دکتر سلمان فلاح
صفحه اصلی / مطالب و مقالات / جراحی بسته دیسک / درمان بالجینگ دیسک کمر با روشهای سرپایی طب فیزیکی

درمان بالجینگ دیسک کمر با روشهای سرپایی طب فیزیکی

ستون مهره متشکل از مجموعه ای از استخوان ها است که به صورت سری با هم مفصل می شوند. این مهره‌ها علاوه بر حفاظت از نخاع، قابلیت خم کردن و حرکت دادن منطقه پشت بدن را نیز فراهم می کنند. بین هر دو مهره بافتی نرم واقع است که به آن دیسک بین مهره ای می گویند. این دیسک از به هم ساییده شدن دو مهره جلوگیری می کند. همچنین این دیسک مانند یک کمک‌فنر عمل کرده و از وارد شدن آسیب (به نخاع) حین حرکت جلوگیری می کند. وقتی فشار یا استرسی به ستون فقرات وارد می‌شود، حلقه بیرونی دیسک ممکن است برجسته شود (بالجینگ دیسک)، ترک بخورد یا پاره شود.

آنچه در این مطلب میخوانید

در بالجینگ دیسک زمانی که پوسته خارجی دیسک (آنولوس فیبروزوس) ضعیف شود، دیسک به طرف کانال مهره ای برجسته می شود و بالجینگ دیسک رخ می دهد. اگر این عارضه در ناحیه پایین کمر (ستون فقرات کمری) رخ دهد، بیرون‌زدگی دیسک ممکن است به ریشه عصب نخاعی مجاور فشار وارد کند. یا ممکن است مواد ملتهب شده، از داخل باعث تحریک عصب شوند. نتیجه این امر باعث می‌شود که درد به باسن و تا پایین ساق پا کشیده می‌شود. بالجینگ دیسک کمر غالباً به خاطر افزایش سن و دژنره شدن دیسک روی می دهد. حال آنکه علائم این عارضه به صورت تدریجی پیشرفت می کند. درمان این عارضه می تواند کوتاه مدت یا بلندمدت باشد که در هر دو حالت هدف درمان بر کاهش فشار وارده بر کانال نخاعی و تسکین درد متمرکز است.

علل درد بالجینگ دیسک کمر

بالجینگ دیسک کمر در اثر کاهش ژل در قسمت مرکزی آن رخ می دهد. هر چه مقدار این ژل کمتر شود، دیسک بیشتر تحت فشار قرار گرفته و شروع به بیرون‌زدگی می کند. با افزایش سن این ژل به صورت طبیعی تحلیل می رود. لذا بالجینگ دیسک کمر معمولاً در اثر افزایش سن و پیری است. اگرچه ممکن است علل دیگری اعم از آسیب نخاعی، مانند تصادف با اتومبیل نیز منجر به این عارضه شوند. لذا ضربه و آسیب نیز می تواند منجر به فتق دیسک گردد. ریسک فاکتور دیگر، (کاهش) فعالیت بدنی است که با ایجاد ضعف در پشت و عضلات شکم، فشار بیشتری را بر ستون مهره وارد می کند. برخی از مشاغلی که نیاز به فعالیت فیزیکی دارند نیز می توانند ریسک بالجینگ دیسک کمر را افزایش دهند، مانند مشاغلی که مکرراً نیاز به بلند کردن اشیای سنگین دارند.

علائم بالجینگ دیسک کمر

علائم بالجینگ دیسک کمر بسته به شدت بیرون زدگی و منطقه درگیر، متغیر است. برخی افراد ممکن است در ابتدا هیچ علائمی نداشته باشند. منتهی هر چه بیشتر دیسک دژنره شود و فتق پیدا کند، بیمار ممکن است علائم زیر را تجربه کند:

درمان بالجینگ دیسک کمر با روشهای سرپایی طب فیزیکی

عوارض بالجینگ دیسک کمر

هر چه دیسک بیشتر بیرون زدگی پیدا کند، احتمال اینکه به فتق تبدیل شود بیشتر است. فتق دیسک بین مهره ای دردناک بوده و می تواند با ایجاد مشکلات حرکتی، در زندگی روزمره فرد اختلال ایجاد کرده و کیفیت زندگی او را تحت تأثیر قرار دهد. بالجینگ دیسک کمر همچنین می تواند منجر به ضعف یا بی حسی در پاها و یا کم توانی در کنترل ادرار شود.

تشخیص بالجینگ دیسک کمر

همانطور که گفته شد دانستن هریک از علائم این بیماری می‌تواند تا حد زیادی جهت تشخیص این مشکل در افراد بسیار کمک کننده باشد. پزشک ابتدا برای تشخیص درست و دقیق، تمامی علائم را از شما سؤال خواهد کرد و سابقه بیماری‌ها را جویا خواهد شد؛ اما برای آنکه تشخیص به‌صورت دقیق و درست انجام شود، می‌بایست از طریق روش‌های زیر بررسی‌های لازم انجام گیرد:

اشعه ایکس

از روش الکترومغناطیسی نامرئی برای مشاهده بافت داخلی بدن مانند استخوان‌ها و اندام‌ها استفاده می‌کنند.

تصویربرداری به‌صورت MRI

در این روش از فرکانس‌های رادیویی برای مشاهده اندام داخلی به کار برده می‌شود که بر صفحه مانیتور قابل مشاهده است.

میلوگرام

در این روش تزریق ماده کنتراست برای بیمار انجام می‌شود تا تصویر به‌وضوح قابل رؤیت و تشخیص باشد.

CT یا CAT اسکن

در این روش اندام‌های داخلی بدن با جزئیات بیشتری برای پزشک نمایش داده خواهد شد، در واقع هنگامی که قصد بررسی دقیق‌تری را دارند، از این روش تشخیصی برای بیمار ی برای بیمار استفاده می‌شود.

الکترومیوگرافی (EMG)

در این آزمایش یا روش تشخیصی با استفاده از پالس‌های الکتریکی، پاسخ به تحریک عصب اندازه‌گیری می‌شود.

درمان بالجینگ دیسک کمر با روشهای سرپایی طب فیزیکی

درمان بالجینگ دیسک کمر به شدت آن و محل درگیری متغیر است. پزشکان ممکن است از درمان های ضدالتهابی برای تسکین درد و کاهش التهاب استفاده کنند. در بیمارانی که درد شدیدی دارند، تزریق استروئیدها می تواند برای کوتاه‌مدت مفید باشد. در صورت پارگی دیسک کمر، ممکن است استراحت مطلق توصیه شود. گاهی اوقات در صورت شدید بودن وضعیت بیمار، ممکن است جهت کاهش درد و بهبود وضعیت حرکتی جراحی لازم باشد.
شیوه‌های درمانی زیر در کاهش درد دیسک کمر و درمان بیرون‌زدگی مهره مؤثر می‌باشند:

اینستاگرام دکتر سلمان فلاح

پیشگیری از بالجینگ دیسک کمر

پیشگیری از بالجینگ دیسک کمر همیشه ممکن نیست؛ زیرا لایه ژل مانند دیسک به طور طبیعی با گذشت زمان تخریب می شود. با این حال، افراد می توانند اقدامات زیر را برای جلوگیری از تشدید این عارضه انجام دهند:

  1. داشتن وزن متعادل جهت جلوگیری از افزایش فشار بر ستون مهره
  2. داشتن فعالیت منظم بدنی جهت تقویت عضلات اطراف نخاع
  3. حفظ انعطاف پذیری بدن و انجام حرکات کششی پس از نشستن های طولانی
  4. تمرین جهت تصحیح وضعیت بدن برای کاهش فشار وارده بر نخاع

در کلینیک طب فیزیکی و توانبخشی دکتر سلمان فلاح در اصفهان، می‌توانید با روشهای درمان بدون جراحی، به رفع و بهبود اغلب دردها مانند دردهای ناشی از پارگی دیسک کمر و گردن بپردازید و کیفیت زندگیتان را ارتقا داده توانایی های خود را در انجام کارها و فعالیت های روزمره، که به هر دلیل دچار اشکال شده اند؛ افزایش دهید. لطفا جهت ارتباط با این مرکز ازطریق تماس با شماره تلفن 91011414 - 031 اقدام فرمایید. همچنین می‌توانید از طریق واتساپ شماره 09303970020 ،با ذکر دقیق شرح حال و ارسال مدارک پزشکی خود، مشاوره بگیرد.


آدرس مطب : اصفهان ، خیابان حکیم نظامی ، خیابان شریعتی غربی ، نبش کوچه 16 ، جنب مسجد امام حسن عسکری ، طبقه اول
تلفن : 91011414 - 031


درباره این موضوع مطالب بیشتری بخوانید

نظرات کاربران درباره این مطلب :جلیلی [ 1402-10-04 ]
سلام. مطالبتان کاربردی بود. سپاس فراوان

نظر زمانی [ 1402-05-17 ]
سلام وقت بخیر دکتر عزیز. هزینه اوزون تراپی دیسک کمر چه قدر است؟

محمد [ 1402-04-19 ]
جناب دکتر عزیز مطالب شما دراین زمینه خیلی عالی بودکمک زیادی به من کرد از شما کمال تشکروقدردانی دارم .

برای متن پیام فقط از حروف فارسی استفاده کنید .
این فرم صرفا جهت دریافت نظرات ، پیشنهادات و انتقادات کاربران در مورد مطلب فوق میباشد .
به سوالات پزشکی در این بخش پاسخ داده نمیشود .
از ارسال پیام های تبلیغاتی در این بخش خودداری نمایید .
حداکثر طول مجاز برای متن پیام 500 کاراکتر است .
نام و فامیل :
تلفن :
ایمیل :
متن پیـام :
علت خالی كردن زانو چيست؟علت خالی كردن زانو چيست؟

خالی کردن و ناپایداری زانو یک بیماری است که در آن، به دلیل احساس بی ثباتی، زانو یکباره خم می شود. این بیماری می تواند علل مختلفی داشته باشد. خالی کردن زانو دارای دو نوع اولیه و ثانویه است. در ادامه این مقاله به بررسی دقیق تر علت و درمان خالی کردن و ناپایداری زانو می پردازیم. ... ادامه مطلب

لیزر پرتوان برای دیسک کمرلیزر پرتوان برای دیسک کمر

لیزر پرتوان دارای یک حالت پالس منحصر به فرد است که انرژی لیزر را بدون گرم کردن بافت‌ های سطحی به بافت‌ های عمیق‌ تر می‌ رساند. همچنین دارای فرکانس‌ های مداوم و تعدیل‌ کننده برای ترویج کنترل و بهبود درد است. قدرت بالاتر آن دوز درمانی بزرگ‌ تری را ارائه داده و در نتیجه زمان درمان کوتاه‌ تر می‌ شود. ... ادامه مطلب

حرکات و تمرینات ورزشی مناسب درمان خار پاشنهحرکات و تمرینات ورزشی مناسب درمان خار پاشنه

استخوان پاشنه وزن کل بدن را تحمل می کند و در تشکیل پاشنه پا نیز نقش دارد. در صورت رسوب کلسیم در میان پاشنه و قوس کف پا، خار پاشنه ایجاد می شود. خار پاشنه یک برآمدگی نوک تیز است که سبب وارد شدن فشار به کف پا می شود. ... ادامه مطلب

درمان درد زانو با روش پی آر پیدرمان درد زانو با روش پی آر پی

پلاسمای غنی از پلاکت یا پی آر پی، پلاسمایی است ، که حاوی تعداد پلاکت بالاتری از آن چیزی است که به طور معمول در خون یافت می‌ شود . در درمان پی آر پی از سیستم بهبودی طبیعی بدن در بهبود مشکلات اسکلتی عضلانی بیمار استفاده می‌ شود ... ادامه مطلب