دکتر سلمان فلاح
صفحه اصلی / مطالب و مقالات / خدمات در مطب / آیا دیسک گردن با منوال تراپی درمان میشود؟

آیا دیسک گردن با منوال تراپی درمان میشود؟

گردن درد یک مشکل رایج است و دلایل بسیاری برای به وجود آمدن آن در افراد می تواند وجود داشته باشد. معمولاً با گذشت چند هفته، این مشکل برطرف می شود و به ندرت وضعیت آن جدی تلقی خواهد. درمان های دستی می توانند فشار گردن درد را کاهش داده و دامنه حرکتی گردن را افزایش دهند. منوال تراپی یکی از راههای درمان دیسک گردن است. در این روش از تکنیک های درمان دستی برای کاهش درد گردن بیمار استفاده می شود. منوال تراپی علاوه بر تسریع بهبود آسیب های وارد شده به ستون فقرات گردن می تواند باعث رفع تنش عضلات گردن، تقویت محل آسیب دیده و بهبود گردش خون شود. اثربخشی منوال تراپی در تسکین گردن درد، نسبت به روش مصرف دارو بیشتر بوده است. پزشک با ماساژ دادن مهره های گردن و با انجام حرکات و تکنیک های خاص باعث کاهش گرفتگی دردهای گردن می شود.

آنچه در این مطلب میخوانید

آیا دیسک گردن با منوال تراپی درمان میشود؟

Manual therapy یا درمان دستی یکی از روش‌های فیزیوتراپی است که این امکان را می‌دهد تا مفاصل و بافت نرم را فقط با کمک دست، درمان کنند. آسیب‌های بی شماری وجود دارد که با درمان دستی قابل درمان است، از جمله درد گردن (اسپاسم عضلانی، فتق دیسک و غیره).

مزایای منوال تراپی

  1. تسکین درد
  2. کاهش گرفتگی های عضلانی
  3. تقویت عضلات و مفاصل بدن
  4. بهبود دامنه حرکتی مفاصل
  5. کاهش التهاب و تورم بافت های آسیب دیده بدن
  6. افزایش جریان خون موضعی
  7. افزایش میزان اکسیژن و سایر مواد مورد نیاز سلول ها برای متابولیسم
  8. بهبود عملکرد مفاصل آسیب دیده و ضعبف شده
منوال تراپی گردن

نحوه انجام منوال تراپی

با توجه به وضعیت جسمانی فرد و یا بیمار، فیزیوتراپیست درمان منوال تراپی را تنظیم کرده و انجام می دهد. باید گفت این درمان بر روی نواحی بدن هر فرد به طور متفاوت انجام می گیرد و در حالت کلی این درمان در هر فردی متفاوت است. ابتدا فیزیوتراپیست به بررسی وضعیت بیمار پرداخته و بعد از معاینات و بررسی های لازم در صورتی که فرد مبتلا به بیماریی خاص نباشد و موارد منع منوال تراپی در وضعیت کلی او وجود نداشته باشد، شروع به درمان می کند.

در کلینیک طب فیزیکی و توانبخشی دکتر سلمان فلاح در اصفهان، می‌توانید با روشهای درمان بدون جراحی ، از قبیل منوال تراپی به رفع و بهبود درد کمر و گردن بپردازید و کیفیت زندگیتان را ارتقا داده توانایی های خود را در انجام کارها و فعالیت های روزمره، که به هر دلیل دچار اشکال شده اند؛ افزایش دهید. لطفا جهت ارتباط با این مرکز ازطریق تماس با شماره تلفن 91011414 - 031 اقدام فرمایید. همچنین می‌توانید از طریق واتساپ شماره 09303970020 ، با ذکر دقیق شرح حال و ارسال مدارک پزشکی خود، مشاوره بگیرد.

روش های انجام منوال تراپی

1. تکنیک انرژی عضلانی یا (EMT)

این روش به طور معمول برای افراد و بیمارانی است که به اسپاسم عضلانی مبتلا می باشند و به منظور تقویت عضلات، بهبود عملکرد رباط های ضعیف شده و افزایش دامنه حرکتی ناحیه و عضو آسیب دیده انجام می شود.

2. آزادسازی مفاصل یا میوفاسیال

این تکنیک به افزایش انعطاف پذیری و کاهش درد و محدودیت مفاصل کمک می کند. بافت فاشیا می تواند بدون هیچ محدودیتی کشیده شده و حرکت کند. به طور کلی در وضعیت نرمال این بافت ریلکس و ثابت می باشد؛ اما اگر دچار آسیب های فیزیکی شود، منقبض و محدود می شود و توانایی خود را از دست می دهد. در نتیجه بر دیگر نواحی بدن تأثیر می گذارد. هدف فیزیوتراپیست در این روش، کمک به آزادسازی مفاصل خشک بوده و در نهایت بر بهبود کلیه نواحی بدن تأثیر می گذارد. این روش برای درمان سندرم درد میوفاسیال گردن بسیار مفید و مؤثر می باشد.

3. حرکت مفصل

این روش توسط حرکت دست فیزیوتراپیست بر روی مفاصل و در جهات خاص انجام می شود. این حرکت باعث کشش مفصل و بافت های اطراف آن شده و به کاهش درد بیمار و برگرداندن عملکرد طبیعی و سابق مفصل کمک می کند.

4. کشش عضله

از دیگر روش های مؤثر در درمان دستی یا منوال تراپی، کشش عضلات می باشد. در این تکنیک بیمار در طی مدت زمان معین و خاصی مثلا حدود 30 تا 90 ثانیه، در یک موقعیت خاص قرار گرفته تا عضلات درگیر و منقبض شده آن شل شوند. سپس فیزیوتراپیست با کشش در عضله آسیب دیده به کاهش اسپاسم عضله، کاهش درد و تنش های موجود در بافت های عضله کمک کرده و به بهبود بیمار می پردازد. این روش در درمان درد گردن و درد سیاتیک و آسیب تاندونیت بسیار کاربردی و مفید می باشد.

اینستاگرام دکتر سلمان فلاح

موارد منع انجام منوال تراپی

  1. پوکی استخوان شدید
  2. بی‌حسی، سوزن سوزن شدن یا ضعف عضلات بازو و پا
  3. ابتلا به سرطانی در محدوده نخاع
  4. احتمال بالای سکته قلبی
  5. عدم پایداری ستون فقرات

عوارض منوال تراپی

اگرچه این موارد بسیار نادر هستند؛ اما مواردی وجود داشته‌اند که درمان وضعیت دیسک دررفته یا فتق دیسک گردن را بدتر کرده است یا دستکاری گردن منجر به آسیب طناب نخاعی شده است. برای دوری از این خطرات، پزشک همیشه باید وضعیت بیمار را به‌خوبی بررسی کند تا مطمئن شود که می‌توان از این روش برای وضعیت او استفاده کرد.

بسیاری از مطالعات بیانگر این نتایج هستند که درمان‌های دستی که معمولاً توسط پزشکان طب فیزیکی انجام می‌شوند، برای درمان کمردرد موثر بوده و همچنین برای درمان دیسک کمر، رادیکولوپاتی و گردن درد مفید است. شما می‌توانید برای کایروپراکتیک یا درمان های دستی ، به کلینیک طب فیزیکی دکتر سلمان فلاح در اصفهان مراجعه نمایید. لطفا جهت ارتباط با کلینیک طب فیزیکی دکتر فلاح در اصفهان ازطریق تماس با شماره تلفن 91011414 - 031 اقدام فرمایید. همچنین می‌توانید از طریق واتساپ شماره 09303970020 ، با ذکر دقیق شرح حال و ارسال مدارک پزشکی خود، مشاوره بگیرد.


آدرس مطب : اصفهان ، خیابان حکیم نظامی ، خیابان شریعتی غربی ، نبش کوچه 16 ، جنب مسجد امام حسن عسکری ، طبقه اول
تلفن : 91011414 - 031


نظرات کاربران درباره این مطلب :اکرم محسنی [ 1402-05-17 ]
دکتر درد گردن ناشیاز بیرون زدگی دیسک هم با منوال تراپی درمان میشود؟

برای متن پیام فقط از حروف فارسی استفاده کنید .
این فرم صرفا جهت دریافت نظرات ، پیشنهادات و انتقادات کاربران در مورد مطلب فوق میباشد .
به سوالات پزشکی در این بخش پاسخ داده نمیشود .
از ارسال پیام های تبلیغاتی در این بخش خودداری نمایید .
حداکثر طول مجاز برای متن پیام 500 کاراکتر است .
نام و فامیل :
تلفن :
ایمیل :
متن پیـام :
علت درد گودی کف پا چیست؟علت درد گودی کف پا چیست؟

تشخیص علت درد کف پا برای انتخاب روش درمان مهم است . در این مقاله به بررسی علل به وجود آمدن درد در کف پا و راه های درمان آن می پردازیم . ... ادامه مطلب

سوزش و درد انگشت شست پا نشانه چیست؟سوزش و درد انگشت شست پا نشانه چیست؟

انگشتان پا به علل مختلف می‌ توانند در معرض آسیب قرار گیرند. در این میان انگشت شست پا بیشتر از سایر انگشتان ممکن است دچار درد و ناراحتی شود. در این بخش به علل و روش های درمان سوزش و درد انگشت شست پا پرداخته ایم. ... ادامه مطلب

درمان دیسک گردن با کایروپراکتیکدرمان دیسک گردن با کایروپراکتیک

یکی از روش های درمانی دیسک گردن، کایروپراکتیک می باشد. این علم در کنار علوم فیزیوتراپی و استخوان درمانی قرار می گیرد. می توان گفت که این روش، یک روش درمانی مکمل یا جایگزین است که اگر با سایر روش های درمانی همراه شود، تاثیر بیش تری خواهد داشت. ... ادامه مطلب

علائم التهاب تاندون آشیلعلائم التهاب تاندون آشیل

تاندون آشیل بزرگترین و قویترین تاندون در بدن انسان است. تاندون ها طناب های طولانی و سخت از بافت هایی هستند که ماهیچه را به استخوان وصل می کنند ... ادامه مطلب