دکتر سلمان فلاح
صفحه اصلی / مطالب و مقالات / جراحی بسته دیسک / آیا پارگی دیسک کمر با استراحت خوب می شود؟

آیا پارگی دیسک کمر با استراحت خوب می شود؟

اگر مواد مرکزی دیسک نخاعی به سمت خارج حرکت کنند، می توانند به اعصاب نخاعی فشار وارد کنند که به دنبال آن درد بروز می یابد؛ به این حالت پارگی دیسک کمر می گوییم. این عارضه با نام های دیگری مانند فتق و یا بیرون زدگی دیسک کمر نیز شناخته می شود. ضعیف شدن کمر بیمار، درد مبهم، درد پاها، بی حسی، بی اختیاری ادرار و مدفوع و... از جمله علائم این بیماری هستند. فتق دیسک کمر را می توان با مدیریت درست به شکل نرمال بازگرداند. درمان این بیماری لزوما به جراحی نیاز ندارد و می توان با استراحت مناسب به بهبودی آن کمک کرد. در ادامه این مقاله به بررسی درمان پارگی دیسک کمر با استراحت، به صورت کامل تر می پردازیم.

آنچه در این مطلب میخوانید

با استراحت کردن، حرکات ستون مهره ها کم می شود که سبب کاهش یافتن فشار درون دیسک می شود. کم ترین فشار داخل دیسک مربوط به زمانی است که بیمار دراز کشیده و خوابیده است. بنابراین استراحت کردن به این دیسک ها فرصت ترمیم یافتن می دهد. هرچه تشخیص و درمان بیماری سریع تر انجام شود، دیسک تازه تر خواهد بود و قدرت ترمیم بیش تری خواهد داشت.

در کلینیک طب فیزیکی و توانبخشی دکتر سلمان فلاح در اصفهان، می‌توانید با روشهای درمان بدون جراحی، به رفع و بهبود اغلب دردها مانند دردهای ناشی از دیسک کمر و گردن بپردازید و کیفیت زندگیتان را ارتقا داده توانایی های خود را در انجام کارها و فعالیت های روزمره، که به هر دلیل دچار اشکال شده اند؛ افزایش دهید. لطفا جهت ارتباط با این مرکز ازطریق تماس با شماره تلفن 91011414 - 031 اقدام فرمایید. همچنین می‌توانید از طریق واتساپ شماره 09303970020 ،با ذکر دقیق شرح حال و ارسال مدارک پزشکی خود، مشاوره بگیرد.

چه عواملی سبب پارگی دیسک کمر می شوند؟

برخی از علل ابتلا به این بیماری شامل موارد زیر می شوند:

پارگی دیسک کمر

استراحت باید چگونه باشد؟

  1. این بیماری را به دو گروه حاد و مزمن تقسیم می کنند. اگر کم تر از یک ماه باشد که علائم دیسک بروز یافته است، این دیسک در گروه حاد قرار می گیرد. استراحت به درمان این دسته کمک می کند.
  2. استراحت برای درمان این عارضه میزان خاصی دارد، که برای افراد مختلف با توجه به شرایطشان متفاوت می باشد. استراحت غالبا با 2 روز استراحت مطلق شروع می شود و با استراحت نسبی ادامه پیدا می کند.
  3. برای استراحت مطلق بهتر است که کلا از تخت خارج نشد، به صورتی که غذا در حالت نیمه نشسته خورده شود و برای دستشویی از لگن استفاده شود. توصیه می شود که در این زمان وسایل مورد نیاز بیمار در نزدیکی وی قرار گیرد تا تحرک به حداقل ممکن برسد. بهتر است در این مدت از تشک مناسبی استفاده شود.
  4. در استراحت نسبی بیمار برای انجام کارهای ساده اقدام می کند، اما کارهای دشوار درون منزل مانند جارو کشیدن و یا کارهای خارج خانه را انجام نمی دهد.
  5. استراحت به کاهش درد به ویژه درد سیاتیک کمک شایانی می کند.
  6. دقت کنید که استراحت مطلق نباید خیلی طولانی شود چراکه سبب تضعیف عضلانی، کاهش جریان خون و کند شدن متابولیسم بدن می شود؛ که مشکل را تشدید می کند.
  7. بیمار می تواند به پهلو، به روی شکم و یا به روی کمر بخوابد؛ اما مناسب ترین حالت، خوابیدن به روی پهلو و به شکل جنینی است؛ یعنی پاها به داخل شکم جمع شود.

چه مدت زمانی برای ترمیم پارگی دیسک کمر نیاز است؟

سلول هایی به نام ماکروفاژ با جذب مواد خارج شده از دیسک به ترمیم فتق دیسک کمر کمک می کند. درد بیماران معمولا پس از چند روز کاهش پیدا می کند وپس از گذشت 4 تا 6 هفته کاملا رفع می شود. داشتن استراحت نسبی، پرهیز از انجام فعالیت های سنگین و تکراری، انجام فیزیوتراپی، استفاده از داروهای مسکن کلید درمان موفق این بیماری است.

اینستاگرام دکتر سلمان فلاح

این بیماری چگونه درمان می شود؟

برخی از روش های درمانی فتق دیسک کمر به ترتیب ساده به سخت عبارتند از:

  1. داروهای ضد التهاب و دیسک کمر
  2. داروهای شل کننده عضلانی
  3. استفاده از کمپرس آب سرد و گرم
  4. ماساژدرمانی
  5. طب سوزنی
  6. کشش درمانی
  7. استفاده از کمربند طبی
  8. تزریق در درون مفاصل ستون فقرات یا فضای اپیدورال
  9. کاهش فشار دیسک با ایجاد سوراخ در آن و تشکیل یک حفره در مرکز آن به وسیله اشعه لیزر

دکتر سلمان فلاح متخصص ستون فقرات و مفاصل و دارای بورد تخصصی طب فیزیکی و توانبخشی در اصفهان می‌باشند؛ که با روشهایی نظیر اوزون درمانی ، لیزر درمانی پرتوان ، ارتوکین تراپی ، PRP ، مگنت درمانی ، شوک ویو درمانی ، تکارتراپی و ... می‌توانند بسیاری از دردها و مشکلات اندام های اسکلتی - عضلانی شما را درمان نمایند. همچنین در کلینیک توانبخشی دکتر فلاح، نوار عصب و عضله که اقدامی تشخیصی است نیز صورت می‌گیرد. این مرکز علاوه بر اقدامات مذکور، به عنوان کلینیک پا، می‌تواند به بیماران دیابتی و ... نیز خدمات تشخیصی درمانی مربوط به پا را ارائه نماید. لطفا جهت ارتباط با این مرکز ازطریق تماس با شماره تلفن 91011414 - 031 اقدام فرمایید. همچنین می‌توانید از طریق واتساپ شماره 09303970020 ، با ذکر دقیق شرح حال و ارسال مدارک پزشکی خود، مشاوره بگیرد.


آدرس مطب : اصفهان ، خیابان حکیم نظامی ، خیابان شریعتی غربی ، نبش کوچه 16 ، جنب مسجد امام حسن عسکری ، طبقه اول
تلفن : 91011414 - 031


درباره این موضوع مطالب بیشتری بخوانید

نظرات کاربران درباره این مطلب :سعیدی [ 1402-05-18 ]
شما جراحی لیزری دیسک کمر انجام میدهید؟

برای متن پیام فقط از حروف فارسی استفاده کنید .
این فرم صرفا جهت دریافت نظرات ، پیشنهادات و انتقادات کاربران در مورد مطلب فوق میباشد .
به سوالات پزشکی در این بخش پاسخ داده نمیشود .
از ارسال پیام های تبلیغاتی در این بخش خودداری نمایید .
حداکثر طول مجاز برای متن پیام 500 کاراکتر است .
نام و فامیل :
تلفن :
ایمیل :
متن پیـام :
نکاتی که قبل از گرفتن نوار عصب و عضله باید بدانیدنکاتی که قبل از گرفتن نوار عصب و عضله باید بدانید

برای تشخیص مشکلات عصب و عضله نیاز به نوار عصب و عضله است تا بتوان مشکلات عصبی موجود در بدن را تشخیص داد. ... ادامه مطلب

تنگی کانال نخاعی چیست و چگونه درمان می شود؟تنگی کانال نخاعی چیست و چگونه درمان می شود؟

هرگاه یک توده به نخاع فشار وارد کند، می گوییم تنگی کانال نخاعی رخ داده است. این توده می تواند یک تومور یا قسمتی از استخوان باشد. توجه کنید که هر قسمت از نخاع از گردن تا پایین کمر می تواند دچار این عارضه شود. ... ادامه مطلب

آیا به بورسیت لگن یا بورسیت تروکانتریک مبتلا هستم؟!آیا به بورسیت لگن یا بورسیت تروکانتریک مبتلا هستم؟!

بورسیت تروکانتریک اغلب بطور تدریجی رخ داده و علائم آن نیز در ابتدا فقط در حین ورزش و انجام فعالیت نمایان می شوند و به‌ تدریج و با پیشرفت آسیب علائم ... ادامه مطلب

کیست گانگلیون مچ دست چه علائمی دارد و چگونه درمان میشود؟کیست گانگلیون مچ دست چه علائمی دارد و چگونه درمان میشود؟

کیست گانگلیون یک توده‌ ی پر از مایع در زیر پوست است که اغلب روی مفصل مچ دست یا تاندون دست دیده می شود. کیست گانگلیون زمانی ایجاد می شود که یک پارگی کو ... ادامه مطلب