دکتر سلمان فلاح
صفحه اصلی / مطالب و مقالات / روشهای غیرجراحی درمان درد / بررسی تأثیر و مزایای آب درمانی در طب فیزیکی

بررسی تأثیر و مزایای آب درمانی در طب فیزیکی

آسیب‌ها و مشکلات جسمی مثل آرتروز، رماتیسم و گرفتگی عضلات نه‌تنها از نظر بدنی ما را محدود می‌کند، بلکه از لحاظ روحی نیز زندگی ما را تحت تأثیر قرار می‌دهد. بیشتر بیمارانی که نیاز به انجام فیزیوتراپی دارند، انجام برخی تمرین‌های کششی و قدرتی برای آنها سخت و دردناک است. همین موضوع موجب افزایش درد و افزایش مدت بیماری می‌شود. در حال حاضر یکی از بهترین راهکارهایی که می‌تواند آسیب‌های بدنی را به‌سرعت بهبود بخشد و باعث تسکین شرایط روحی بیمار شود، آب درمانی است.

آنچه در این مطلب میخوانید

آب‌درمانی به معنی استفاده از آب با اهداف درمانی می‌باشد. روش‌ها و درجه حرارت‌های متفاوتی را می‌توان برای اهداف مختلف استفاده کرد. آب درمانی شامل استفاده از بخار و یخ و نیز آب گرم، ولرم یا سرد است. اکثر اشخاص مبتلا به درد و خشکی مزمن عضلات استفاده از آب گرم را ترجیح می‌دهند، هرچند آب سرد نیز می‌تواند در تسکین درد بسیار مؤثر باشد و در صورتی که بلافاصله بعد از ورزش مورد استفاده قرار بگیرد می‌تواند بطور قابل ملاحظه‌ای سبب کاهش درد پس از ورزش گردد.

در آب‌درمانی از خواص آب برای ورزش و تغییر شدت آن استفاده می‌شود. افزایش شناوری (در مقابل جاذبه) امکان تمرین بیشتر را در مقایسه با روی زمین فراهم می‌کند. افزایش درجه حرارت و فشار هیدرواستاتیک موجب افزایش گردش خون و انعطاف‌پذیری بدن و کاهش تورم می‌گردد.

آب درمانی یکی از روشهای موثر برای کاهش درد و توانبخشی بسیاری از مشکلات اندام اسکلتی - عضلانی است. برای دانستن نکات مهم آب درمانی، شما را به مطالعه ادامه این مطلب دعوت میکنیم.

آب درمانی چیست

آب درمانی چیست؟

آب درمانی یا هیدروتراپی (Hydrotherapy)، روشی درمانی برای بهبود آسیب‌های جسمی، کاهش درد و کمک به تقویت استخوان‌ها، عضلات و مفاصل به شمار می‌رود. آب درمانی نوعی فیزیوتراپی در آب شناخته می‌شود که ورزشکاران یا افراد آسیب‌دیده متناسب با مشکلی که دارند، در آب حرکات ورزشی و اصلاحی انجام می‌دهند.

آب درمانی در توانبخشی و طب فیزیکی

آب درمانی هیدروتراپی شامل انجام تمرینات و تکنیک‌های خاص فیزیوتراپی در آب گرم برای کمک به تسکین درد، ریلکس کردن و تقویت ماهیچه‌ها، افزایش گردش خون و در نتیجه بهبود عملکرد فرد است. هیدروتراپی همچنین به بزرگسالان و کودکانی که محدویت‌های حرکتی دارند کمک می‌کند تا تحرک خود را در داخل آب به حداکثر برسانند. پزشکان یا فیزیوتراپیست‌ها بسته به علائم هر فرد شیوه‌های مختلفی از آب درمانی را به بیماران پیشنهاد می‌دهند. متخصصین فیزیوتراپی به بیماران کمک می‌کنند تا اهداف اصلی درمان تعیین کرده و برای رسیدن به آن اهداف یک برنامه هیدروتراپی مؤثر تدوین کنند. متخصصین فیزیوتراپی نحوه انجام هر تمرین را به دقت به بیماران آموزش می‌دهند تا مطمئن شوند بیماران حرکات را به درستی انجام می‌دهند.

مزایای آب ‌درمانی

ورزش‌های آب‌درمانی می‌توانند:

  1. تحرک را افزایش دهند.
  2. درد و اسپاسم عضلات را کاهش دهند.
  3. دامنه حرکت مفاصل را حفظ کنند و بهبود بخشند.
  4. گروه‌های عضلانی ضعیف را تقویت کنند.
  5. آمادگی جسمانی و قدرت تحمل کارکردی را افزایش دهند.
  6. مشوق و محرک الگوهای طبیعی حرکت باشند.
  7. تعادل بدن را بهبود بخشند.
  8. هماهنگی بدن را بهبود بخشند.
  9. وضعیت و حالت قرارگیری بدن را بهبود بخشند.
  10. اعتماد به نفس فرد را افزایش دهند.
  11. جریان خون بدن را تحریک کنند.

انواع آب درمانی

آب درمانی اغلب در مراکز بهداشتی، آبگرم و کلینیک‌های فیزیوتراپی و حتی در خانه انجام می‌شود. انواع متداول آب درمانی عبارتند از:

آب درمانی برای مبتلایان به دیسک کمر و گردن

آب درمانی برای بیماریهای دیسک کمر، یک روش درمانی مکمل طبیعی است که اغلب افراد به عنوان یک روش برای درمان درد دیسک استفاده می کنند. آب درمانی شامل استفاده از آب جهت بهبود در بیماری های دیسک کمر از جمله پارگی دیسک کمر ( فتق دیسک کمر ) می باشد. آب در مسائل بهداشتی فردی فواید بسیاری دارد و استفاده از فیزیوتراپی نیز می تواند در تسکین درد به بیماران کمک کند. در صورت ترکیب، فیزیوتراپی و آب درمانی می توان شرایط ایده آلی را برای استراحت در بیماری دیسک کمر ایجاد کرد.

نتایج آب درمان در بیماریها و مشکلات پا و زانو

آب درمانی برای درمان برخی بیماری‌های زانو مثل آرتروز زانو و بیماری‌های مرتبط با روماتیسم مفصلی زانو مورد استفاده قرار می‌گیرد. آب درمانی بدون توجه به اینکه چند مفصل در معرض آب قرار می‌گیرد، برای همه بدن مفید است. یکی دیگر از کاربرد آب درمانی پس از انجام عمل جراحی تعویض زانو یا در هنگام ابتلا به درد زانو است.

آب درمانی از طرق مختلف به شما کمک می‌کند که عبارتند از:

موارد منع انجام آب درمانی

در شرایط زیر باید از آب درمانی اجتناب کرد:

اینستاگرام دکتر سلمان فلاح

عوارض آب درمانی

آب درمانی در کنار فوایدی که دارد ممکن است برای برخی افراد مناسب نباشد. این روش درمانی برای ورزشکارانی که دچار پارگی تاندون یا عضلاتشده‌اند گزینه مناسبی نیست و می‌تواند باعث افزایش آسیب‌دیدگی شود. خطرات دیگری که ممکن است ایجاد شود، شامل موارد زیر است:

  1. لیز خوردن در استخر
  2. گرمازدگی ناشی از حرارت زیاد آب درون استخر
  3. غرق شدن
  4. عفونت و بیماری‌های پوستی مانند زگیل کف پا و عفونت ادراری که از طریق آب منتقل می‌شود.
  5. نارسایی قلبی یا افزایش تپش قلب ناشی از افزایش فشارخون درون استخر که به‌دلیل حضور طولانی‌مدت در آب ایجاد می‌شود.
  6. بیمارانی که سابقه بیهوشی ناگهانی یا صرع دارند، باید در استفاده از هیدروتراپی احتیاط کنند؛ زیرا ممکن است باعث تشدید بیماری و غرق شدن آنها شود.

کلینیک طب فیزیکی و توانبخشی دکتر سلمان فلاح در اصفهان می تواند مرکز مناسبی جهت کمک به کودکان و بزرگسالانی باشد که به صافی کف پا مبتلا هستند. لطفا جهت ارتباط با این مرکز و کسب اطلاعات بیشتر ازطریق تماس با شماره تلفن 91011414 - 031 اقدام فرمایید. همچنین می‌توانید از طریق واتساپ شماره 09303970020 ،با ذکر دقیق شرح حال و ارسال مدارک پزشکی خود، مشاوره بگیرد.


آدرس مطب : اصفهان ، خیابان حکیم نظامی ، خیابان شریعتی غربی ، نبش کوچه 16 ، جنب مسجد امام حسن عسکری ، طبقه اول
تلفن : 91011414 - 031


نظرات کاربران درباره این مطلب :علی رضایی [ 1402-05-17 ]
برای درمان دیسک خفیف کمر خوبه برم توی استخر راه برم؟

برای متن پیام فقط از حروف فارسی استفاده کنید .
این فرم صرفا جهت دریافت نظرات ، پیشنهادات و انتقادات کاربران در مورد مطلب فوق میباشد .
به سوالات پزشکی در این بخش پاسخ داده نمیشود .
از ارسال پیام های تبلیغاتی در این بخش خودداری نمایید .
حداکثر طول مجاز برای متن پیام 500 کاراکتر است .
نام و فامیل :
تلفن :
ایمیل :
متن پیـام :
افزایش قوس کمر و درمان ورزشی آنافزایش قوس کمر و درمان ورزشی آن

در حالت طبیعی فقرات بدن دارای یك انحنا به سمت داخل،فقرات پشتی انحنا به سمت خارج و ناحیه ی كمر انحنای رو به جلو می باشند.حال اگر میزان انحنای كمر بیشتر از حد میزان طبیعی باشد آن را هیپرلوردوزیس یا گودی بیش از حد كمر می نامند. ... ادامه مطلب

علائم و درمان نرمی غضروف کشکک زانو (کندرومالاسی) در کلینیک طب فیزیکیعلائم و درمان نرمی غضروف کشکک زانو (کندرومالاسی) در کلینیک طب فیزیکی

کندرومالاسی پاتلا نرمی غضروف پشت کشکک زانو میباشد. نرمی، سایش و یا پارگی غضروف از علائم کندورمالاسی پاتلا است. آسیب غضروف زانو ممکن است متوسط و یا شدید باشد. استفاده از روشهای غیر جراحی مانند تکنیک‌ های طب فیزیکی و فیزیوتراپی به عنوان جایگزینی مناسب برای درمان نرمی غضروف و کشکک زانو شناخته شده‌ اند ... ادامه مطلب

برای در رفتگی مچ دست چه باید کرد؟برای در رفتگی مچ دست چه باید کرد؟

در رفتگی مچ دست یکی از مشکلات ارتوپدی دردناک است که علاوه ‌بر دردی که دارد، باعث محدودیت حرکات دست شده و روند زندگی را مختل می کند ... ادامه مطلب

متاتارسوس اداکتوس یا چرخش پنجه پا به داخل چه عارضه ای است؟متاتارسوس اداکتوس یا چرخش پنجه پا به داخل چه عارضه ای است؟

متاتارسوس اداکتوس به وضعیتی اشاره دارد که در آن استخوان‌های متاتارس به سمت وسط بدن می‌چرخند. این باعث تغییر شکل قابل ملاحظه‌ای می‌شود و هر دو پا اغلب تحت تأثیر قرار میگیرند. ... ادامه مطلب