دکتر سلمان فلاح
صفحه اصلی / مطالب و مقالات / روشهای غیرجراحی درمان درد / دیاترمی چیست و چه کاربردی دارد؟

دیاترمی چیست و چه کاربردی دارد؟

دیاترمی (Diathermy) به معنای گرم شدن، یک درمان تسکین‌دهنده درد در فیزیوتراپی است که با انرژی الکترومغناطیسی می‌تواند اثرات فیزیولوژیکی حرارتی و غیر حرارتی برای درمان دردهای مفصلی، عضلانی ایجاد کند. علاوه بر کاهش میزان درد، از این دستگاه برای تولید گرما در بافت‌های آسیب‌دیده بدن، افزایش جریان خون، کاهش اسپاسم و تورم نیز استفاده می‌شود. در دیاترمی از امواج اولتراسوند و یا امواج الکترومغناطیسی استفاده می شود که می تواند به بهبودی در بیماران ارتوپدی کمک کند.

آنچه در این مطلب میخوانید

هنگام استفاده از دستگاه دیاترمی فیزیوتراپیست عضو یا اندام مورد نظر را بین دوالکترود دستگاه قرار می دهد و برای جلوگیری از سوختگی پوست بین الکترود و بدن، از روغن‌های مخصوصی که امپدانس را کاهش دهد استفاده می کنند. جریان بین الکترود ها سبب گرم‌شدن بافت بین‌ آنها شده و با قدرت بالای نفوذ در درمان مشکلات بافت های بدن به کار می رود. برای کاهش احتمال خطر و عوارض، این نوع درمان حرارتی باید توسط متخصص انجام شود.

کاربرد دیاترمی

دیاترمی کاربردهای زیادی در فیزیوتراپی دارد که به مهم‌ترین آنها در این قسمت اشاره شده است:

دیاترمی چیست

دیاترمی در بسیاری از شرایط دیگر از جمله موارد زیر کاربرد دارد:

مزایای دیاترمی

انواع روشهای دیاترمی

سه نوع روش درمان دیاترمی شامل اولتراسوند، دیاترمی موج کوتاه و دیاترمی مایکرو ویو می‌باشند.

در این روش از امواج صوتی با فرکانس بالا جهت ایجاد حرارت درون بافت آسیب‌دیده استفاده می‌شود. در طول درمان، در ناحیه آسیب‌دیده از ژل رسانا استفاده شده و سپس دسته مخصوصی جهت انتشار امواج اولتراسونیک بر روی این ناحیه حرکت داده می‌شود. جلسه درمانی معمولاً بین 5 تا 10 دقیقه طول می‌کشد. در طی روند درمان احساس گرما و گزگز ایجاد خواهد شد؛ ولی هیچ گونه دردی ایجاد نمی‌شود.

در دیاترمی موج کوتاه از جریان الکتریکی با فرکانس بالا جهت ایجاد گرما در عمق بافت استفاده می‌شود. این نوع دیاترمی قادر به گرم کردن قسمت‌های وسیعی از بافت می‌باشد و برای درمان مشکلات مربوط به عضلات بزرگ مفید می‌باشد. دیاترمی موج کوتاه معمولاً به حدود 20 دقیقه زمان نیاز دارد. این روش درمانی به دو شیوه کندانسور و القایی انجام می‌شود. در روش کندانسور دو الکترود به بدن بیمار متصل شده و بافت آسیب‌دیده بین دو الکترود قرار می‌گیرد. جریان بین دو الکترود برقرار شده و بافت زیرین را گرم می‌کند. در روش القایی بافت آسیب‌دیده با استفاده از جریان گردابی ایجاد شده توسط کویل الکتریکی گرم خواهد شد.

در روش دیاترمی مایکرو ویو، امواج الکترومغناطیسی در ناحیه آسیب‌دیده مورد استفاده قرار می‌گیرند. این نوع دیاترمی برای درمان آسیب‌دیدگی‌های محدود یا عضلات کوچک به کار می‌رود. این روش درمانی در حدود 20 تا 30 دقیقه طول می‌کشد.

روش درمانی دیاترمی چگونه است؟

بسته به نوع دیاترمی و محل قسمت آسیب دیده، شما در طول درمان بر روی یک میز دراز میکشید یا بر روی یک صندلی می‌نشینید. برای انجام دیاترمی، پزشک، ژلی را بر روی ناحیه آسیب دیده بدن میمالد. در دیاترمی موج کوتاه و میکروموج از ژل استفاده نمی شود. برای جلوگیری از تماس مستقیم پوست و الکترودها ممکن است ناحیه آسیب دیده در یک حوله پیچیده شود. در طول درمان به روش دیاترمی موج کوتاه و میکروموج دو الکترود در نزدیکی ناحیه آسیب دیده قرار داده می شوند. پزشک به طور پیوسته، دسته ای را بر روی ناحیه آسیب دیده حرکت میدهد. در حین انجام این درمان شما باید بی حرکت بمانید. ممکن است در طول درمان احساس گرما یا سوزش کنید یا ممکن است چیزی حس نکنید.

مراقبت های پیش از انجام درمان با دیاترمی

برای آغاز درمان با دیاترمی لازم است برخی مراقبت ها را انجام دهیم. اجسام فلزی می توانند منجر به ایجاد گرمای بیش از حد شوند، بنابراین باید پیش از انجام دیاترمی موارد زیر را از خود دور سازید:

  1. کلیه زیورآلات فلزی
  2. هر لباس یا پوششی که در آن از قطعات فلزی نظیر زیپ، دکمه یا پیکسل استفاده شده باشد.
  3. هر وسیله جانبی که در آن از فلز استفاده شده باشد.
  4. ممکن است تکنسین یا فیزیوتراپیست از شما بخواهد که پیش از شروع درمان از یک لباس مخصوص استفاده کنید. حتی گاهی بسته به محل تحت درمان بهتر است عینک های مخصوص را نیز به کار ببرید.

اینستاگرام دکتر سلمان فلاح

موارد منع درمان با دیاترمی

  1. بیماران دارای ایمپلنت‌های فلزی مانند زنان با ایمپلنت‌های رحمی فلزی مانند IUD نباید تحت درمان دیاترمی قرار بگیرند. به دلیل این که فلز می‌تواند به عنوان هادی گرما عمل کرده و سبب بروز سوختگی های داخلی در بدن شود.
  2. بیمارانی که در مفاصلشان پروتز مصنوعی دارند مانند افرادی که جراحی تعویض مفصل انجام داده اند نیز نیابد تحت درمان با دیاترمی قرار بگیرند.
  3. افراد دچار اختلالات حسی
  4. زنان در دوران بارداری
  5. بیماران مبتلا به بیماری های خونی مانند هموفیلی

عوارض دیاترمی

انرژی الکترومغناطیس استفاده شده در دیاترمی موج کوتاه و میکروموج می تواند موجب ایجاد گرمای شدیدی در وسایل فلزی شود، مانند:


آدرس مطب : اصفهان ، خیابان حکیم نظامی ، خیابان شریعتی غربی ، نبش کوچه 16 ، جنب مسجد امام حسن عسکری ، طبقه اول
تلفن : 91011414 - 031


نظرات کاربران درباره این مطلب :عاطفه شادکام [ 1402-05-16 ]
دکتر من دچار روماتیسم مفصلی شدم. درمان با دیاترمی باعث سوختگی نمیشه؟

برای متن پیام فقط از حروف فارسی استفاده کنید .
این فرم صرفا جهت دریافت نظرات ، پیشنهادات و انتقادات کاربران در مورد مطلب فوق میباشد .
به سوالات پزشکی در این بخش پاسخ داده نمیشود .
از ارسال پیام های تبلیغاتی در این بخش خودداری نمایید .
حداکثر طول مجاز برای متن پیام 500 کاراکتر است .
نام و فامیل :
تلفن :
ایمیل :
متن پیـام :
ضعیف شدن عضلات کمر و ستون فقرات با نشستن طولانیضعیف شدن عضلات کمر و ستون فقرات با نشستن طولانی

امروزه بسیاری از افراد به دلیل نوع کار یا حرفه ای که دارند مجبورند ساعت ها یک جا بنشینند. این نشستن های طولانی‌ مدت می تواند عوارض زیادی را ایجاد کند. ... ادامه مطلب

درمان درد زانو با روش پی آر پیدرمان درد زانو با روش پی آر پی

پلاسمای غنی از پلاکت یا پی آر پی، پلاسمایی است ، که حاوی تعداد پلاکت بالاتری از آن چیزی است که به طور معمول در خون یافت می‌ شود . در درمان پی آر پی از سیستم بهبودی طبیعی بدن در بهبود مشکلات اسکلتی عضلانی بیمار استفاده می‌ شود ... ادامه مطلب

درمان انواع بی اختیاری ادرار و مدفوع با بیوفیدبکدرمان انواع بی اختیاری ادرار و مدفوع با بیوفیدبک

بی اختیاری ادرار و مدفوع به از دست دادن غیرارادی ادرار یا مدفوع گفته می شود. بی اختیاری عارضه ای کشنده نیست؛ اما بیماری ای شایع و آزار دهنده است. ... ادامه مطلب

پس از جراحی بسته دیسک نیاز به چه مراقبتهایی وجود دارد؟پس از جراحی بسته دیسک نیاز به چه مراقبتهایی وجود دارد؟

در کلینیک طب فیزیکی و توانبخشی دکتر سلمان فلاح در اصفهان، می‌توانید با جراحی بسته دیسک، به رفع و بهبود دردهای ناشی از دیسک کمر و گردن بپردازید و کیفیت زندگیتان را ارتقا داده توانایی های خود را در انجام کارها و فعالیت های روزمره، که به هر دلیل دچار اشکال شده اند؛ افزایش دهید. لطفا جهت ارتباط با این ... ادامه مطلب