دکتر سلمان فلاح
صفحه اصلی / مطالب و مقالات / روشهای غیرجراحی درمان درد / مقایسه ارتوکین درمانی با پی آرپی

مقایسه ارتوکین درمانی با پی آرپی

تزریقات تخصصی مفاصل می‌تواند بسیاری از مناطق و شرایط را درمان کند. این ماده به تسریع روند بهبودی رباط‌ها، تاندون‌ها، عضلات و مفاصل آسیب دیده کمک می‌کند. در این بین، روش های پی آر پی و ارتوکین تراپی تا کنون موفقیت درمانی بسیاری را رقم زده اند. پلاسمای غنی از پلاکت (پی آر پی) ماده‌ای است که از تغلیظ پلاسما ساخته شده است. پی آر پی دارای پلاکت، پروتئین و سایر مواد بالاتری نسبت به پلاسمای خون معمولی است. پی آر پی دارای غلظت بالاتری از موادی است که بدن شما را به رشد بافت جدید ترغیب می‌کند و در بهبودی پس از آسیب‌های خاص یا سایر مشکلات کمک می کند. در روش ارتوکین تراپی نیز پروتئین‌های مفید استخراج شده از خون شما به مفاصل آسیب دیده تزریق می‌شوند.

آنچه در این مطلب میخوانید

به کمک ارتوکین تراپی می‌توانید به روشی مؤثر با آرتروز که نوعی بیماری فرسایشی مفصل است، مقابله کنید. برای انجام ارتوکین تراپی لازم است که ابتدا کمی خون از بیمار گرفته شود، سپس پروتئین‌های محافظ موجود در آن تکثیر شود و در نهایت پروتئین‌ها به خود بیمار تزریق شود. در هر دو روش درمانی از خون خود بیمار استفاده می شود با این تفاوت که برای پی آر پی ، پروتئین التهابی خون گرفته می شود، در حالی که در ارتوکین، پروتئین ضد التهابی خون گرفته می شود.

کاربرد ارتوکین تراپی

این روش درمانی برای افراد مبتلا به آرتروز به دلایل مختلفی کاربردی است. علاوه بر این می‌توان برای درمان چنین مواردی از این روش به کاربرد:

سایر موارد:

مزایای ارتوکین تراپی

مزایای ارتوکین تراپی این روش شامل موارد زیر می باشد:

ارتوکین درمانی با پی آرپی

مراحل انجام ارتوکین تراپی

برای انجام این روش در ابتدا باید از بیمار خون گرفته شده و خون گرفته شده در دمای 37 درجه سانتی گراد نگهداری شده و سپس با استفاده از دستگاه سانتریفیوژ در آزمایشگاه اجزای خون از یکدیگر جدا شده و در نهایت پروتئین آن استخراج شود. در مرحله بعدی پروتئین استخراج شده در یک آمپول برای تزریق ریخته خواهد شد و به ناحیه دردناک که دچار مشکل است تزریق می شود. تزریقات ارتوکین تراپی معمولاً تحت هدایت سونوگرافی انجام می‌شود و تعداد آنها به منطقه تحت درمان، و نوع آسیب بستگی دارد.

مراقبت پس از ارتوکین تراپی

به بیماران توصیه می‌شود تا 48 ساعت پس از تزریق، از انجام ورزشهای شدید خودداری کنند، و شنا و حمام سونا را تا 24 ساعت بعد از تزریق به تاخیر بیندازند. پس از تکمیل تزریقات، برای اخذ بهترین نتیجه و نگهداری آن، بیمار باید در درجه اول عوامل زمینه ساز بیماری را از بین ببرد و در صورت لزوم، آنها را درمان كند و سپس اقدام به انجام یک برنامه منظم و پیگیرانه توانبخشی نماید.

موارد منع انجام ارتوکین تراپی

عوارض ارتوکین تراپی

  1. درد و خشکی مزمن زانو
  2. عدم تأثیرگذاری تزریقات
  3. تورم و بی حسی در اطراف محل تزریق که تا 2 ساعت باقی خواهد ماند.
  4. برخی از افراد به مدت 24 ساعت پس از تزریق در زانوی خود احساس فشار می‌کنند. خطر عفونت و خونریزی موضعی نیز وجود خواهد داشت (همانند هر تزریق دیگری).
  5. بروز واکنش آلرژی بسیار نادر خواهد بود.

کاربرد پی آر پی

درمان پلاسمای غنی از پلاکت یا درمان درد با PRP یک روش جدید تزریقی است که از پلاکت‌ها و سلول‌های بدن برای کاهش انواع درد استفاده می‌کند. معمولاً برای درمان در شرایط زیر استفاده می شود:

مزایای پی آرپی

مزیت های این روش شامل موارد زیر می باشد:

مراحل انجام پی آر پی

برای درمان درد با پی آرپی در ابتدا از یکی از سیاهرگ های فرد خون گرفته شده و سپس برای خالص سازی در دستگاه سانتریفیوژ قرار داده می شود و پلاکت ها از اجزای دیگر خون جدا خواهند شد. در مرحله بعدی باید برای افزایش اثر این روش پلاکت ها با خون اولیه بیمار ترکیب شده و بعد در ناحیه ای که دچار آسیب شده است و درد بسیاری دارد این ماده تزریق شود. برای تزریق از فلوروسکوپ و همینطور هدایت اولتراسونیک استفاده می شود. این روش منجر به کاهش درد و بهبودی فرد خواهد شد.

مراقبت بعد از تزریق پی آر پی

موارد منع تزریق پی آر پی

عوارض تزریق پی آر پی

پی آر پی از خون خود فرد استفاده می کند، این بدین معنا است که خطرات آن کم میباشد، با این حال برخی از خطرات نادر شامل موارد زیر هستند:

  1. عفونت به صورت موضعی
  2. احساس درد موقت در محل تزریق
  3. تورم و التهاب موقت در زانو

اینستاگرام دکتر فلاح

هزینه پی آر پی و ارتوکین تراپی

هزینه این تزریقات ممکن است بسته به محل و نوع مراکز درمانی، شدت عارضه، دستمزد پزشک و تعداد جلسات تزریق استفاده متغیر باشد.

تفاوت ارتوکین با پی آر پی

معمولاً ارتوکین با پی آر پی (پلاسمای غنی شده با پلاکت) اشتباه گرفته می شود؛ چرا که که در هر دو شیوه سرم خون در موضع درد تزریق می شود. از جمله تفاوتهای این دو روش عبارتند از:

روی لینک کلیک کنید و با پی آر پی روشی جدید ودر حال تحقیق در درمان آرتروز زانو ، آشنا شوید.


آدرس مطب : اصفهان ، خیابان حکیم نظامی ، خیابان شریعتی غربی ، نبش کوچه 16 ، جنب مسجد امام حسن عسکری ، طبقه اول
تلفن : 91011414 - 031


درباره این موضوع مطالب بیشتری بخوانید

نظرات کاربران درباره این مطلب :صادقی [ 1402-09-18 ]
سلام آقای دکتر، پدر من پوکی استخوان دارد و آرتروز زانو دارن، برای تسکین درد زانو میتونن پر آر پی تزریق کنند آیا برای ایشان مناسب هست

برای متن پیام فقط از حروف فارسی استفاده کنید .
این فرم صرفا جهت دریافت نظرات ، پیشنهادات و انتقادات کاربران در مورد مطلب فوق میباشد .
به سوالات پزشکی در این بخش پاسخ داده نمیشود .
از ارسال پیام های تبلیغاتی در این بخش خودداری نمایید .
حداکثر طول مجاز برای متن پیام 500 کاراکتر است .
نام و فامیل :
تلفن :
ایمیل :
متن پیـام :
روشهای درمان شكستگی استخوانروشهای درمان شكستگی استخوان

شکستگی استخوان انواع مختلفی دارد. برخی از آنها بسته به قدرت و جهت نیرو، استخوان درگیر و سن و سلامت عمومی فرد، شدیدتر از سایرین هستند. ... ادامه مطلب

درمان آسیب های تاندون روتاتور کاف شانه با PRPدرمان آسیب های تاندون روتاتور کاف شانه با PRP

آسیب روتاتور کاف آسیبی است که بر عضلات و تاندون‌ های شانه تاثیر می‌ گذارد. این یک علت شایع شانه درد است، به ویژه در افراد مسن و فعال. گزینه‌ های جراحی و غیرجراحی برای درمان آسیب روتاتور کاف وجود دارد. ... ادامه مطلب

روشهای پیشگیری از خار پاشنه پاروشهای پیشگیری از خار پاشنه پا

خار پاشنه، در واقع رسوب کلسیم در قسمت پاشنه ی پا است که موجب بیرون زدگی استخوان در قسمت زیرین استخوان پاشنه ی پا می شود. ... ادامه مطلب

خار پاشنه پا چه علائمی دارد؟خار پاشنه پا چه علائمی دارد؟

خار پاشنه پا معمولاً باعث درد کوبنده می‌ شود که معمولاً با اولین قدم‌ های فرد در صبح رخ می‌ دهد. درد به طور معمول کاهش می‌ یابد اما ممکن است پس از دوره‌ های طولانی ایستادن یا زمانی که بعد از نشستن از جای خود بلند می‌ شوید، بازگردد. ... ادامه مطلب