دکتر سلمان فلاح
صفحه اصلی / مطالب و مقالات / کتف و شانه / علائم پارگی و کشیدگی تاندون شانه

علائم پارگی و کشیدگی تاندون شانه

پارگی روتاتور کاف یک علت شایع درد و ناتوانی در میان بزرگسالان است.پاره شدن روتاتور کاف شانه شما را ضعیف می‌کند. این بدان معناست که بسیاری از فعالیت‌های روزانه، مانند شانه کردن موها یا لباس پوشیدن، ممکن است دردناک و انجام آن‌ها دشوار شود.

آنچه در این مطلب میخوانید

شانه شما از سه استخوان تشکیل شده است: استخوان بازو، تیغه شانه (کتف) و استخوان ترقوه. شانه یک مفصل توپ و کاسه است: توپ یا سر استخوان بازوی شما در یک حفره کم عمق در تیغه شانه شما قرار می‌گیرد. هنگامی که یک یا چند تاندون روتاتور کاف پاره می‌شود، تاندون دیگر به طور کامل به سر استخوان بازو نمی‌چسبد. بیشتر پارگی‌ها در تاندون فوق نخاعی اتفاق می‌افتد اما سایر قسمت‌های روتاتور کاف نیز ممکن است درگیر شوند. در بسیاری از موارد، پارگی تاندون‌ها با ساییدگی شروع می‌شود. با پیشرفت آسیب، تاندون ممکن است به طور کامل پاره شود، گاهی اوقات با بلند کردن یک جسم سنگین.

درمان شانه درد با توجه به علت ایجاد آن و همچنین میزان و نوع آسیب‌دیدگی شانه متفاوت است. متخصصین طب فیزیکی انواع دردهای شانه را بدون جراحی و با بکارگیری روشهای کم تهاجمی بهبود بخشیده و درمان می‌نماید. شما می‌توانید برای بهره مندی از این روشها به کلینیک طب فیزیکی و توان بخشی دکتر سلمان فلاح در اصفهان مراجعه نمایید.

انواع پارگی تاندون روتاتور کاف شانه

پارگی انواع مختلفی دارد از جمله:

علت پارگی تاندون روتاتور کاف شانه

دو علت اصلی پارگی روتاتور کاف عبارتند از:

پارگی حاد:

اگر روی بازوی خود به زمین بیفتید یا چیزی خیلی سنگین را با حرکات تند بلند کنید، ممکن است روتاتور کاف خود را پاره کنید. این نوع پارگی می‌تواند با آسیب‌های دیگر شانه مانند شکستگی استخوان ترقوه یا دررفتگی شانه نیز رخ دهد.

پارگی دژنراتیو:

بیشتر پارگی‌ها در نتیجه فرسودگی تاندون است که به آرامی در طول زمان اتفاق می‌افتد. این انحطاط به طور طبیعی با افزایش سن رخ می‌دهد. پارگی روتاتور کاف در بازوی غالب بیشتر است. اگر پارگی دژنراتیو در یک شانه دارید، احتمال پارگی روتاتور کاف در شانه مقابل بیشتر است، حتی اگر در آن شانه درد نداشته باشید.

عوامل متعددی در ایجاد پارگی دژنراتیو یا مزمن روتاتور کاف نقش دارند.

کشیدگی تاندون شانه

عوامل خطرساز پارگی تاندون روتاتور کاف شانه

از آنجایی که بیشتر پارگی‌های روتاتور کاف عمدتا به دلیل ساییدگی و پارگی طبیعی همراه با افزایش سن ایجاد می‌شوند، افراد بالای 40 سال در معرض خطر بیشتری قرار دارند. افرادی که بلند کردن مکرر یا فعالیت‌های بالای سر را انجام می‌دهند نیز در خطر پارگی روتاتور کاف هستند. ورزشکاران به ویژه در برابر پارگی بیش از حد آسیب‌پذیر هستند، به ویژه بازیکنان تنیس و بیسبال. نقاشان، نجارها و دیگرانی که کارهای بالای سر انجام می‌دهند نیز شانس بیشتری برای پارگی دارند.بیشتر پارگی‌ها در بزرگسالان جوان ناشی از یک آسیب تروماتیک مانند زمین خوردن است.

علائم پارگی تاندون روتاتور کاف شانه

شایع‌ترین علائم پارگی روتاتور کاف عبارتند از:

تشخیص پارگی تاندون روتاتور کاف شانه

آزمایش‌های دیگری که ممکن است به پزشک شما در تأیید تشخیص علت درد کمک کند عبارتند از:

اینستاگرام دکتر سلمان فلاح

درمان پارگی تاندون روتاتور کاف شانه

اگر دچار پارگی روتاتور کاف هستید و علیرغم افزایش درد به استفاده از آن ادامه می‌دهید، ممکن است آسیب بیشتری ایجاد کنید. پارگی روتاتور کاف می‌تواند با گذشت زمان بزرگ‌تر شود.درد مزمن شانه و بازو دلایل خوبی برای مراجعه به پزشک هستند. درمان زودهنگام می‌تواند از بدتر شدن علائم شما جلوگیری کند. همچنین شما را خیلی سریع‌تر به روال عادی خود باز می‌گرداند.هدف هر درمانی کاهش درد و بازگرداندن عملکرد است. چندین گزینه برای درمان پارگی روتاتور کاف وجود دارد و بهترین گزینه برای هر فردی متفاوت است. در برنامه ریزی درمان، پزشک سن، سطح فعالیت، سلامت عمومی و نوع پارگی شما را در نظر می‌گیرد.در حدود 80 درصد از بیماران، درمان غیرجراحی باعث تسکین درد و بهبود عملکرد شانه می‌شود.
گزینه‌های درمانی غیرجراحی ممکن است شامل موارد زیر باشد:

مزایا و معایب درمان غیرجراحی پارگی تاندون روتاتور کاف شانه

مزیت اصلی درمان غیرجراحی این است که از خطرات عمده جراحی جلوگیری می‌کند، مانند:

معایب درمان غیرجراحی عبارتند از:

آرنج تنیس بازان التهاب یا در برخی موارد ریزشکاف تاندون‌هایی است که به عضلات ساعد در قسمت خارجی آرنج می‌پیوندند. ماهیچه‌ها و تاندون‌های ساعد در اثر استفاده بیش از حد آسیب می‌بینند چراکه حرکات یکسان را بارها و بارها تکرار می‌کنند. این امر منجر به درد و حساسیت در قسمت بیرونی آرنج می‌شود. این عارضه در کلینیک طب فیزیکی و توانبخشی دکتر سلمان فلاح در اصفهان با روشهای غیر جراحی، مانند طب سوزنی قابل درمان میباشد. لطفا جهت ارتباط با این مرکز ازطریق تماس با شماره تلفن 91011414 - 031 اقدام فرمایید. همچنین می‌توانید از طریق واتساپ شماره 09303970020 ،با ذکر دقیق شرح حال و ارسال مدارک پزشکی خود، مشاوره بگیرد.


آدرس مطب : اصفهان ، خیابان حکیم نظامی ، خیابان شریعتی غربی ، نبش کوچه 16 ، جنب مسجد امام حسن عسکری ، طبقه اول
تلفن : 91011414 - 031


درباره این موضوع مطالب بیشتری بخوانید

نظرات کاربران درباره این مطلب :میثاق شعبانی [ 1402-05-17 ]
من برای درمان درد شانه از فیزیوتراپی استفاده کردم واقعا اثر بخش بود.

برای متن پیام فقط از حروف فارسی استفاده کنید .
این فرم صرفا جهت دریافت نظرات ، پیشنهادات و انتقادات کاربران در مورد مطلب فوق میباشد .
به سوالات پزشکی در این بخش پاسخ داده نمیشود .
از ارسال پیام های تبلیغاتی در این بخش خودداری نمایید .
حداکثر طول مجاز برای متن پیام 500 کاراکتر است .
نام و فامیل :
تلفن :
ایمیل :
متن پیـام :
فیبرومیالژیا چگونه درمان میشود؟فیبرومیالژیا چگونه درمان میشود؟

به طور کلی درمان‌ های فیبرومیالژیا شامل هر دو روش دارو درمانی و خود مراقبتی است. تاکید بر به حداقل رساندن علائم و بهبود سلامت عمومی است. هیچ یک از درمان‌ ها برای همه علائم موثر نیستند اما امتحان کردن انواع روش‌ های درمانی می‌ تواند اثر تجمعی داشته باشد. ... ادامه مطلب

کفش طبی چه مزایای درمانی دارد؟کفش طبی چه مزایای درمانی دارد؟

کفش‌های ارتوپدی کفشهایی هستند که به طور خاص برای حمایت یا سازگاری مکانیک و ساختار پا، مچ پا و ساق پا طراحی شده‌اند و دارای تعدادی ویژگی و عملکرد مفید پزشکی هستند که آن‌ها را از کفشهای روزمره جدا میکند. ... ادامه مطلب

علت درد و التهاب جلوی زانو و زیر کشکعلت درد و التهاب جلوی زانو و زیر کشک

کندرومالاسی کشکک زانو به عنوان زانوی دونده شناخته می‌شود، وضعیتی است که در آن غضروف در سطح زیرین کشکک زانو خراب و نرم می‌شود. این بیماری در بین افراد جوان و ورزشکار شایع است اما ممکن است در افراد مسن که آرتروز زانو دارند نیز ایجاد شود. ... ادامه مطلب

خار پاشنه پا چه علائمی دارد؟خار پاشنه پا چه علائمی دارد؟

خار پاشنه پا معمولاً باعث درد کوبنده می‌ شود که معمولاً با اولین قدم‌ های فرد در صبح رخ می‌ دهد. درد به طور معمول کاهش می‌ یابد اما ممکن است پس از دوره‌ های طولانی ایستادن یا زمانی که بعد از نشستن از جای خود بلند می‌ شوید، بازگردد. ... ادامه مطلب