگی شانه می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

سندروم گیر افتادگی شانه

پیشگیری از سندروم گیر افتادگی شانه

امکان جلوگیری از سندرم گیر افتادگی شانه با رعایت موارد زیر وجود دارد:

تشخیص سندروم گیر افتادگی شانه

بررسی دقیق سوابق پزشکی و معاینات فیزیکی بیمار کمک می‌کند تا پزشک به‌راحتی بیماری را تشخیص و درمان کند. پزشک بعد از بررسی علائم، برای اطمینان از این‌که بیمار به سندرم مبتلا شده یا نه و همچنین جلوگیری از موارد دیگر تست‌های عضلانی را اجرا می‌کند. در این حالت، دست بیمار را در وضعیتی قرار می‌دهد که درد به سراغ بیمار بیاید و بتواند تشخیص دقیق خود را ارائه دهد. آزمایش‌های مختلفی وجود دارند که با مشخص کردن محدوده‌های خاص درد و ضعف، کمک بسیاری به تشخیص بیماری می‌کنند. ارزیابی‌های بیشتر در این زمینه شامل :

روش های درمان سندروم گیرافتادگی شانه

پس از بررسی و تشخیص سندروم گیرافتادگی شانه، باید درمان آن آغاز شود که در زیر به روش های درمان سندروم گیرافتادگی شانه می پردازیم.

درمان های اولیه سندروم گیرافتادگی شانه

بخش ابتدایی و خانگی درمان در هر عارضه ای به درمان های خانگی اختصاص دارد و این درمان ها شامل روش ها و نکات مراقبتی متعددی می باشند. البته باید گفت این درمان ها به تنهایی نمی توانند به بهبود دررفتگی شانه کمک کنند و بهتر است با بروز هر علائم ناراحت کننده ای ابتدا به پزشک ارتوپدی مراجعه کنید. درمان های اولیه حتماً باید به همراه درمان های اصلی و مهم از جمله فیزیوتراپی و جراحی باید انجام شوند تا نتیجه مثبت و بهتری داشته باشند. این مراقبت ها و روش های درمانی عبارتند از:

تمرین درمانی

این بخش از درمان های فیزیوتراپی مختص به تمرین درمانی بوده و با استفاده از ورزش و نرمش های تجویز شده توسط فیزیوتراپیست و با اجازه پزشک صورت می گیرد. این تمرینات به بهبود وضعیت شانه و گیرافتادگی آن، اسپاسم های عضلانی، تقویت عضلات و همچنین انعطاف پذیری و افزایش دامنه حرکتی شانه (قبل و بعد از جراحی ) و همچنین جلوگیری از آسیب های جدی و شدیدتر در شانه کمک می کند. در ضمن باید گفت تمامی این تمرینات کششی و تقویتی طبق برنامه ای و توسط فیزیوتراپیست و با توجه به میزان آسیب و گیرافتادگی بورس ها و تاندون های شانه، نوع عارضه و علت ایجاد آن تعیین و تنظیم می شود. این تکنیک و متدهای های ورزشی شامل موارد زیر می شوند:

فیزیوتراپی

فیزیوتراپی از تکنیک ها و روش های کاربردی، مؤثر و ایمن درمان عارضه های اسکلتی از جمله سندروم گیرافتادگی شانه می باشد. این روش درمانی با استفاده از دستگاه ها و متدهای متفاوت به افزایش گردش خون در بافت های آسیب دیده شانه و تحریک و ترمیم بافت های آسیب دیده شانه پرداخته و موجب کاهش تورم و التهاب، کاهش و تسکین درد شانه، کاهش خشکی و گرفتگی (اسپاسم های عضلانی شانه)، افزایش دامنه حرکتی، انعطاف پذیری کمک کرده و باعث عملکرد بهتر شانه و همچنین پیشرفت سریع و درمان سندروم گیرافتادگی شانه می شود. تمامی روش ها و متدهای درمانی برای افراد واجد شرایط فیزیوتراپی، مفید بوده و هیچ عارضه دائمی و خطری به دنبال نخواهد داشت. این تکنیک ها طبق برنامه ای که فیزیوتراپیست با توجه به میزان آسیب دیدگی شانه و نوع آن تنظیم می کند، انجام می گیرند و عبارتند از:

این روش درمانی با ماساژ دادن ناحیه آسیب دیده شانه توسط دست فیزیوتراپیست (به صورت دوار) انجام گرفته و بهبود وضعیت شانه کمک می کند.

در این روش فیزیوتراپیست با قراردادن کمپرس های سرد و گرم به مدت معلوم (8 دقیقه) بر روی ناحیه آسیب دیده شانه و با استفاده از دیگر روش های سرما و گرما درمانی با دستگاه، به بهبود وضعیت شانه و برطرف شدن گرفتگی، درد، تورم و ... می پردازد.

در این روش فیزیوتراپیست با اعمال امواج صوتی با فرکانس بالا در ناحیه آسیب دیده شانه توسط دستگاه اولتراسوند به بهبود وضعیت گیرافتادگی شانه کمک کرده و از درد و تورم آن می کاهد.

در این روش درمانی فیزیوتراپیست با اعمال و تاباندن اشعه و نور لیزر به ناحیه آسیب دیده شانه موجب بهبود درد و تورم شانه می شود.

اینستاگرام دکتر سلمان فلاح

در روش مگنت تراپی فیزیوتراپیست با اعمال امواج مغناطیسی به ناحیه آسیب دیده شانه موجب بهود وضعیت شانه می شود.

در این تکنیک فیزیوتراپیست با اعمال جریان الکتریکی کنترل شده به ناحیه آسیب دیده دست (با استفاده از دستگاه های مختلف) به بهبود شانه کمک می کند.

در این روش فیزیوتراپیست با استفاده از الکترود ها و اعمال جریان برق و الکتریکی کنترل شده به ناحیه آسیب دیده شانه به بهبود آن کمک می کند.

در روش شاک ویو تراپی فیزیوتراپیست با اعمال جریان الکتریکی کنترل شده به ناحیه آسیب دیده شانه به بافت های آسیب دیده شوک وارد کرده و موجب بهبودی آن می شود.

در این روش درمانی فیزیوتراپیست با استفاده از سوزن با سایزهای مختلف و فرو بردن آنها در نقاط حساس و نواحی آسیب دیده شانه به بهود وضعیت شانه و کاهش درد، گرفتگی، تورم و.. کمک می کند.

جراحی از روش های درمانی است که معمولاً در مراحلی که بیماری به مرحله نهایی خود رسیده و یا نزدیک باشد انجام می گیرد. البته گاهی نیز پزشک تشخیص می دهد که تنها راه حل قطعی درمان، جراحی می باشد. معمولاً افرادی که دچار عارضه گیرافتادگی شانه می شوند، با تمرین درمانی و فیزیوتراپی بهبود یافته و می توانند به فعالیت های خود ادامه دهند. در صورتی که جراح تشخیص دهد وضعیت بیمار حاد بوده از جراحی به روش های مختلفی استفاده کرده و سعی می کند تا با برطرف کردن و از بین بردن عاملی که موجب فشار و گیرافتادگی مفصل شده، به بهبود وضعیت شانه کمک کند. در اینجا توضیح مختصری در رابطه با دو مورد از روش های اصلی جراحی شانه می دهیم:

  1. جراحی آرتروسکوپی: این جراحی با برش بسیار کوچک در محل مفصل آسیب دیده شانه اتفاق افتاده و توسط دوربین آرتروسکوپ انجام می گیرد.
  2. جراحی تعویض مفصل شانه: این روش جراحی از قطعی ترین روش های جراحی بوده و جراح به عنوان آخرین گزینه درمانی از آن استفاده کرده و در آن مفصل آسیب دیده بیمار با مفصل مصنوعی یا پروتز، تعویض می شود.

برای کسب اطلاعات درباره جراحی بسته دیسک کمر ، روی لینک کلیک کنید.


آدرس مطب : اصفهان ، خیابان حکیم نظامی ، خیابان شریعتی غربی ، نبش کوچه 16 ، جنب مسجد امام حسن عسکری ، طبقه اول
تلفن : 91011414 - 031


درباره این موضوع مطالب بیشتری بخوانید

نظرات کاربران درباره این مطلب :زهرابی [ 1402-08-08 ]
آیا فیزیوتراپی به تنهایی در درمان درد و بی حسی شانه و آرنج هم میسر است یا لیزر پر توان هم باید در کنارش استفاده کنم

برای متن پیام فقط از حروف فارسی استفاده کنید .
این فرم صرفا جهت دریافت نظرات ، پیشنهادات و انتقادات کاربران در مورد مطلب فوق میباشد .
به سوالات پزشکی در این بخش پاسخ داده نمیشود .
از ارسال پیام های تبلیغاتی در این بخش خودداری نمایید .
حداکثر طول مجاز برای متن پیام 500 کاراکتر است .
نام و فامیل :
تلفن :
ایمیل :
متن پیـام :
کاربردها و فواید اوزون تراپی یا اوزون درمانیکاربردها و فواید اوزون تراپی یا اوزون درمانی

اوزون تراپی، تزریق حالت مایع یا گازی فرم واکنش پذیرتر و فعال تر اکسیژن برای ایجاد اثرات درمانی است. ... ادامه مطلب

مهمترین نکات در تهیه کمربند طبی یا بریس کمرمهمترین نکات در تهیه کمربند طبی یا بریس کمر

کمردرد دلایل مختلفی دارد که از آن جمله می‌توان به آسیب‌دیدگی ورزشی قدیمی، ساییدگی شدید ناشی از کار بدنی یا فرآیند طبیعی بالا رفتن سن اشاره کرد. کمردرد، صرف نظر از دلیل آن، زندگی را دشوار می‌کند. حمایت از ساختار کمر و محافظت از آن روش بهتری برای مدیریت کمردرد است. ... ادامه مطلب

طب سوزنی چه بیماری هایی را درمان می کند؟طب سوزنی چه بیماری هایی را درمان می کند؟

طب سوزنی نوعی درمان است که شامل وارد کردن سوزن‌ های بسیار نازک از طریق پوست فرد در نقاط خاصی از بدن، به اعماق مختلف است. نحوه عملکرد علمی طب سوزنی همچنان نامشخص است. برخی از افراد ادعا می‌ کنند که با متعادل کردن انرژی حیاتی کار می‌ کند، در حالی که برخی دیگر معتقدند که اثر عصبی دارد. ... ادامه مطلب

پارگی تاندون شانه چیست و چگونه میتوان از آن جلوگیری کرد؟پارگی تاندون شانه چیست و چگونه میتوان از آن جلوگیری کرد؟

آسیب دیدن تاندونی که شانه را می چرخاند، یکی از شایع ترین دلایلی است که سبب درد شانه می شود. سه عارضه متداول این عضو عبارتند از سندرم گیر کردن تاندون چرخاننده شانه، پارگی و التهاب تاندون شانه.در این مقاله به بررسی درمان پارگی تاندون شانه به صورت کامل تر می پردازیم. ... ادامه مطلب