دکتر سلمان فلاح
صفحه اصلی / مطالب و مقالات / کمر درد / رفع گودی و قوس کمر با روش های طب فیزیکی

رفع گودی و قوس کمر با روش های طب فیزیکی

آنچه در این مطلب میخوانید

علائم گودی کمر به شدت عارضه و نوع اختلال بستگی دارد. از علائم لوردوز می ‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

دکتر سلمان فلاح متخصص ستون فقرات و مفاصل و دارای بورد تخصصی طب فیزیکی و توانبخشی در اصفهان می‌باشند؛ که با روشهایی نظیر اوزون درمانی ، لیزر درمانی پرتوان ، ارتوکین تراپی ، PRP ، مگنت درمانی ، شوک ویو درمانی ، تراکشن ، تکارتراپی و ... می‌توانند بسیاری از دردها و مشکلات اندام های اسکلتی - عضلانی شما را درمان نمایند. همچنین در کلینیک توانبخشی دکتر فلاح، نوار عصب و عضله که اقدامی تشخیصی است نیز صورت می‌گیرد. این مرکز علاوه بر اقدامات مذکور، به عنوان کلینیک پا، می‌تواند به بیماران دیابتی و ... نیز خدمات تشخیصی درمانی مربوط به پا را ارائه نماید. لطفا جهت ارتباط با این مرکز ازطریق تماس با شماره تلفن 91011414 - 031 اقدام فرمایید. همچنین می‌توانید از طریق واتساپ شماره 09303970020 ، با ذکر دقیق شرح حال و ارسال مدارک پزشکی خود، مشاوره بگیرد.

قوس کمر

قوس ‌ها و فرورفتگی‌ هایی که به‌طور طبیعی بر روی ستون فقرات وجود دارند از نظر فیزیولوژیکی برای بدن لازم بوده و وظیفه ‌ی آن ‌ها، کاهش فشار محوری وارده بر روی ستون فقرات به هنگام نشستن فرد می ‌باشد. همچنین این قوس ‌ها به هنگام دویدن و راه رفتن باعث وجود انعطاف‌ پذیری در ستون فقرات می ‌شوند. لوردوز به معنی خمیدگی رو به جلو یا فرورفتگی ستون فقرات می ‌باشد. در موارد آسیب ‌های ژنتیکی ممکن است این قوس ستون فقرات بیش از مقدار طبیعی و یا کمتر از آن باشد. قوس کمر در کودکان حدود 1 ساله که سعی می ‌کنند بنشینند ایجاد می‌ شود.

رفع گودی و قوس کمر

درمان گودی و قوس کمر

موارد ملایم افزایش قوس کمر را می ‌توان با عمل‌ های غیر جراحی درمان نمود. بهترین روش درمان گودی کمر با توجه به شدت عارضه انتخاب می‌ شود و از انجام تمرین‌ های اصلاحی برای بهبود وضعیت اندامی در موارد خفیف تا استفاده از بریس در موارد شدید را شامل می‌ شود.
پزشک متخصص شما بر اساس عوامل زیر، روش درمانی خاصی را برای رفع گودی کمر توصیه می ‌کند:

اگر گودی کمر توسط پزشک متخصص در شما تشخیص داده شد، استفاده از وسایل حمایت کننده خارجی می ‌تواند به رفع و درمان آن کمک کند. پزشک شما ممکن است که استفاده از بریس را برایتان توصیه کند. بریس ‌ها یک روش کاملاً ایمن و غیر تهاجمی برای کمک به بهبود وضعیت فعلی ستون فقرات و جلوگیری از بروز عوارض شدید تر در آینده می‌ باشد. استفاده از بریس، یک روش درمانی کاملاً متداول و شناخته شده است. بریس ‌ها به عنوان ابزار های کارآمدی برای درمان بیماری ‌های ستون فقرات شناخته می‌ شوند. به طوری که بیش از 99% از پزشکان متخصص ارتوپدی، طرفدار استفاده از بریس هستند.

تزریق اپیدورال

تزریق اپیدورال دارو های استروئیدی به عنوان یک روش مؤثر و کارآمد برای درمان گودی کمر شناخته شده است. تحقیقات نشان داده است که تزریق اپیدورال می ‌تواند کمر درد را به طور مؤثری کاهش داده و حتی در بسیاری از موارد، آن را به طور کامل برطرف نماید. علاوه بر آن، نتایج تحقیقات انجام شده نشان می ‌دهد که برای بیمارانی که با یک بار تزریق اپیدورال احساس تسکین درد کمر را ندارند، تکرار چند باره این تزریقات به صورت دوره ‌ای می ‌تواند درد آنان را برطرف کرده و تأثیری تقریباً یکسان با سایر بیماران داشته باشد.

تزریق اوزون

اوزون درمانی شامل استفاده از اوزون دارای گِرید پزشکی برای القای یک پاسخ درمانی در خود بدن می ‌باشد. اوزون یک فرم بسیار واکنش دهنده از مولکول اکسیژن خالص می ‌باشد. بدن انسان این قابلیت را دارد که آسیب ‌دیدگی‌ های خود را درمان و بازسازی نماید. بیمار شدن ما نیز نتیجه‌ ای از اختلال در این قابلیت بدن است. خواص واکنش ‌پذیری شدید اوزون باعث القای سلول ‌های ناحیه ستون فقرات می ‌شود و آنها را وادار می ‌کند تا سلول های ضعیف و ناقصی که باعث به وجود آمدن گودی کمر شده‌ اند را حذف کنند. به این ترتیب بدن می ‌تواند کار ترمیم و بهبودی خود را به شکل بهتری انجام دهد.

تِرکشن

علاوه بر ورزش‌ های کششی و تابش ‌های مادون قرمز، کشش مفاصل لومبار با استفاده از ترکشن نیز روش دیگری است که باعث بهبود توازن شکل ستون فقرات و کاهش درد و ناتوانی حرکتی ناشی از گودی کمر می ‌شود.

الکتروتراپی

الکتروتراپی عبارت است از استفاده از روش‌ های درمانی رایج الکترومکانیکی از قبیل اولتراسوند، تی ان اس و لیزر درمانی با شدت پایین برای تسکین درد های ستون فقرات که از گودی کمر ناشی شده است.

کایروپرکتیک (درمان دستی)

روش‌ های سنتی شامل حرکات دستی هم می ‌تواند در درمان عوارضی از قبیل اسکولیوز آیدیوپاتیک، قوز کمر و گودی کمر تأثیر داشته باشد. در روش کایروپرکتیک یا درمان‌ های دستی، از حرکات انگشت ‌های مصنوعی برای تحریک واکنش ‌هایی در ناحیه ستون فقرات استفاده می‌ شود. این واکنش ‌ها باعث می ‌شوند که ستون فقرات به صورت اتوماتیک و با دقت بسیار بالایی اقدام به ترمیم و درمان خود نماید. با استفاده همزمان از حرکات دستی و روش ‌های رفلکس می‌ توان تقریباً هر نوع عارضه مربوط به ستون فقرات را درمان کرده و کارآیی مکانیکی را به آن باز گرداند.

ورزش ‌های فیزیکی

به خاطر داشته باشید که ورزش ‌هایی را که توسط پزشک متخصص برای وضعیت خاص شما تجویز شده است، به دقت انجام دهید. ما در اینجا چند مورد از ورزش‌ های مناسب را به عنوان نمونه ذکر می‌ کنیم. اما دقت کنید که قبل از انجام این ورزش ‌ها حتماً با متخصصین مشورت کنید تا مطمئن شوید که اين ها ورزش‌ های مناسبی برای شما هستند.

ورزش ‌هایی که باعث تقویت عضلات شکم می ‌شود به توانمند سازی ستون فقرات و کاهش قوس رو به داخل آن نیز کمک می ‌کند. شما می ‌توانید حرکتی که در شکل نشان داده شده است را به کمک حوله انجام دهید تا نتیجه بهتری از آن بگیرید و باعث ایجاد درد در کمر شما هم نشود.

روی زمین به پشت بخوابید، زانو ها را خم کنید و کف پا ها را در کنار هم روی سطح زمین بچسبانید. حالا پا های خود را به آرامی به طرف چپ بدن خم کرده و زانو ها را به زمین نزدیک کنید. اجازه بدهید که زانو ها چند ثانیه در نزدیکی سطح زمین قرار بگیرند.

آدرس اینستاگرام دکتر سلمان فلاح

به پشت بخوابید و کمر خود را روی زمین بچسبانید و صورت را به طرف بالا بگیرید. زانو ها را خم کنید و کف پا ها را در حالتی که کمی از هم فاصله دارند، روی زمین بچسبانید. با فشار بر روی عضلات سرینی و تکان دادن ملایم ناحیه پشت لگن، باسن خود را بالا بیاورید و سعی کنید که قسمت پایین کمر خود را مستقیم نگه دارید و قوس آن را صاف کنید.

اسپوندیلوز یا آرتروز کمر و ستون مهره ها به انحطاط کلی ستون فقرات گفته می‌شود که با افزایش سن می‌تواند در مفاصل، دیسک‌ها و استخوان‌های ستون فقرات رخ دهد. درد ناشی از آرتروز کمر، از جمله مشکلاتی است که اغلب بدون نیاز به جراحی توسط متخصصین طب فیزیکی با بکارگیری روشهای مختلف مانند ورزش درمانی، فیزیوتراپی و ... قابل کنترل و بهبودی است. در صورت ابتلا به اسپوندیلوز می‌توانید به کلینیک طب فیزیکی و توانبخشی دکتر سلمان فلاح در اصفهان مراجعه نمایید و از این روشها بهره مند گردید. لطفا جهت ارتباط با این مرکز ازطریق تماس با شماره تلفن 91011414 - 031 اقدام فرمایید. همچنین می‌توانید از طریق واتساپ شماره 09303970020 ،با ذکر دقیق شرح حال و ارسال مدارک پزشکی خود، مشاوره بگیرد.


آدرس مطب : اصفهان ، خیابان حکیم نظامی ، خیابان شریعتی غربی ، نبش کوچه 16 ، جنب مسجد امام حسن عسکری ، طبقه اول
تلفن : 91011414 - 031


نظرات کاربران درباره این مطلب :رامین محمدی [ 1402-05-17 ]
سلام دکتر وقت بخیر . گودی و قوس کمر باعث دیسک کمر میشه؟

برای متن پیام فقط از حروف فارسی استفاده کنید .
این فرم صرفا جهت دریافت نظرات ، پیشنهادات و انتقادات کاربران در مورد مطلب فوق میباشد .
به سوالات پزشکی در این بخش پاسخ داده نمیشود .
از ارسال پیام های تبلیغاتی در این بخش خودداری نمایید .
حداکثر طول مجاز برای متن پیام 500 کاراکتر است .
نام و فامیل :
تلفن :
ایمیل :
متن پیـام :
تشخیص و درمان شکستگی ستون فقراتتشخیص و درمان شکستگی ستون فقرات

آرتروز بیش تر در افراد مسن شیوع دارد اما به طور کلی در تمام گروه های سنی دیده می شود. در ادامه این مقاله به بررسی دقیق تر شکستگی ستون فقرات در اثر آرتروز می پردازیم. ... ادامه مطلب

علائم و درمان تنیس البو یا آرنج تنیس بازانعلائم و درمان تنیس البو یا آرنج تنیس بازان

آرنج تنیس بازان التهاب یا در برخی موارد ریزشکاف تاندون‌هایی است که به عضلات ساعد در قسمت خارجی آرنج می‌پیوندند. ماهیچه‌ها و تاندون‌های ساعد در اثر استفاده بیش از حد آسیب می‌بینند چراکه حرکات یکسان را بارها و بارها تکرار می‌کنند. این امر منجر به درد و حساسیت در قسمت بیرونی آرنج می‌شود. ... ادامه مطلب

شکستگی استخوان به چه شرایطی گفته می شود؟شکستگی استخوان به چه شرایطی گفته می شود؟

شکستگی استخوان عارضه ای است که در آن پیوستگی استخوان مختل می شود. درصد عمده ای از شکستگی ها در اثر فشار و نیرو به وجود می آیند ... ادامه مطلب

حرکات و تمرینات ورزشی مناسب درمان خار پاشنهحرکات و تمرینات ورزشی مناسب درمان خار پاشنه

استخوان پاشنه وزن کل بدن را تحمل می کند و در تشکیل پاشنه پا نیز نقش دارد. در صورت رسوب کلسیم در میان پاشنه و قوس کف پا، خار پاشنه ایجاد می شود. خار پاشنه یک برآمدگی نوک تیز است که سبب وارد شدن فشار به کف پا می شود. ... ادامه مطلب