دکتر سلمان فلاح
صفحه اصلی / مطالب و مقالات / کتف و شانه / افتادگی شانه و درمان آن توسط متخصص طب فیزیکی

افتادگی شانه و درمان آن توسط متخصص طب فیزیکی

مفصل شانه یکی از مفاصل بسیار حساس بدن است که به صورت360درجه و در چهار جهت مختلف توانایی چرخش دارد و از این رو به عنوان یکی از مهم ترین مفاصل بدن شناخته می شود. به صورت طبیعی شانه ها باید با یکدیگر قرینه باشند و در موازات تن قرار بگیرند. گاهی شانه ها متقارن نیستند و یکی یا هر دوی آنها به سمت جلو متمایل هستند. هر کدام از این حالت های تمایل یک یا هر دو شانه به سمت جلو افتادگی شانه نامیده می‌شود.

آنچه در این مطلب میخوانید

افتادگی شانه وضعیتی است که در آن شانه به صورت خفیف و یا متوسط نسبت به وضعیت عادی افت کرده و پایین می آید. گاهی این عارضه در هر دو شانه اتفاق افتاده و گاهی تنها در یک شانه به وجود می آید. در این وضعیت، بدن شخص دچار ناهماهنگی شده و در شانه ها تقارن وجود ندارد. در در صورتی که احساس کردید تقارن شانه های شما به هم خورده بهتر است هرچه سریعتر برای رفع این مشکل به متخصص طب فیزیکی و توانبخشی مراجعه نمایید. افتادگی شانه علاوه بر دشوار کردن فعالیت‌های شانه می‌تواند در زیبایی اندام نیز تأثیر بسزایی بگذارد.

علل افتادگی شانه

درمان شانه درد با توجه به علت ایجاد آن و همچنین میزان و نوع آسیب‌دیدگی شانه متفاوت است. متخصصین طب فیزیکی انواع دردهای شانه مانند شانه یخ زده یا منجمد را بدون جراحی و با بکارگیری روشهای کم تهاجمی بهبود بخشیده و درمان می‌نماید. شما می‌توانید برای بهره مندی از این روشها به کلینیک طب فیزیکی و توان بخشی دکتر سلمان فلاح در اصفهان مراجعه نمایید.

علائم افتادگی شانه

افتادگی شانه همانند دیگر آسیب های شانه با علائمی همراه بوده و در صورت مشاهده و احساس کردن این علائم و نشانه‌ها، باید در اسرع وقت برای تشخیص شدت عارضه و درمان مناسب آن به پزشک متخصص مراجعه کرد. این علائم عبارت‌اند از:

افتادگی شانه

انواع افتادگی شانه

افتادگی شانه‌ها دو نوع دارد که عبارتند از:

1.افتادگی یک طرفه:

همیشه افتادگی شانه به هر دو طرف مربوط نیست.گاهی به علت بالا رفتن فشار در یک سمت از بدن، علائم بیشتری از جمله افتادگی شانه ظاهر می‌شود. مثلاً اگر فردی از کیف یا کوله پشتی‌های سنگین به صورت یک طرفه استفاده کند، دچار این عارضه می‌شود.

2.افتادگی دوطرفه:

افتادگی دو طرفه ممکن است به دلیل وضعیت کاری، ضعف عضلات، کاهش تحرک مفصل شانه و … باشد. در این صورت هر دو شانه را درگیر می‌کند.

عوارض افتادگی شانه

افتادگی شانه می‌تواند موجب مشکلات و عوارضی در بدن شود. این عوارض عبارت‌اند از:

  1. ایجاد درد در اطراف شانه و گردن
  2. ضعیف شدن عضلات شانه
  3. اختلال و کاهش در دامنه حرکتی مفصل شانه
  4. اختلال و کاهش عملکرد قلب و ریه
  5. کاهش اعتماد به نفس فرد و زیبایی اندام و بدن
  6. ایجاد سردرد میگرنی و دردناک، گرفتگی عضلات چشم و همچنین مشکل در گوش
  7. آسیب به عصب، بی حسی و یا درد در بازو

ورزشهای اصلاحی افتادگی شانه

بخشی از درمان‌ با استفاده از حرکات ورزشی و نرمشی مناسب انجام گرفته و باعث تقویت عضلات، بهبود و افزایش دامنه حرکتی شانه و همچنین افزایش انعطاف پذیری مفصل می‌گردند. ورزش شانه افتاده گزینه‌های متفاوتی بوده که عبارت‌اند از:

در این تمرین افتادگی شانه، ابتدا ایستاده و سپس با کمک دست چپ مچ دست راست خود را نگه دارید و به سمت پشت بکشید. باید دست‌ها را خیلی آرام به عقب بکشید و تا جایی که این کشش باعث ایجاد درد نشود، آن را ادامه دهید. این کار باعث می‌شود، بافت‌های نرم اطراف مفصل شانه دچار کشش شوند.( این تمرین را با هر دست و حدود 1 دقیقه انجام دهید.)

در حالی که ایستاده اید، دست‌های خود را از عقب (پشت بدن) روی یک میز قرار داده و سپس زانوهایتان را خم کنید و خیلی آرام خود را به سمت پایین برده و بدن خود را از حالت ایستاده به حالت نشسته در بیاورید. از طریق این تمرین، بافت‌های جلویی شانه دچار کشیدگی شده و به ترمیم افتادگی شانه کمک می‌کنند. همانطور که ایستاده اید، ابتدا سمتی از شانه که دچار افتادگی شده است را از قسمت کتف، به صورت پشت سر هم و پرتابی به سمت بالا برده و تا 10 الی 15 ثانیه صبر کرده و این حالت را حفظ کنید. سپس خیلی آرام کتف را پایین بیاورید. (در صورتی که هر دو دست دچار افتادگی شانه هستند، این تمرین را با هر دو کتف انجام دهید.)

برای این ورزش افتادگی شانه، صاف بایستید و سعی کنید شانه‌ها را به سمت بالا ببرید و سپس تا جای ممکن شانه‌ها را پایین بیاورید. این تمرین را 5 الی 10 مرتبه پشت سر هم انجام دهید. با انجام این تمرین تا حدودی شانه‌ها از حالت افتادگی خارج می‌شوند.

از دیگر حرکات اصلاحی افتادگی شانه، کشش به سمت بالا می‌باشد. برای این کار ابتدا بایستید و بدن را به حالت ریلکس در بیاورید. سپس دستان خود را از کنار به سمت بالا ببرید. (دستان بالای سر قرار بگیرند.) دست‌ها را در هم دیگر قفل کنید و به طرف بالا بکشید. در این حالت، عضلات زیر بغل دچار کشیدگی می‌شوند. (این تمرین را در حالت دراز کشیده و خوابیده نیز می‌توانید انجام دهید. در این صورت باید به پشت بخوابید و پشت دست‌های خود را به زمین نزدیک بدهید به زمین برخورد کند.)

ابتدا بایستید. دو وزنه تهیه کرده و با کمک دستانتان وزنه‌ها را نگه دارید. بهتر است وزنه‌ها از 5 کیلو تا 14 کیلو وزن داشته باشند. شانه‌ها را به سمت بالا برده و بعد از چندین لحظه به سمت پایین برگردانید. (این تمرین باعث و بهبود و تقویت عضلات کتف و همچنین شانه افتاده می‌شود.)

در حالی که صاف ایستاده اید، دست‌ها را کنار بدن قرار داده و سپس به آرامی عضلات کتف و شانه را سفت و منقبض کنید. در همین وضعیت شانه‌ها را بالا و پایین ببرید. نفس عمیقی بکشید و بدن را در همین شکل به طور ثابت حفظ کنید. عضلات شانه را از حالت انقباض دربیاورید و فرم بدن و شانه‌ها را دوباره بررسی کنید. (بهتر است، مقابل آینه قرار بگیرید تا بتوانید حرکات و وضعیت شانه‌ها را به طور دقیق مشاهده کنید.) سپس این تمرینات را در 2 الی 3 ست 10 تایی انجام دهید

می‌توانید بشینید یا بایستید، سپس به آرامی گردن را به یک طرف خم کرده و بدون اینکه فشار زیادی به گردن بیاورید، گوش خود را به شانه نزدیک کنید، نیازی به چسبیدن گوش به شانه نیست. بلافاصله بعد از آن، گردن و سر را به حالت قبل برگردانید. این تمرین را پشت سرهم تکرار کنید.( توجه کنید قبل از اینکه این تمرین را انجام دهید باید عضلات گردن را با نرمش نرم و گرم کنید.)

در حالی که به پشت دراز کشیده اید، زانوهایتان را طوری قرار دهید که کف پا روی زمین بگیرد. دست‌ها را باز کرده و کف دست‌ها را به سمت بالا بگیرید.( در این وضعیت بدن شما شکلی شبیه به T انگلیسی دارد. حوله ای را به شکل رول شده زیر ستون فقرات قرار داده تا کشش و فشار بیشتر شود. اگر از حوله استفاده کردید حتماً نواحی باسن و سر را روی آن قرار بدهید. روزانه ده دقیقه این تمرین را انجام دهید.

اینستاگرام دکتر سلمان فلاح

از دیگر حرکات اصلاحی سرشانه افتاده، کشش روی دیوار است. برای این کار پشت خود را به یک دیوار تکیه داده و دست را از قسمت آرنج خم کنید. سپس پشت دست را طوری قرار دهید که مماس با دیوار باشد. درحالیکه دست‌ها و آرنج روی دیوار قرار دارند، آرنج و دست‌ها را بالای سر خود ببرید و دوباره به سمت پایین بکشید.

ابتدا بایستید و پاهای خود را به اندازه عرض لگن باز کنید. یک کش ورزشی را در دستان خود بگیرید و از هر دو طرف آن را بکشید. سپس عضلات شانه را منقبض کنید و به آرامی آن را شل و رها کنید. دست‌های خود را همراه با کش ورزشی در جهت بالا و پشت سر برده و این حرکت را به صورت رفت و برگشتی تکرار کنید. (در 3 ست 12 مرتبه ای)

درمان افتادگی شانه با فیزیوتراپی

از درمان‌های رایج و مؤثر برای بهبود عارضه افتادگی شانه می‌توان به توانبخشی و فیزیوتراپی شانه اشاره کرد. در ابتدا فیزیوتراپیست به بررسی مشکل و شدت عارضه افتادگی شانه پرداخته و بعد از انجام معاینات دقیق با توجه به شرایط سلامت بیمار برنامه‌ای جامع و مؤثر برای بهبود وضعیت شانه، تعیین و تنظیم می‌کند. قسمتی از این برنامه درمانی شامل تکنیک‌های خاص و نوین می‌باشد. این تکنیک‌ها عبارت‌اند از:

فیزیوتراپیست در کلینیک فیزیوتراپی با استفاده از شاک ویو تراپی و اعمال جریان الکتریکی به ناحیه آسیب دیده شانه، موجب افزایش گردش خون، کاهش تورم و درد شده و همچنین به بهبود بافت‌های آسیب دیده شانه می‌پردازد.

در این روش فیزیوتراپیست با استفاده از امواج صوتی در فرکانس‌های بالا شروع به تحریک بافت‌های آسیب دیده و افزایش گردش خون در بافت‌ها کرده و سپس به ترمیم بافت و کاهش درد و تورم آن می‌پردازد.

این روش به کمک دستان فیزیوتراپیست و بدون استفاده از دستگاه خاصی انجام می‌گیرد. فیزیوتراپیست با ماساژ دادن ناحیه آسیب دیده شانه به شکل دوار به افزایش جریان خون در بافت، کاهش تورم، تحریک و ترمیم بافت‌ها کمک کرده و باعث بهبود وضعیت افتادگی شانه می‌شود.

این روش با استفاده از الکترودها و اعمال جریان الکتریکی به شانه باعث بهبود وضعیت افتادگی شانه بیمار و همچینین تحریک و ترمیم بافت‌های آسیب دیده شانه می‌شود و به کاهش درد و تورم نیز کمک می‌کند.

این روش درمانی با استفاده از اشعه و نور لیزر و تاباندن آن به ناحیه آسیب دیده انجام می‌شود. لیزرها به دو صورت لیزر پرتوان و لیزر کم توان بوده و هر کدام برای یک عارضه استفاده می‌شوند. بعد از نفوذ این اشعه و نور به داخل بدن، در نهایت موجب تحریک و ترمیم بافت‌های آسیب دیده و همچنین کاهش تورم و درد شانه بیمار می‌شود.

درمان تنگی کانال نخاعی بدون جراحی یکی از خدمات ویژه کلینیک دکتر فلاح در اصفهان می باشد. شما می توانید برای کسب اطلاعات بیشتر درباره شرایط انجام این روش با شماره تلفن 91011414 - 031 تماس حاصل فرمایید.


آدرس مطب : اصفهان ، خیابان حکیم نظامی ، خیابان شریعتی غربی ، نبش کوچه 16 ، جنب مسجد امام حسن عسکری ، طبقه اول
تلفن : 91011414 - 031


درباره این موضوع مطالب بیشتری بخوانید

نظرات کاربران درباره این مطلب :طاهره زمانی [ 1402-08-08 ]
سلام خسته نباشید من دختر شانزده ساله ای دارم که افتادگی شانه دارد یعنی ۴۵درجه باهم فرق دارن پیگیر شدم دوسه ساله پیش برس بهش دادن درروز ۲۳ساعت باید می بست نتونست طاقت بیاره استفاده نکرد الان بعداسال کجی بدنش بیشتر شده درمانش چیه ؟

برای متن پیام فقط از حروف فارسی استفاده کنید .
این فرم صرفا جهت دریافت نظرات ، پیشنهادات و انتقادات کاربران در مورد مطلب فوق میباشد .
به سوالات پزشکی در این بخش پاسخ داده نمیشود .
از ارسال پیام های تبلیغاتی در این بخش خودداری نمایید .
حداکثر طول مجاز برای متن پیام 500 کاراکتر است .
نام و فامیل :
تلفن :
ایمیل :
متن پیـام :
چه ارتباطی بین چاقی، دیسک کمر و کمر درد وجود دارد؟چه ارتباطی بین چاقی، دیسک کمر و کمر درد وجود دارد؟

بسیاری از پزشکان معتقدند که موارد زیادی از کمردردهایی که مردم امروزه به آن دچار هستند در واقع ناشی از اضافه وزن و چاقی است. ... ادامه مطلب

روش های درمان درد استخوان دنبالچهروش های درمان درد استخوان دنبالچه

درد دنبالچه در زنان بسیار شایع‌تر از مردان است. معمولاً در اثر ضربه به دنبالچه یا ناحیه اطراف آن، مانند سقوط به عقب یا زایمان ایجاد می‌شود. در موارد نادر، عفونت یا تومور نیز می‌تواند باعث درد در دنبالچه شود. اکثر آسیب‌های دنبالچه در زنان رخ می‌دهد ... ادامه مطلب

افزایش قوس کمر و درمان ورزشی آنافزایش قوس کمر و درمان ورزشی آن

در حالت طبیعی فقرات بدن دارای یك انحنا به سمت داخل،فقرات پشتی انحنا به سمت خارج و ناحیه ی كمر انحنای رو به جلو می باشند.حال اگر میزان انحنای كمر بیشتر از حد میزان طبیعی باشد آن را هیپرلوردوزیس یا گودی بیش از حد كمر می نامند. ... ادامه مطلب

سندرم گیرافتادگی شانه چیست و چگونه درمان میشود؟سندرم گیرافتادگی شانه چیست و چگونه درمان میشود؟

سندرم گیرافتادگی شانه ، زمانی رخ می دهد که بافت های نرم مفصل شانه و اطراف آن به طور مکرر توسط استخوان های اطراف فشرده شوند . این مشکل به طور معمول هنگامی اتفاق می افتد که بازو حدودا تا نیمه در بالای سر قرار گیرد . در این مقاله به بررسی سندرم گیرافتادگی شانه می پردازیم . ... ادامه مطلب