صفحه اصلی / مطالب و مقالات / کتف و شانه / شکستگی استخوان شانه ؛ علت و درمان بدون جراحی با طب فیزیکی

شکستگی استخوان شانه ؛ علت و درمان بدون جراحی با طب فیزیکی

مفصل شانه به عنوان انعطاف‌پذیرترین مفصل بدن شناخته می‌شود. این مفصل اجازه حرکات مختلف را به دست‌ها می‌دهد و انجام انواع فعالیت‌ها و کارها را امکان‌پذیر می‌سازد. با این‌حال این میزان انعطاف‌پذیری ممکن است مفصل شانه را در معرض صدمات بیشتری قرار دهد. شکستگی اشاره به ترک خوردن استخوان دارد و معمولاً در اثر صدماتی همچون زمین خوردن یا وارد آمدن ضربه مستقیم به کتف بروز می‌کند. نوع شکستگی استخوان کتف به سن بیماران هم بستگی دارد.

شکستگی بخش بالایی دست (استخوان هومروس پروگزیمال) در بین سالخوردگان شایع‌تر است و دفعات بروز آن با افزایش سن ارتباط دارد. شکستگی شانه ممکن است در استخوان ترقوه موسوم به استخوان چنبره، استخوان سر بازو موسوم به هومروس، یا استخوان کتف، یا تیغه شانه رخ دهد. توانبخشی شکستگی شانه و کتف با روشهای غیر جراحی و طب فیزیکی جهت درمان این عارضه به کار می رود.

علل شکستگی شانه

شکستگی‌های ترقوه یا سر استخوان بازو می‌توانند به دلیل ضربه مستقیم ناشی از سقوط، برخورد یا حوادث رانندگی بروز کنند. استخوان کتف، به دلیل محافظت شدن توسط قفسه سینه و عضلات اطراف آن به راحتی نمی‌شکند؛ بنابراین علت شکستگی ترقوه معمولاً به دلیل ضربات شدید، مثل برخوردهای ناشی از حوادث رانندگی در سرعت‌های بالا اتفاق می‌افتند. اغلب شکستگی‌های کتف با آسیب‌دیدگی قفسه سینه مرتبط هستند.

علائم شکستگی شانه

شکستگی‌های مختلف شانه علائم تقریباً متفاوتی دارند؛ اما این شکستگی‌ها یک سری علائم عمومی دارند که عبارتند از:

1. درد
  2. ورم و کبودی
  3. ناتوانی در حرکت دادن شانه
  4. احساس ساییدگی هنگام حرکت دادن شانه
  5. بد شکلی (شکل محل شکستگی طبیعی به نظر نمی‌رسد).

انواع شکستگی های شانه

بیشتر شکستگی ها در کودکان، در استخوان ترقوه و در بزرگسالان بیشتر شکستگی ها در قسمت بالایی استخوان بازو (هومروس پروگزیمال) ایجاد می شوند. برخی از انواع این شکستگی ها عبارتند از:

عوامل خطر شکستگی شانه

بدیهی است مفاصل ضعیف و آسیب‌پذیر نسبت به مفاصل نیرومند خیلی بیشتر در معرض ریسک شکستگی یا صدمات استخوان شانه قرار دارند. در ادامه برخی از عوامل خطرزا و بیماری‌زای شکستگی‌های مفصل شانه را برمی‌شماریم:

تشخیص شکستگی شانه

بیشتر شکستگی های ترقوه، شانه و کتف، توسط عکس برداری با اشعه ی ایکس از منطقه ی آسیب دیده و همچنین معاینه ی فیزیکی تشخیص داده می شوند. در برخی موارد، آزمایشات عکس برداری اضافی نیز مانند سی تی اسکن، مورد نیاز می باشند.

شکستگی استخوان شانه

درمان شکستگی شانه

درمان اولیه

دارو

پزشک ممکن است داروهایی تجویز کند که به کاهش درد و التهاب ناشی از شکستگی شانه و کتف کمک کند. برای تسکین درد ناشی از شکستگی می‌توانید کمی داروی مسکن مانند هیدروکودون مصرف کنید؛ اما در مصرف آنها زیاده‌روی نکنید؛ زیرا با اثرات جانبی زیادی همراه هستند.

فیزیوتراپی

حرکات فیزیوتراپی بدون اینکه موجب درد و ناراحتی شوند به کاهش ورم و التهاب کمک خواهند کرد.این روش درمانی قادر است جریان خون، مواد مغذی و مفید را به بافت‌های در حال درمان انتقال دهد. همچنین با فیزیوتراپی می‌توان سموم و واسطه‌های التهابی را از محل آسیب بیرون کرد.

فیزیوتراپی منظم در پیشگیری از مشکلات بلند مدت و مربوط به دامنه حرکتی مفاصل شانه مؤثر است، ازجمله عارضه شانه یخ زده ممکن است پزشک برخی حرکات فیزیوتراپی 2 بعدی مانند دورسازی یا صاف و دراز کردن مفصل شانه را به بیماران توصیه کند.

ماساژ

بعد از بازکردن گچ شکستگی یا آتل‌بندی احتمالاً پزشک برای بازگرداندن استحکام به مفصل شانه از تعدادی تکنیک‌های ماساژ درمانی بهره می‌گیرد؛ زیرا وقتی عضلات و ماهیچه دست و شانه به مدت چندین هفته داخل گچ بی‌حرکت مانده باشند احتمال ضعیف شدن آنها دور از انتظار نیست. ماساژ درمانی در افزایش گردش خون و تسکین درد عضلات کتف و شانه مؤثر است.

تحریک الکتریکی (TENS)

احتمال دارد پزشک معالج نوعی دیگر از درمان موسوم به تحریک الکتریکی را به بیمار توصیه کند. تحریک الکتریکی عصب نوعی درمان جهت کمک به درمان انواع خاص درد تلقی می‌گردد. در این روش درمانی برای تحریک عضلات یک جریان الکتریکی تولید می‌شود و طی درمان ممکن است کمی احساس مورمورشدن به بیمار دست بدهد. دستگاه تحریک الکتریکی یا تنس دارای تعدادی الکترود کوچک است و برای انتقال جریان الکتریکی به بدن بیمار به کار گرفته می‌شوند. اینطور تصور می‌شود که اندورفین‌های (بازدارنده‌های درد) بدن بیمار را وادار به ترشح می‌کنند یا تکانه‌های عصبی و مسئول ارسال پیام‌های درد را مسدود می‌کنند.

اوزون درمانی

دستگاه اوزون درمانی جهت اهداف پزشکی طراحی شده است و مجهز به یک مولد اوزون است که اکسیژن را از یک مخزن حمل کرده و آن را در معرض جریان الکتریکی قرار می‌دهد. این امر موجب تولید دو یون اکسیژن یگانه می‌گردد و بعد این یون‌ها برای تولید دو مولکول o3 خودشان را به دو مولکول o2 می‌چسبانند. سپس این گاز اوزون را وارد سرنگ می‌کنند و از آن جهت تزریق به هر ناحیه از بدن استفاده می‌کنند، این گاز می‌تواند التهاب و درد مزمن شانه را برطرف سازد.

پی آر پی

پی آر پی به محصولی گفته می‌شود که به روش بیولوژیکی از خون بیمار مشتق و ارتقاء یافته است و می‌توان آن را به بافت‌های مختلف بدن تزریق کرد تا غلظت بالایی از فاکتورهای رشد غنی از پلاکت را در محل آسیب دیده ترشح کند. با این روش می‌توان سرعت التیام زخم، استخوان و تاندون را بالا برد. لذا این تکنیک در درمان شکستگی استخوان کتف و شانه ثمربخش است.

اولتراسوند تراپی

اولتراسوند تراپی به منظور کاهش درد عضلانی و مشکلات حرکتی کاربرد دارد. درمان به روش اولتراسوند از امواج صوتی جهت انتقال حرارت به عمق بافت‌های آسیب دیده بهره می‌گیرد. از جمله مزیت‌های این روش درمانی می‌توان به کاهش خشکی، ورم، درد شانه ، افزایش گردش خون و ارتقاء دامنه حرکتی عضو آسیب دیده بدون درد اشاره کرد. درمان اولتراسوند درمانی بدون درد است و بسیاری از بیماران بر آرام بخش بودن این روش تأکید دارند.

حرکات ورزشی

بعد از شکستگی بازو در هر دوره از درمان که باشید پزشک انجام برخی از حرکات ورزشی را برای شما تجویز می‌نماید؛ چراکه ورزش کردن کمک می‌کند تا شانه‌ی خود را تقویت و مقاوم کرده و انعطاف‌پذیری سابق آن را به دست آورید درنتیجه سریع‌تر به فعالیت‌های روزمره‌ی خود بازگردید. در خصوص چگونگی مدت‌زمان انجام این تمرینات با پزشک خود صحبت نمایید. ورزش‌هایی که به تسریع روند بهبود و توانبخشی بیمار بعد از شکستگی شانه و کتف کمک می‌کنند عبارتند از:

ثابت‌شده است که شوک‌ درمانی باعث افزایش سرعت درمان استخوان می‌شود؛ مدت‌زمان درمان را کوتاه کرده و خطر شکستگی مجدد استخوان را کاهش می‌دهد. شوک‌درمانی امواج پنوماتیکی را به بدن منتقل می‌کند. این امواج دارای انرژی زیادی هستند و در طول پوست، بافت‌های متورم و سفت شده، استخوان‌ها و کلسیفیکاسیون (بافت‌هایی از بدن که کلسیم در آنها رسوب‌کرده)، حرکت می‌کنند. انرژی بالای امواج اولتراسوند روند خود درمانی را تحریک کرده و به آن سرعت می‌بخشند و باعث افزایش چرخش خون در بافت آسیب‌دیده و از بین رفتن توده‌های رسوبی کلسیم و بافت دارای جراحت می‌شوند.

مگنت درمانی

مطالعات متعدد نشان داده است که امواج الکترومغناطیس می‌توانند شکستگی‌هایی را که به‌طور کامل بهبود نیافته‌اند درمان کنند. مگنت درمانی از زیرشاخه‌های فیزیوتراپی و به‌طور اختصاصی‌تر الکتروتراپی محسوب می‌شود. باید این نکته را در ذهن داشته باشید که زمانی که در طول درمان امواج الکترونیکی بیشترین تأثیر را دارند پزشکان می‌خواهند با ایجاد تحریکات سنسوری و حساس و متحرک باعث ایجاد تغییرات شیمیایی در بافت بدن شوند؛ اما در دیگر شرایط معمولاً این امواج الکترومغناطیس هستند که بیشترین تأثیر را دارند. زمانی که امواج الکترومغناطیس با طول‌موجی کنترل‌شده به بدن که از واحدهای شیمیایی یونیزه شده تشکیل‌شده است وارد می‌شوند ذرات مغناطیسی بر روی این یون‌ها، مولکول‌ها و حتی قطب‌های آب موجود در بدن تأثیر می‌گذارند و باعث شدیدتر شدن حرکات آنها می‌شوند. حرکت ذرات الکتریکی به‌شدت سرعت متابولیسم را در بافتی که مگنت درمانی بر روی آن انجام‌شده افزایش می‌دهد.

تنس

تحریک الکتریکی پوستی عصب‌ها (تنس) یک روش غیرتهاجمی است که در آن ولتاژ بسیار پایینی از جریان الکتریکی در یک دستگاه مولد کوچک تولید می‌شود و از طریق سیم به الکترودهایی که بر روی پوست قرارگرفته‌اند منتقل می‌شود. تنس یک روش تحریک الکتریکی عصب‌ها است که در آن تلاش می‌شود تا با تحریک عصب‌های یک نقطه و درنهایت تحریک سیستم اپیوئیدی یا عصب‌های گیرنده‌ی درد از میزان درد کاسته شود. در صورت استفاده از دستگاه‌های دفیبرالاتور یا الکتروشوک ها، پمپ ایتفیوژن داخل وریدی و یا پمپ اینفیوژن داخل کبدی از انجام تنس خودداری نمایید. همچنین در زمان بارداری و شیردهی نیز بهتر است تنس را انجام ندهید و در صورت داشتن حساسیت و تشنج نیز بااحتیاط عمل کنید.

لیزرتراپی

لیزر تراپی با از بین بردن تجمع بافت‌های آسیب‌دیده، بهبود گردش خون و افزایش انرژی سلولی و درمان کردن قسمت آسیب‌دیده از پایه به درمان شکستگی کمک می‌کند. از دیگر مزایای لیزر تراپی می‌توان به افزایش حرکات و انعطاف‌پذیری و کاهش درد شانه اشاره کرد. بعد از لیزر تراپی کشیدن، چرخاندن و بلند کردن دست‌ها به‌راحتی و بدون درد و ناراحتی انجام می‌شود و بیمار با مشکلی مواجه نخواهد شد.

در کلینیک طب فیزیکی و توانبخشی دکتر سلمان فلاح در اصفهان، می‌توانید با روشهای درمان بدون جراحی، به رفع و بهبود اغلب دردهای کمر و ستون فقرات ، از جمله درد مزمن کمر بپردازید و کیفیت زندگیتان را ارتقا داده توانایی های خود را در انجام کارها و فعالیت های روزمره، که به هر دلیل دچار اشکال شده اند؛ افزایش دهید. لطفا جهت ارتباط با این مرکز ازطریق تماس با شماره تلفن 91011414 - 031 اقدام فرمایید. همچنین می‌توانید از طریق واتساپ شماره 09303970020 ،با ذکر دقیق شرح حال و ارسال مدارک پزشکی خود، مشاوره بگیرد.

نظرات کاربران درباره این مطلب :احمدی [ 1402-05-17 ]
سلام دکتر . طول مدت درمان شکستگی استخوان ترقوه حدودا چه قدر است؟

چگونه از کمر درد پیشگیری کنیم؟چگونه از کمر درد پیشگیری کنیم؟

دلایل کمردرد شامل کار بیش از حد یا عدم فعالیت جسمانی، نامناسب بودن حالت بدن، اختلالات ژنتیکی، استرس روانی، بالا رفتن سن و اختلالات پزشکی از قبیل آرتری ... ادامه مطلب

بیوفیدبک چیست و چه کاربردی دارد؟بیوفیدبک چیست و چه کاربردی دارد؟

بیوفیدبک یک روش درمانی فوق العاده در فیزیوتراپی است که شامل تکنیک های ذهن و بدن می‌شود.در واقع به افراد آموزش می دهند که چگونه با استفاده از تفسیر سیگنال های بدن سلامتی خودشان را بهبود ببخشند. ... ادامه مطلب

تنگی کانال نخاعی چه علائمی دارد؟تنگی کانال نخاعی چه علائمی دارد؟

یکی از مشکلات شایع ستون فقرات کمر و گردن ، تنگی کانال نخاعی است. نخاع دارای یک سری اعصاب است که سیگنال ها را به مغز و سایر نقاط بدن می رسانند. هرگاه یک توده به نخاع فشار وارد کند، می گوییم تنگی کانال نخاعی رخ داده است. در ادامه این مقاله به بررسی دقیق تر علائم تنگی کانال نخاعی میپردازیم. ... ادامه مطلب

کاهش دردهای عضلانی و کمر درد با متوکاربامولکاهش دردهای عضلانی و کمر درد با متوکاربامول

اسپاسم های عضلانی و درد اغلب با شل کننده های عضلانی مانند متوکاربامول درمان می شوند که سیستم عصبی را برای تسکین موقت درد سرکوب می کنند. متوکاربامول یکی از داروهای شل کننده عضلات است. متوکاربامول معمولاً با نام تجاری Robaxin به فروش می رسد. ... ادامه مطلب