دکتر سلمان فلاح
صفحه اصلی / مطالب و مقالات / روشهای غیرجراحی درمان درد / سوزن درمانی چیست و چه کاربردهایی دارد؟

سوزن درمانی چیست و چه کاربردهایی دارد؟

سوزن درمانی یا طب سوزنی یک روش درمانی سنتی چینی است که قدمت آن به هزاران سال پیش بر می گردد. در این روش، سوزن های جامد و باریکی در نقاط خاصی از بدن وارد می شود تا موجب بهبود سلامتی فرد و درمان بیماری شود. پزشکان طب سوزنی کار معتقدند زمانی فرد بیمار می شود که چیزی مسیر حرکت انرژی (chi) را بلوکه کرده و یا تعادل آن را برهم زده باشد. آنها معتقدند طب سوزنی کمک می کند که مسیر بلوکه شده برداشته شود و یا تعادل انرژی در بدن به شکل اول برگردد. برخلاف این نظر، بیشتر پزشکان غربی معتقدند که طب سوزنی با فشار برروی نقاط خاص باعث تحریک اعصاب، ماهیچه ها و بافت های همبند می شود. این تحریک ها باعث افزایش ترشح مسکن های طبیعی بدن و همچنین افزایش جریان خون در بدن می شود.

آنچه در این مطلب میخوانید

سوزن درمانی در فیزیوتراپی یک روش کمکی عالی است که از این روش می‌توان برای درمان صدمات حاد و مزمن، نواحی مداوم درد، تأخیر در بهبودی، بیماری‌های طولانی مدت استفاده کرد. این روش می‌تواند به عنوان یک درمان مستقل مورد استفاده قرار گیرد؛ اما مؤثرتر از آن، سایر مداخلات فیزیوتراپی مانند تحریک بافت نرم، دست‌کاری مفصل، درمان احشایی و ورزش درمانی را تکمیل می‌کند. سوزن درمانی یک روش بسیار مؤثر با حداقل تهاجم و بی خطر برای مدیریت طیف گسترده‌ای از مشکلات است. در بسیاری از موارد تصور می‌شود سوزن درمانی یک گزینه درمانی برای درمان درد کمر و درد گردن است.

سوزن درمانی نوعی درمان سرپایی و کم تهاجمی پزشکی است که صدها - حتی هزاران سال - از آن استفاده می‌شده است. سوزن درمانی از شیوه‌های پزشکی آسیایی سرچشمه گرفته است که برای درمان بسیاری از بیماری‌های اسکلتی، توسط دکتر سلمان فلاح در اصفهان انجام می‌شود. لطفا جهت ارتباط با کلینیک طب فیزیکی دکتر فلاح ازطریق تماس با شماره تلفن 91011414 - 031 اقدام فرمایید. همچنین می‌توانید از طریق واتساپ شماره 09303970020 ،با ذکر دقیق شرح حال و ارسال مدارک پزشکی خود، مشاوره بگیرد.

کاربرد سوزن درمانی در فیزیوتراپی

مطالعات بالینی مورد کنترل، نشان می‌دهد که طب سوزنی برای بیماری‌ها، علائم و یا عارضه‌های زیر یک روش درمانی مؤثر به حساب می‌آید:

سوزن درمانی چیست

اگرچه بیماری‌ها و یا عارضه‌های زیر محدود شده‌اند؛ اما شواهد احتمالی برای حمایت استفاده درمانی از طب سوزنی وجود دارد:

فواید سوزن درمانی

شیوه انجام سوزن درمانی کمر و گردن

پیش از شروع درمان، نیاز به مقدمات خاصی نخواهید داشت. پزشک شما مدت زمانی را برای معاینات عمومی مانند بررسی قسمت‌های دردناک بدن، رنگ زبان، رنگ صورتت و قدرت، ریتم و کیفیت نبض مچ دست و سبک زندگی و عادات شما اختصاص خواهد داد. پس از آن، با توجه به سبک کاری خود و نوع مشکل شما، برنامه خاصی برای درمان مشخص خواهد کرد.

پس از معاینه اولیه، سوزن‌های طب سوزنی به اعماق مختلف در نقاط مختلفی از بدن شما وارد می‌شوند. این سوزن‌ها تا حدی نازک هستند که اغلب افراد حتی ورود آنها را به‌سختی حس می‌کنند. بین 5 تا 20 سوزن در یک درمان معمولی استفاده می‌شود. هنگامی که یک سوزن به عمق صحیح می‌رسد ممکن است احساس درد خفیفی داشته باشید. در مرحله بعدی، پزشک شما ممکن است به‌آرامی سوزن‌ها را کمی جابجا کند، بچرخاند یا گرما یا پالس‌های الکتریکی خفیفی به آنها وارد کند. در بیشتر موارد، سوزن‌ها به مدت 10 الی 20 دقیقه درحالی که شما بی‌حرکت دراز کشیده‌اید و استراحت می‌کنید، در جای خود باقی بمانند. پس از آن، نوبت خارج‌کردن سوزن‌ها می‌رسد. معمولاً هنگام برداشتن سوزن‌ها نیز هیچگونه درد یا ناراحتی حس نخواهید کرد.

انواع سوزن درمانی پا

طب سوزنی برای درد پا

ممکن است این یک درد خفیف پا ناشی از ایستادن یا راه رفتن طولانی مدت باشد، یا به دلیل یک درد مزمن جدی باشد، طب سوزنی نقش خود را در درمان مؤثر درد اثبات کرده است.

طب سوزنی برای درد مچ پا

طب سوزنی برای دردهای مچ پا بسیار مورد استفاده قرار گرفته است و به دلیل مزایای شگرف و فوق‌العاده‌ای که برای مشکلات مختلف مچ پا ایجاد می‌کند و باعث رفع دردهایی مانند آرتروز مچ پا، تاندونیت ، رگ به رگ شدن و حتی تورم مچ پا می‌شود و در این مورد بازخورد مثبت دریافت کرده است.

طب سوزنی برای درد پاشنه

تحمل درد پا و مچ پا بسیار سخت است و اگر درد پاشنه پا نیز به آن اضافه شود، می‌تواند شما را از انجام فعالیت‌های روزانه خود باز دارد یا حتی به میزان قابل توجهی برنامه‌های شما را مختل کند. پلانتار فاشیلیتیس یک بیماری درد پاشنه است که به درمان طب سوزنی پاسخ خوبی می‌دهد.

کاندید نامناسب سوزن درمانی

هیچ محدودیتی در استفاده از طب سوزنی بر روی افراد مختلف وجود ندارد؛ اما در مورد مناسب بودن بیماران باید با دقت در نظر گرفته شود. اگر موارد زیر را دارید، باید با درمانگر خود صحبت کنید:

تعداد جلسات سوزن درمانی

به طور کلی ممکن است دو هفته یک بار به مدت 10 تا 12 جلسه مورد نیاز باشد؛ اما در برخی از بیماران بسته به میزان سن آنها و یا مزمن بودن بیماری آن نیاز به درمان نگهدارنده دارند که ممکن است هر 4 هفته یا یک ماه یک بار طب سوزنی برای آنها استفاده شود.

اینستاگرام دکتر سلمان فلاح

عوارض سوزن درمانی

هزینه سوزن درمانی

امروزه برخی از مؤسسات ارائه دهنده خدمات بیمه بخشی از هزینه طب سوزنی را پوشش می‌دهند. به هر حال هزینه طب سوزنی به عوامل مختلف همچون تعداد جلسات مورد نیاز برای درمان بستگی دارد.

امروزه برای درمان آرتروز از روشهای غیر جراحی متعددی استفاده می‌شود که یکی از موثرترین آنها ارتوکین تراپی است. اورتوکین تراپی در اصفهان با نتایج بسیار درخشان توسط دکتر سلمان فلاح، متخصص طب فیزیکی و توانبخشی انجام می‌شود. لطفا جهت ارتباط با کلینیک طب فیزیکی دکتر فلاح ازطریق تماس با شماره تلفن 91011414 - 031 اقدام فرمایید. همچنین می‌توانید از طریق واتساپ شماره 09303970020 ،با ذکر دقیق شرح حال و ارسال مدارک پزشکی خود، مشاوره بگیرد.


آدرس مطب : اصفهان ، خیابان حکیم نظامی ، خیابان شریعتی غربی ، نبش کوچه 16 ، جنب مسجد امام حسن عسکری ، طبقه اول
تلفن : 91011414 - 031


درباره این موضوع مطالب بیشتری بخوانید

نظرات کاربران درباره این مطلب :مهران محمدی [ 1402-05-17 ]
سلام وقت بخیر دکتر . اثر روش سوزن درمانی دائمیه؟ برای درمان دیسک کمر

برای متن پیام فقط از حروف فارسی استفاده کنید .
این فرم صرفا جهت دریافت نظرات ، پیشنهادات و انتقادات کاربران در مورد مطلب فوق میباشد .
به سوالات پزشکی در این بخش پاسخ داده نمیشود .
از ارسال پیام های تبلیغاتی در این بخش خودداری نمایید .
حداکثر طول مجاز برای متن پیام 500 کاراکتر است .
نام و فامیل :
تلفن :
ایمیل :
متن پیـام :
تزریق استروئید اپیدورال (ESI) برای درمان و کاهش درد کمر و گردنتزریق استروئید اپیدورال (ESI) برای درمان و کاهش درد کمر و گردن

تزریق استروئید اپیدورال شامل یک عامل بیحس کننده و یک کورتیکواستروئید برای کاهش درد عصبی ناشی از فشردگی عصب نخاعی استفاده می شود. همچنین میتوان از این روش برای درمان درد گرفتگی عصب گردن به بازو، درد پشت به قفسه سینه ، یا کمر تا ساق استفاده کرد ... ادامه مطلب

درد و سوزش کف پا در اثر سندروم تونل تارسدرد و سوزش کف پا در اثر سندروم تونل تارس

تونل تارس یک کانال است که در سمت داخلی مچ پا و در زیر قوزک داخلی قرار گرفته است. یک طرف این کانال استخوان های تالوس (قاپ) و کالکانه (پاشنه) قرار گرفته و در طرف دیگر کانال یک بافت نواری شکل به نام فلکسور رتیناکولوم flexor retinaculum وجود دارد. ... ادامه مطلب

مانیپولاسیون (درمان دستی) چیست؟مانیپولاسیون (درمان دستی) چیست؟

مانیپولاسیون یک مداخله است که فیزیوتراپیست‌ها از ابتدای تمرین فیزیوتراپی استفاده می‌کردند. با این حال، فیزیوتراپیست‌هایی که دستکاری ستون فقرات را انجام می‌دهند، تحت نظارت سایر مشاغل قرار گرفته‌اند. هرچند که مانیپولاسیون منحصر به هیچ حوزه یا حرفه‌ای نیست. ... ادامه مطلب

فیبرومیالژیا چگونه درمان میشود؟فیبرومیالژیا چگونه درمان میشود؟

به طور کلی درمان‌ های فیبرومیالژیا شامل هر دو روش دارو درمانی و خود مراقبتی است. تاکید بر به حداقل رساندن علائم و بهبود سلامت عمومی است. هیچ یک از درمان‌ ها برای همه علائم موثر نیستند اما امتحان کردن انواع روش‌ های درمانی می‌ تواند اثر تجمعی داشته باشد. ... ادامه مطلب