صفحه اصلی / مطالب و مقالات / روشهای غیرجراحی درمان درد / کاربرد طب سوزنی در درمان پارکینسون

کاربرد طب سوزنی در درمان پارکینسون

بیماری پارکینسون (PD) یک بیماری مزمن و پیشرفته عصبی است که بر روی سلول‌های عصبی (نورون‌ها) در ناحیه‌ای از مغز به نام توده سیاه (سابستنشیا نیگرا) اثر می‌گذارد. این سلول‌ها ماده‌ای به نام دوپامین ترشح می‌کنند. دوپامین یک ماده شیمیایی (انتقال‌دهنده عصبی) است که بین قسمت‌های مختلف مغز، پیام‌رسانی می‌کند. این پیام‌ها هنگامی که به‌طور درست انتقال یابند، حرکت عضلات صاف و عضلات مسئول تعادل بدن، هماهنگ می‌شود.

بیماری پارکینسون موجب می‌شود که نورون‌های بخش توده سیاه مغز از بین بروند، درنتیجه میزان تولید دوپامین در مغز کاهش می‌یابد. کمبود دوپامین در بخشی از مغز به نام عقده‌های قاعده‌ای (بیسال گانگلیا) برجسته‌تر است. عقده‌های قاعده‌ای مسئول سازمان‌دهی فرامین حرکتی هستند که از سایر قسمت‌های مغز صادر می‌شوند. کمبود دوپامین باعث بروز علائم بیماری پارکینسون می‌شود.

طب سوزنی یک طب سنتی چینی است که مطالعات نشان داده‌اند ممکن است در درمان پارکینسون و مدیریت علائم غیر حرکتی آن مؤثر باشد. طب سوزنی شامل قرار دادن سوزن ضد عفونی شده یکبار مصرف در نقاط خاص بدن است. این نقاط، یک پاسخ عصبی خاص را به وجود می‌آورند که باعث آزاد شدن هورمون‌های اندوژن و انتقال دهنده‌های عصبی می‌شود. درمان با طب سوزنی اغلب بدون درد است و بیماران به علت آزاد شدن این هورمون‌های اندوژن، احساس آرامش تقریباً فوری را تجربه می‌کنند.

اثرات بهبودی و آرامش ماندگارتر، معمولاً بعد از چند جلسه درمان با طب سوزنی دیده می‌شود. وضعیت ذهنی یا ذهنیت بیمار نیز تأثیر زیادی در نتایج مثبت طب سوزنی برای بیماران مبتلا به بیماری مزمن و ناتوان کننده دارد. طب سوزنی راهی آرام و طبیعی برای ایجاد ارتباط ذهن و روح و کمک به بهبود وضعیت بیماران ارائه می‌دهد. به همین دلیل مطالعات زیادی راجع به درمان پارکینسون با طب سنتی و سوزنی انجام شده است.

علل بیماری پارکینسون

در بیماری پارکینسون سلول های عصبی خاصی (نورون ها) در مغز به تدریج تخریب می شوند و از بین می روند. بسیاری از این علائم به دلیل از بین رفتن نورون هایی است که یک پیام رسان شیمیایی در مغز شما بنام دوپامین تولید می کنند. هنگامی که سطح دوپامین کاهش می یابد باعث فعالیت غیرطبیعی مغز می شود و علائم بیماری پارکینسون پدیدار می شود. علت بیماری پارکینسون ناشناخته است؛ اما به نظر می رسد عوامل مختلفی در بروز آن نقش دارند، از جمله:

کاربرد طب سوزنی در درمان پارکینسون

عوامل خطر پارکینسون

عوامل خطر بیماری پارکینسون شامل موارد زیر است:

1. سن. بزرگسالان جوان به ندرت به بیماری پارکینسون مبتلا می شوند. این بیماری معمولاً از میانسالی یا پیری شروع می شود و خطر آن با افزایش سن افزایش می یابد. معمولاً افراد در حدود 60 سال یا بالاتر به این بیماری مبتلا می شوند.
  2. وراثت. اگر یکی از بستگان نزدیک فرد به بیماری پارکینسون مبتلا باشد احتمال ابتلا به این بیماری در او افزایش می یابد. با این حال اگر در خانواده خود بستگان زیادی با بیماری پارکینسون نداشته باشید خطر ابتلای شما اندک است.
  3. جنسیت. مردان بیشتر از زنان در معرض بیماری پارکینسون هستند.
  4. قرار گرفتن در معرض سموم. قرار گرفتن در معرض علف کش ها و سموم دفع آفات ممکن است خطر ابتلا به بیماری پارکینسون را کمی افزایش دهد.

علائم و نشانه های پارکینسون

علائم و نشانه های بیماری پارکینسون برای هر کسی می تواند متفاوت باشد. علائم اولیه ممکن است خفیف و غیر قابل توجه باشد. علائم اغلب از یک طرف بدن شروع می شود و معمولاً حتی بعد از ایجاد علائم در هر دو طرف، در سمت اول شدیدتر خواهد بود. علائم و نشانه های پارکینسون ممکن است شامل موارد زیر باشد:

1. لرزش. لرزش معمولاً از یک اندام شروع می شود که اغلب دست یا انگشتان دست است. ممكن است فرد انگشت شست و سبابه را به هم بمالد كه به آن لرزش پیل رولینگ گفته می شود. ممکن است لرزش در هنگام استراحت وجود داشته باشد.
  2. حرکت آهسته (برادی کینزی). ممکن است با گذشت زمان بیماری پارکینسون حرکت را کند کرده و کارهای ساده را دشوار و وقت گیر کند. قدم های فرد هنگام راه رفتن کوتاه تر می شود. بلند شدن از صندلی دشوار می شود. فرد هنگام راه رفتن پاهای خود را روی زمین می کشد.
  3. سفتی عضلات. سفتی عضلات می تواند در هر قسمت از بدن رخ دهد. عضلات سخت می تواند دردناک باشد و دامنه حرکت را محدود کند.
  4. اختلال در قامت و تعادل. فرد می تواند قامت خمیده پیدا کند یا ممکن است دچار مشکل تعادل شود.
  5. از دست دادن حرکات اتوماتیک. ممکن است توانایی انجام حرکات ناخودآگاه از جمله چشمک زدن، لبخند زدن یا حرکت دست ها هنگام راه رفتن کاهش پیدا کند.
  6. تغییرات تکلم. تکلم ممکن است آرام، سریع، مبهم یا با تردید باشد و بیشتر حالت یکنواخت و بدون بالا و پایین های معمول را داشته باشد.
  7. تغییرات نوشتار. نوشتن می تواند دشوار شود و دست خط فرد کوچک به نظر برسد.

مزایای درمان پارکینسون با طب سوزنی

تشخیص پارکینسون

هیچ آزمایش خاصی برای تشخیص بیماری پارکینسون وجود ندارد. پزشک بیماری پارکینسون را بر اساس سابقه پزشکی بیمار، بررسی علائم و نشانه‌های او و همچنین معاینه عصبی و جسمی تشخیص می‌دهد. ممکن است پزشک آزمایش‌هایی نظیر آزمایش خون را به‌منظور رد سایر بیماری‌هایی که ممکن است علائم مشابه داشته باشند، درخواست دهد. آزمایش‌های تصویربرداری مانند ام آر آی (MRI)، سونوگرافی از مغز، اسکن SPECT و PET نیز می‌تواند برای افتراق سایر بیماری‌ها مفید باشند. به‌طورکلی آزمایشات تصویربرداری برای تشخیص بیماری پارکینسون مفید نیستند.

آماده سازی قبل از درمان پارکینسون با طب سوزنی

لازم است که بیمار برای انجام عملیات طب سوزنی آماده شود. به این منظور بیمار باید با توجه به نوع درمان خود بر روی تخت دراز بکشد و یا روی صندلی بنشیند. سپس پزشک محل مد نظر برای درمان را با الکل ضد عفونی می کند. لازم به ذکر است که ضد عفونی محل درمان و همچنین سوزن ها از اهمیت بالایی برخوردار می باشد؛ چراکه در صورت عدم انجام این کار ممکن است بدن بیمار دچار عفونت شود.

نحوه درمان با طب سوزنی

در این مرحله نوبت به ورود سوزن ها در بدن می باشد. لازم است بدانید که در این مرحله تعداد مشخصی از سوزن ها به مدت مشخصی در بدن باقی می ماند که تعداد و زمان ماندگاری آنها در بدن با توجه به شرایط هر فردی متفاوت می باشد؛ اما به طور میانگین می توان گفت که حدوداً بین 2 الی 6 عدد سوزن به مدت 30 دقیقه در بدن می ماند. در برخی از مواقع ممکن است پزشک سوزن ها را در جای خود حرکت داده و یا آنها را بچرخاند. این کار منجر به ایجاد گرما و جریان الکتریسیته در بدن شده و در نتیجه سبب افزایش سرعت روند بهبود بیماری می شود. سرانجام مرحله آخر، نوبت به خروج سوزن ها از بدن می باشد. لازم است بدانید که ورود و یا خروج سوزن ها در بدن هیچ دردی به همراه ندارد؛ چرا که این سوزن ها نازک بوده و مختص طب سوزنی طراحی شده است.

چه افرادی نمی توانند از طب سوزنی استفاده کنند؟

1. افرادی که با اختلالات خونی مواجه هستند.
  2. افرادی که از داروهای رقیق کننده خون استفاده می کنند.
  3. افرادی که در بدنشان دستگاه های الکتریکی نظیر دستگاه ضربان ساز قلب دارند.
  4. خانم های باردار که حتماً باید این موضوع را به اطلاع پزشک خود برسانند.

عوارض طب سوزنی

در صورتی که سوزن درمانی، توسط پزشک انجام پذیرد، قاعدتاً به نتایج قابل قبول و مطلوبی منتج شده و عوارض به دنبال نخواهد داشت. در غیر این صورت، افراد ممکن است با برخی عوارض و خطرات احتمالی ناشی از این روش درمانی مواجه گردند. از شایع ترین عوارض احتمالی عبارتند از:

بنابراین برای کاهش خطر اثرات نامطلوب، سوزن درمانی همیشه باید توسط یک پزشک دارای مجوز که به درستی آموزش دیده صورت پذیرد و درمان باید با استفاده از سوزن استریل یکبار مصرف انجام شود.

هزینه طب سوزنی

عوامل متعددی بر حدود این قیمت تأثیر گزار است. تعداد جلسات برای هر بیماری متفاوت است. عواملی که بر قیمت طب سوزنی مؤثر است شامل موارد زیر می‌باشد:

نظرات کاربران درباره این مطلب :حسینی [ 1402-05-16 ]
عرض ادب و احترام خدمت شما . طول مدت درمان پارکینسون با طب سوزنی برای فردی 65 ساله چه قدر است؟

توضیحاتی در مورد سندرم پای بیقرارتوضیحاتی در مورد سندرم پای بیقرار

سندروم پای بی‌ قرار یک بیماری شایع سیستم عصبی است که مقاومت شدیدی را برای حرکت دادن پاها ایجاد می‌ کند. پزشکان آن را یک اختلال خواب می‌ دانند؛ چراکه معمولاً در حالت استراحت اتفاق می‌ افتد یا در این مواقع بدتر می‌ شود ... ادامه مطلب

رفع گودی و قوس کمر با روش های طب فیزیکیرفع گودی و قوس کمر با روش های طب فیزیکی

علائم گودی کمر به شدت عارضه و نوع اختلال بستگی دارد. در این بخش به گودی کمر و عوارض ناشی از آن پرداخته ایم. ... ادامه مطلب

سوزن درمانی چیست و چه کاربردهایی دارد؟سوزن درمانی چیست و چه کاربردهایی دارد؟

سوزن درمانی یا طب سوزنی یک روش درمانی سنتی چینی است که قدمت آن به هزاران سال پیش بر می گردد. در این روش، سوزن های جامد و باریکی در نقاط خاصی از بدن وارد می شود تا موجب بهبود سلامتی فرد و درمان بیماری شود. ... ادامه مطلب

چه ارتباطی بین چاقی، دیسک کمر و کمر درد وجود دارد؟چه ارتباطی بین چاقی، دیسک کمر و کمر درد وجود دارد؟

بسیاری از پزشکان معتقدند که موارد زیادی از کمردردهایی که مردم امروزه به آن دچار هستند در واقع ناشی از اضافه وزن و چاقی است. ... ادامه مطلب